کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی سواد رسانه ای

۲۲ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۴ کد : ۱۴۵۳۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۶۱

گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی سواد رسانه ای

دکتر صدیقه ببران

عضو هیات علمی دانشگاه

جهان رسانه ای امروزه چنان ما را با پیام های خود بمباران کرده و دنیای واقعی را مغلوب خویش ساخته که به ندرت می توانیم واقعیت را از مجاز تمیز دهیم.

اسامی بسیاری از برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، مجلات، کتابها و ترانه ها را می دانیم. بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران را می شناسیم. می توانیم بخوانیم، می توانیم قصه فیلم ها را دنبال کنیم و ... در واقع می دانیم چگونه با رسانه ها مواجه شویم و از آنها اطلاعات بگیریم و چگونه با آنها سرگرم شویم.

اما آیا واقعا ما در حوزه رسانه، فردی باسواد محسوب می شویم؟ واقعیت این است که ما نمی توانیم از مواجه شدن با سیل پیام ها و اطلاعاتی که ما را در این دنیای رسانه ای نشانه گرفته اند؛ اجتناب کنیم. ما و دنیای واقعی چنان مغلوب دنیای رسانه ای هستیم که به ندرت می توانیم واقعیت را از مجاز تمیز دهیم. پیام های رسانه ای اغلب چندین لایه دارند و همیشه آن طور که به نظر می رسند، نیستند. بنابراین ما نیازمندیم که اطلاعات و مهارت های خود را در روبرویی با رسانه ها توسعه دهیم تا بتوانیم کنترل لازم را بر روی آنها و تاثیراتشان بر خود و جامعه به دست آوریم. مجموعه این مهارت ها که در اصطلاح «سواد رسانه ای» خوانده می شود.«سواد رسانه ای» به  افراد جامعه کمک می کند تا ساختار دانشی قویتر درباره رسانه ها به دست آورند،ما را در تشخیص لایه های متعدد پیام های رسانه ای یاری داده و در تمیز مرز بین جهان واقعی و جهان رسانه ای توانا می سازد. وقتی از سطح بالایی از سواد رسانه ای برخوردار باشیم، در واقع نقشه روشنی در دست داریم که کمک می کند در جهان رسانه ای راه را بهتر پیدا کرده، تجارت و اطلاعات مفیدی کسب کنیم، گرفتار جزر و مد پیام های رسانه ای نشده و بتوانیم با تسلط بر این پیام ها، هوشیارانه کنترل زندگی خود را به دست گیریم.

وقتی در مواجهه با پیام های رسانه ای در وضعیت ناخود آگاهی قرار می گیریم، در واقع آنها را بدون تفکر می پذیریم، و علاقه ای به تلاش بیشتر برای درک و توجه آگاهانه نشان نمی دهیم. در این وضعیت تلاش چندانی هم برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی پیام ها نکرده و در نتیجه اطلاعات بیشتری برای تفسیر صحیح و دقیق تر به دست نمی آوریم. این امر خطر از دست دادن بسیاری از پیام های ارزشمند را بالا می برد. در همین حال، رسانه ها مخاطبان را در وضعیتی قرار می دهند تا مفاهیم نهفته در بطن پیام ها را بدون هیچ چالشی بپذیرند. بنابراین ضرورت دارد تا با مجهز شدن به  سواد رسانه ای درک درستی از محتوای پیام ها و اطلاعات رسانه ای داشته باشیم.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

ضرورت افزایش سواد رسانه ای

نیاز به سواد رسانه ای

تعریف سواد رسانه ای

ویژگی های سواد رسانه ای

ابعاد سواد رسانه ای

هدف سواد رسانه ای

مدل سواد رسانه ای

تمایز بین واقعیت و پیام های رسانه ای

سواد رسانه ای و کودکان و زنان

با هدف ارتقای بینش مخاطبان در مواجهه با بمباران اطلاعاتی عصر حاضر و مجهز شدن به تکنیک هایی است تا آسیب های ناشی از عدم شناخت اهداف رسانه ها به حداقل رسیده و بتوانند جهان رسانه ای از جهان واقعی تمیز دهند.

افزایش دانش نظری تفکر انتقادی

ارتقای مهارت عملی تجزیه و تحلیل پیام ها و مواجهه هدفمند و مبتنی بر نیاز با انواع رسانه ها و پیام ها

تقویت و توانمندسازی تقویت پرسش آگاهانه بر اساس ۵ سوال کلیدی: چه کسی؟ چه می گوید؟ برای چه کسی؟ از چه کانالی؟ و چرا؟

شرکت در این دوره برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه سواد رسانه ای و علوم ارتباطات ضروری است.

 

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.

*

مدت زمان دوره : ۴ ساعت ( ۲ جلسه ۲ ساعته ) ۱ روز

زمان برگزاری : روز دوشنبه، ساعت ۸ تا ۱۲       تاریخ شروع : ۲۹ آذر ماه ۹۵

هزینه ثبت نام:   ۶۰۰/۰۰۰ ریال

اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، همکاران پژوهشگاه و ثبت نام کنندگان گروهی: ۵۰۰/۰۰۰ریال

دانشجویان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : ۴۰۰/۰۰۰ ریال
 

شماره کارت مرکز: ۸۲۵۶ ۴۴۶۴ ۱۰۱۱ ۵۸۹۲ بانک سپه بنام حبیب صحرائی خامسلو

***

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.


تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : ۸۸۶۲۴۴۸۵ سرکار خانم عبدالهی
 

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (۶۴ غربی)- پژوهشگاه علوم ­انسانی و مطالعات فرهنگی 

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های تخصصی­ کاربردی علوم ­انسانی


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43428.JPG

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :