سومین نشست پایان نامه های علوم انسانی و نیازهای جامعه با موضوع «چالشهای اراده آزاد در فلسفه ملاصدرا» برگزار شد

۲۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۴۷۰۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۴۶
سومین نشست پایان نامه های علوم انسانی و نیازهای جامعه با موضوع «چالشهای اراده آزاد در فلسفه ملاصدرا» برگزار شد


  به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی، سومین نشست پایان نامه های علوم انسانی و نیازهای جامعه در راستای کاربردی نمودن علوم انسانی و با هدف معرفی پایانامه  های برگزیده به جامعه دانشگاهی برگزار شد. در این نشست آقای دکتر محمد حسین زاده دانش آموخته دکتری پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رساله دکتری خود را با عنوان «چالش های اراده آزاد در فلسفه ملاصدرا» ارائه کرد.
وی در ابتدای این نشست مؤلفه های دهگانه ارادهٔ  آزاد را  برشمرد و خاطر نشان کرد: «شهود اصل اختیار به عنوان ویژگی ذاتی انسان، شهود اراده به عنوان یک فعل نفسانی، شهود علیت و فاعلیت نفس برای اراده، شهود تأثیر امور بیرونی یا درونی غیر قابل کنترل بر اراده، شهود تسلط و کنترل نفس بر اراده، شهود اسناد حقیقی فعل خارجی به نفس، شهود بدون واسطه بودن اسناد افعال مادی به نفس، شهود مسئولیت اخلاقی و استحقاق مدح و ذم انسان در قبال اراده و افعال ارادی خود، شهود آگاهانه بودن اراده و شهود دو گزینهٔ فعل و ترک پیشاروی تحقق هر اراده (تواناییِ به گونه ای دیگر عمل کردن) از مولفه های مهم اراده آزاد به حساب می آید».

این پژوهشگر در ادامه چالش نخست اراده آزاد را «چالش توهم اراده آگاهانه» و چالش دوم آن را  «چالش علیت» دانست و پس از آن به بیان پاسخ هایی برای این دو چالش پرداخت. وی با بیان اهمیت تاثیر سرشت در سرنوشت انسان، به موضوع تکلیف و جزای آن در اندیشهٔ صدرالمتألهین اشاره کرد و افزود: «دو نوع مواجهه با مسئولیت اخلاقی به عنوان رکن ارادهٔ آزاد، مواجههٔ شایستگی بنیاد  و مواجههٔ نتیجه گرایانه است».
دکتر حسین زاده  در پایان سخنان خود به تأثیرات نتایج این پژوهش در علوم دیگر همچون حقوق و روانشناسی اشاره کرد و خواهان شکل گیری گروه های علمی با متخصصان رشته های مختلف جهت یافتن پاسخ پرسشهای بنیادین شد تا نتایج عملی آن در سطح جامعه مورد بهره برداری لازم صورت گیرد.
 در انتهای این نشست  نیز حاضران به پرسش و پاسخ حول محور موضوع های طرح شده پرداختند و در نهایت از سوی خانم دکتر بروجردی معاون فرهنگی- اجتماعی هدیه ای به رسم یادبود به این پژوهشگر تقدیم شد.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44109.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44108.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44110.JPG


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :