حضور پررنگ پژوهشگاه در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۷ کد : ۱۴۸۴۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۳۶
<div style="text-align: center;"> </div>
حضور پررنگ پژوهشگاه در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی

دکتر روحانی: چرا در علوم انسانی ما اینقدر به ظاهر عقب افتادیم؟

  در هشتمین جشنواره فارابی مجله "پژوهش‌نامه انتقادی" به عنوان نشریه برتر و کتاب "دین در زمانه و زمینه مدرن" به عنوان کتاب شایسته تقدیر در حوزه علوم اجتماعی شناخته شد.
 مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره فارابی روز یکشنبه مورخ ۲۴ بهمن ۹۵، با حضور دکتر حسن روحانی- رئیس جمهور- ، دکتر محمد فرهادی – وزیر علوم- و سایر مسؤلان و اندیشمندان حوزه علوم انسانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پس از تجلیل از نفرات برتر جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به اینکه دولت با تمام قدرت و تا آخر برای اجرای وعده‌هایش می‌ایستد، گفت:ما باید فضای گفتگو را فراهم کنیم. اگر در دانشگاه‌های ما فضای علمی و فضای گفتگو باشد، بهتر می‌توانیم از اسلام استفاده کنیم.
روحانی در ادامه سخنانش گفت: چرا در علوم انسانی ما اینقدر به ظاهر عقب افتادیم. از نظر آمار و ارقام ظاهری در آن علومی که غربی‌ها بیشتر فعال بودند، ما امروز آمدیم و به آنها رسیده‌ایم و خیلی هم کار خوبی کردیم. الان در پزشکی ما در خیلی از رشته‌ها تقریباً کم نداریم از غرب. نه بخاطر اینکه وزیر علوم ما و وزیر بهداشت و درمان هر دو پزشک هستند و انصافاً در علوم پزشکی بسیار قابل و توانمند هستند. در فناوری‌های نو پیشرفت ما بسیار قابل ملاحظه است. آن وقت در علوم انسانی با آن همه سوابق، تاریخ و آثار ارزشمند و بزرگان، ما چطور عقب هستیم؟ هم در تحقیقات بنیادین عقب هستیم و هم در تحقیقات کاربردی. این همه مشکلاتی که در جامعه داریم، طلاق، اعتیاد و هزار معضل اجتماعی دیگر، چه کسی باید به ما راه حل بدهد و به کمک ما بیاید. این مگر برای علوم انسانی ، علوم اجتماعی و حقوق نیست؟ چه اشکالی در قوانین و دادگاه‌ها و سبک زندگی ما هست که مقام معظم رهبری همیشه بر آن تأکید می‌کنند؟ مگر سبک زندگی برای علوم انسانی و اسلامی نیست. اینها برای فیزیک و شیمی که نیست؟ برای همین علوم انسانی است و چه کسی باید این سبک زندگی را تبیین، تعریف و جا بیندازد.
روحانی در خاتمه افزود: از لحاظ کاربردی و از لحاظ بنیادی نیازمند هستیم. ما نظریه‌ نو در زمینه علوم اسلامی، اجتماعی و انسانی خیلی نداریم و دستمان خالی است. در همین تحقیقات نگاه کنید ببینید که چرا ما باید اینقدر عقب باشیم و نتوانیم جبران بکنیم. آن وقت این علوم بالاترین وظیفه را بر عهده دارند. الان مشکل اجتماعی ما یک بخش بزرگش، اقتصادی است یا نیست؟ همین علم اقتصاد در تقسیم‌بندی کجا قرار دارد. مگر اقتصاد در همین علوم انسانی نیست.

در این جشنواره که با پیام «حرکت به سمت جامعه‌ای پویا» شکل گرفته بود، یونسکو، آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و ... مشارکت داشتند. بنا بر گفته دکتر ضیاء هاشمی – معاون فرهنگی وزارت علوم- در دوره هشتم، چهار هزار و صد اثر مورد ارزیابی قرار گرفت و ۹ اثر برگزیده و ۸ اثر شایسته تقدیر شناخته شد؛ که  در بین برگزیدگان، محققان خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، لبنان، هلند و سوریه نیز حضور داشتند .

در میان برگزیدگان هشتمین جشنواره فارابی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با دو نماینده حضوری پررنگ داشت؛ کتاب دین در زمانه و زمینهٔ مدرن، اثر دکتر علی‌رضا شجاعی‌زند به عنوان اثر شایسته تقدیر در زمینه علوم اجتماعی انتخاب شد و همچنین نشریه پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، به عنوان نشریه برتر در حوزه علوم انسانی برگزیده شد.

رتبه

عنوان اثر / نام نویسنده / نام دست‌اندرکاران

جوایز

کتاب شایسته تقدیر بخش بزرگسال

دین در زمانه و  زمینه مدرن/ دکتر علیرضا شجاعی‌زند

لوح تقدیر مشترک معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری / لوح تقدیر آیسسکو، یونسکو و بنیاد ملی نخبگان/  یادمان جشنواره / جایزه نقدی

نشریه علمی- پژوهشی برتر

پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی

مدیر مسؤول: دکتر حسینعلی قبادی

سردبیر: دکتر سیدفضل‌الله موسوی

مدیر اجرایی: امیر اعتمادی

لوح تقدیر مشترک معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری / لوح تقدیر آیسسکو / لوح تقدیر یونسکو / یادمان جشنواره / جایزه نقدی


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44730.jpg


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44727.JPG


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44728.JPG


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :