بازتاب مراسم هفته پژوهش در سایر رسانه ها

۲۸ آذر ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۴۵۵۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۹۸
بازتاب مراسم هفته پژوهش در سایر رسانه ها


مراسم هفته پژوهش از 21 تا 24 آذر ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. برگزاری این مراسم در سایر رسانه ها نیز بازتاب های خاص خود را داشت که در ادامه لینک انعکاس اخبار و حواشی مراسم هفته پژوهش در سایر رسانه ها از نظرتان می گذرد:


مهر

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

زیربنایی‌ترین اصل مورد توجه پژوهشگاه «مسأله‌محوری» است

حسینعلی قبادی گفت: زیربنایی‌ترین اصلی که پژوهشگاه برای بالندگی خود و علوم انسانی مورد توجه قرار می دهد «مسأله‌محوری» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در اولین روز از مراسم هفته پژوهش با تبریک میلاد پُربرکت پیامبر گرامی و تهنیت و شادباش به مناسبت هفته پژوهش گفت: ضمن عرض خیر مقدم به جناب آقای دکتر روشن، معاون محترم حقوقی و امور مجلس وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و همراهان گرامی از توجه ویژه ایشان و همه معاونان وزیر به علوم انسانی تشکر می کنم که تاکنون حمایت و عنایت ویژه به علوم انسانی داشته اند.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43541.jpg


شبستان

چهره ماندگار فلسفه در گفت وگو با شبستان:

استفاده از کلمات خارجی و لغتنامه در دست گرفتن خودنمایی است نه پژوهش!

خبرگزاری شبستان: متاسفانه، برخی پژوهشگران ما با به کار بردن کلمات خارجی، می خواهند در ذهن مخاطب خودشان را اثبات کرده یا تلقین کنند که محقق واقعی کسی است که این رویه را دارد. از نظر من این رویکرد یک جور شگرد خودنمایی است.

دکتر کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش با بیان اینکه پژوهش رکن اصلی تولید علم است، اظهار کرد: علم در هر رشته ای که باشد اعم از علوم تجربی، ریاضی، علوم انسانی و حتی فنون و به اصطلاح کارهای عملی، نمی تواند بدون پژوهش باشد و این مهم در آن فراموش شود واگرنه آن علم تبدیل به یک رشته صوری می شود و نمی تواند ارزش زیادی داشته باشد.


فارس

احمد پاکتچی در نشست هفته پژوهش عنوان کرد

خبرگزاری فارس: وجود ۲۰۰ هزار کتاب زیراکسی در کتابخانه دائره‌المعارف بزرگ اسلامی

عضو شورای عالی علمی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: یکی از فعالیت‌های مرکز، ایجاد «نهضت زیراکس» بود و کتاب‌هایی که جایی پیدا نمی‌شد بلافاصله زیراکس می‌کردیم. اکنون یک‌پنجم یعنی ۲۰۰ هزار مجلد از کتاب‌های کتابخانه مرکز، زیراکسی است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست تجزیه و تحلیل تجربه پژوهشی بنیاد دائره‌المعارف بزرگ اسلامی به مناسبت هفته پژوهش با سخنرانی احمد پاکتچی، عضو شورای عالی علمی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی صبح امروز (24 آذر ماه) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.


فارس

سعید ناجی در گفت‌وگو با فارس:

«فبک» کودکان را متعهد بار می‌آورد/ متأسفانه اکثر پژوهش‌ها درآمدمحور شده‌اند

خبرگزاری فارس: «فبک» کودکان را متعهد بار می‌آورد/ متأسفانه اکثر پژوهش‌ها درآمدمحور شده‌اند

عضو گروه فبک (فلسفه برای کودکان) پژوهشگاه علوم انسانی گفت: در «فبک» به بچه‌ها آموزش می‌دهیم که اولاً مشکلات اطراف خود را ببینند، ثانیاً متعصب باشند و تا جایی که می‌توانند برای رفع معضلات تلاش کنند نه اینکه بی‌تفاوت از کنارش بگذرند!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، پژوهش یک سؤال و تشنگی است که پژوهشگر با طرح آن سعی دارد تا پاسخ آن سوال را پیدا کرده و در واقع خود و جامعه را سیراب کند. به مناسبت هفته پژوهش سعید ناجی، عضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی (فبک) به برخی سوالات ما در عرصه پژوهش پاسخ داده است.

*مفهوم پژوهش به اعتقاد شما چیست؟

 

ایبنا

گفت‌وگو با مدیر گروه پژوهشی نظریه‌پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی

فوزی: نباید درباره تولیدات پژوهش‌های علوم انسانی سیاه‌نمایی کنیم/ چالش‌های علوم انسانی محدود به ایران نیست

یحیی فوزی، مدیر گروه پژوهشی نظریه‌پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به این‌که اکنون تولیدات کتاب و مقاله؛ ماحصل پژوهش‌های این حوزه، مناسب است و نباید در این باره سیاه‌نمایی کنیم گفت: بنیان‌های معرفتی، اهداف و روش از چالش‌های پیش روی پژوهش‌های علوم انسانی در ایران است.


ایبنا

زیویار: انقلاب اسلامی وضعیت تولیدات کتاب‌های حوزه علوم انسانی را تحت‌الشعاع قرار داد

فرهاد زیویار، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است میزان کمی و کیفی کتاب‌ها و مقالات منتشر شده در حوزه علوم انسانی این فرایند تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ساز و کار متفاوتی قرار داشت و کفه ترازوی الگوها و متون ترجمه‌ای سبقه محسوس‌تری داشت،‌ اما آن وضعیت تاریخی با وقوع انقلاب اسلامی جهت متفاوت‌تری پیدا کرد.



فارس

گزارش فارس از مراسم بزرگداشت زنده‌یاد فلاطوریآکادمی علوم اسلامی آلمان مرهون تلاش‌های مرحوم فلاطوری است

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: به دلیل فعالیت‌های زیاد مرحوم فلاطوری در دانشگاه آلمان، دانشجویان آلمانی، ایرانی و خارجی‌های زیادی توسط ایشان با مشرق‌زمین و اسلام آشنایی پیدا کردند و بعدها فعالیت‌هایشان را در این عرصه ادامه دادند...

 

ایبنا

گفت‌وگو با عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پارسا: رشد فزاینده تولیدات مطالعات قرآنی به کارهای تکراری و موازی می‌انجامد/ چگونگی تعامل با سنت‌گرایی چالش علوم انسانی است

 فروغ پارسا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: کتاب‌ها و مطالعاتی که در حوزه قرآن کریم منتشر شده در سال‌های اخیر روند رو به گسترش و فزاینده‌ای داشته، مساله‌محوری در این مطالعات که شرط اولیه و محوری پژوهش است رعایت نشده و کارهای تکراری و موازی بسیاری انجام گرفته است...

 

مهر

فتح اللهی در گفتگو با مهر؛

پژوهش های ما مساله محور نیستند/ عدالت اجتماعی مستلزم پژوهش است

محمدعلی فتح اللهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی مهمترین مساله جامعه ما را مساله‌مند نبودن دانسته و معتقد است این موضوع به پژوهش‌های ما هم تسری یافته است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه- خداداد خادم: هفته پژوهش بهانه‌ای شد تا دوباره به این موضوع بیاندیشیم که پژوهش در ایران چه کارکردی می‌تواند داشته باشد و با چه چالش‌هایی مواجه است. محمدعلی فتح اللهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مهمترین مساله جامعه ما را مساله‌مند نبودن دانسته و معتقد است این موضوع به پژوهش‌های ما هم تسری یافته و پژوهش‌ها در ایران مساله‌محور نیستند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:..

 

ایرنا

در آستانه روز پژوهش در گفت و گو با ایرنا مطرح شد:

ارتقای اقتصاد ملی به پژوهش های کاربردی نیازمند است

تهران- ایرنا- «سیدمحمدرضا امیری تهرانی» مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بودجه ای که برای پژوهش در کشور اختصاص داده می شود با توجه به آنکه نسبت به تولید ناخالص ملی در اندازه شاخص های بین المللی نیست اما می توان با اولویت بندی نیازهای تحقیقی به درستی از آن استفاده کرد و سبب ارتقای اقتصاد ملی شد...

 

فارس

سعید ناجی در گفت‌وگو با فارس:«فبک» کودکان را متعهد بار می‌آورد/ متأسفانه اکثر پژوهش‌ها درآمدمحور شده‌اند

عضو گروه فبک (فلسفه برای کودکان) پژوهشگاه علوم انسانی گفت: در «فبک» به بچه‌ها آموزش می‌دهیم که اولاً مشکلات اطراف خود را ببینند، ثانیاً متعصب باشند و تا جایی که می‌توانند برای رفع معضلات تلاش کنند نه اینکه بی‌تفاوت از کنارش بگذرند!..




فارس

تفکر نقاد را از کودکی آموزش دهیم/ رسانه بزرگسالان را جامعه‌پذیر می‌کند نه کودکان را

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: رسانه بزرگسالان ما را جامعه‌پذیر می‌کند نه کودکان را، این جامعه‌پذیری از طریق فیلم‌ها، سریال‌ها، آهنگ‌ها و برنامه‌های متعدد صورت می‌گیرد و به بزرگسالان نحوه ارتباط با کودکان را می‌آموزد...

 

فارس

محمود جنیدی در گفت‌وگو با فارس عنوان کردمهمترین آسیب‌های پژوهش‌ علمی/ ایجاد رشته «ادبیات ولایی» در مرکز تحقیقات امام علی(ع)

رییس مرکز تحقیقات امام علی(ع) گفت: پژوهش‌های علوم انسانی ما دچار آسیب‌هایی همچون بی‌اخلاقی، تغذیه از پژوهش‌های غربی، کم‌توجهی به پژوهش‌های بومی و تکراری بودن هستند...

 

شبستان

معاون پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی در گفت وگو با شبستان:

پژوهش بدون نیازسنجی کمکی به بازار کار نمی کند

خبرگزاری شبستان: قطعا تحول در علوم انسانی اقدامی در راستای کاربردی سازی پژوهش است؛ واقعیت آن است که اگرچه پژوهش‌های زیادی انجام می شود اما کمکی به بازار کار نمی کند، چون قبل از انجام پژوهش ها نیازسنجی در جامعه صورت نمی گیرد...

 

ایکنا

تشریح حوزه‌های پژوهش در مطالعات حدیثی

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با تشریح آسیب‌های نقل در پژوهش دینی به حوزه‌هایی که در مطالعات حدیثی جای کار دارد اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست «عرصه‌های پژوهش در علوم قرآنی و حدیث» بعد از ظهر امروز (۲۱ آذر)، با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشکده فقه و فلسفه پردیس قم دانشگاه تهران، از ویژه‌نامه‌های هفته پژوهش به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این موسسه پژوهشی برگزار شد...

 

ایبنا

گفت‌وگو با مدیر گروه پژوهشی نظریه‌پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی

فوزی: نباید درباره تولیدات پژوهش‌های علوم انسانی سیاه‌نمایی کنیم/ چالش‌های علوم انسانی محدود به ایران نیست

 یحیی فوزی، مدیر گروه پژوهشی نظریه‌پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به این‌که اکنون تولیدات کتاب و مقاله؛ ماحصل پژوهش‌های این حوزه، مناسب است و نباید در این باره سیاه‌نمایی کنیم گفت: بنیان‌های معرفتی، اهداف و روش از چالش‌های پیش روی پژوهش‌های علوم انسانی در ایران است...

 

مهر

حمید تنکابنی در گفت وگو با مهر:

پژوهش و توسعه همزاد هستند/ کمیت گرایی در علم و پژوهش فساد زاست

تنکابنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه پژوهش و توسعه همزاد هم هستندگفت: یکی از زمینه‌های فساد در حوزه علم و پژوهش این است که معیار را بر کمیت بگذاریم.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_خداداد خادم: هفته پژوهش امسال از روز ۲۲ تا ۲۷ آذر ماه برگزار می‌شود و برای هر روز عناوینی از سوی وزارت علوم اعلام شده است. شاید این هفته فرصتی برای آن باشد که دوباره به معنای واقعی پژوهش و رهیافت‌های آن بیاندیشیم. آنچه که می‌تواند به پویاتر شدن پژوهش در کشور بیانجامد نقش مراکز علمی و پژوهشگاه در کشور است...


ایسنا

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

امر پژوهش با پیشرفت علوم دشوارتر شده است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به گسترش رشته‌های مختلف علوم در عصر حاضر گفت: با پیشرفت علوم و تجربه‌ها و تحقیقات متعددتر و متنوع‌تر و افرادی با ذهنیت‌های مختلف، هم مساله‌ها محدودتر می‌شود و هم امر تحقیق و پژوهش دشوارتر می‌شود...

 

شبستان

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

مسأله‌مندی در پژوهش، نورافکن عبور از عقب‌افتادگی به توسعه پایدار است

خبرگزاری شبستان: مسأله‌مندی در پژوهش به منزله نورافکن عبور از ظلمت و عقب‌افتادگی به دنیای روشن پیشرفت و توسعه پایدار است؛ علوم انسانی می‌تواند فرهنگ بیافریند همچنین علوم انسانی به پیکره اجتماع، روح و حیات می‌بخش..

 

ایبنا

آیین گشایش هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد

افروغ: علم باید برخاسته از زیست جهان باشد/ کارکرد پژوهشگاه‌ها در جامعه حس نمی‌شود

 عماد افروغ در آیین گشایش هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تاکید کرد: متاسفانه امروزه علم ما رافع نیاز نیست. علم باید برخاسته از زیست جهان باشد. چرا مردم برای پژوهشگاه‌ها وقف نمی‌کنند؟ به این دلیل که کارکرد آن را در جامعه خود حس نمی‌کنند...

 

رسا

در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛

نشست «عرصه‌های پژوهش در علوم قرآنی و حدیث» برگزار شد

نشست «عرصه‌های پژوهش در علوم قرآنی و حدیث» با حضور حجت‌الاسلام مهدوی راد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد...

 

قم پرس

شیوه‌های تحقیق و پژوهش در رشته های مختلف تفاوت دارد

پورنامداریان: شیوه‌های تحقیق و پژوهش در هر رشته تفاوت دارد و حتی در یک علم به سبب دانش‌های فرعی مربوط به هر علم و اختلاف ماهیت آنها با یکدیگر، شیوه‌های تحقیق هم با یکدیگر فرق دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر تقی پورنامداریان، استاد ادبیات و زبان فارسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش گفت: پژوهش یا تحقیق، عبارت از جستجوی پاسخِ حتی‌المقدور درست برای پرسش یا مسئله‌ای که در قلمرو یکی از دانستنی بشر برای کسی که در آن زمینه تخصص یا آگاهی دارد مطرح شده است...



شبستان

دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در گفت وگو با شبستان:

پژوهش نباید موظفی و قراردادی باشد/دانش را عمومی سازی نکرده ایم

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر باید با داشتن یک برنامهٔ پژوهشی درازمدت به دنبال کشفی عمیق در حوزه ای خاص باشد و صرفاً برای انجام کار موظف، تمدید قرارداد و... به وظیفهٔ پژوهشگری نپردازد. ترویج و عمومی سازی دانش نیز از باید از اولویت ها باشد...




 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :