نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش در پزوهشگاه

۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۴۵۰۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۶۵
نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش در پزوهشگاه


ساعت ده امروز (۱۶ آذر) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش میزبان اصحاب رسانه و قلم بود. در این نشست که در سالن اندیشه برگزار شد، دکتر سید محمدرضا امیری تهرانی‌زاده؛ مدیر امور پژوهشی و مدیر کمیته علمی مراسم هفته پژوهش در پژوهشگاه، به تشریح برنامه های هفته پژوهش پرداخت.

دکتر امیری تهرانی‌زاده در خصوص برنامه سیاست های کلان پژوهشگاه گفت: مهم ترین رویدادی که در تاریخ پژوهشگاه اتفاق افتاد، تشکیل سند راهبردی پژوهشگاه بود که، مقدمات آن در سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۴ به تصویب رسید، که با توجه به حجم کار و تعداد اعضای هیأت علمی، به عنوان یک سند نمونه، مورد قدردانی قرار گرفت.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43273.jpg


مدیر کمیته علمی مراسم هفته پژوهش در پژوهشگاه  در ادامه گفت: تنظیم سند راهبردی پژوهشگاه که مقدمات آن از سال  ۹۳  آغاز شده بود و در سال گذشته به تصویب هیأت امنا رسید، قریب ۶۰ هیأت علمی در تدوین این برنامه مشارکت داشتند.
یکی از  مهمترین سیاست های پژوهشگاه در این سند راهبردی که بیش از ۳۲ بند دارد، ارتقاء کیفیت پژوهش‌های بنیادی، توسعه ای و کاربردی در علوم انسانی بوده است، ما خوشبختانه تلاش کردیم کیفیت طرح‌ها ناظر بر مسائل جامعه باشد.
 یکی دیگر از سیاست های کلان پژوهشگاه  ایجاد و  توسعه شبکه علوم  انسانی در سطح ملی و مشارکت در شبکه علوم انسانی در سطح جهانی است، توسعه مناسبات علمی پژوهشی با انجمن‌های علمی داخل و خارج و تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.
سیاست مهم دیگری که مد نظر بوده تأثیرگذاری بر سیاست ها و برنامه های کلان ملی بوده است که در این زیمنه می توان به طرح های کلانی همچون طرح اعتلا اشاره کرد.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43277.jpg

 مدیر پژوهشی پژوهشگاه درباره طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور توضیح داد: این طرح به سفارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعریف شده و فاز صفر آن به انجام رسیده است. قریب ۱۳۰ طرح و پروژه تحقیقاتی در چارچوب این طرح تعریف شده که همین دیروز ۶ یا ۷ پروژه تصویب و کار آن آغاز شده است.
امیری تهرانی‌زاده با اشاره به چالش‌هایی که امروز علوم انسانی ما با آن مواجه است توضیح داد:
وی شش مسأله مهمی را که در طرح اعتلا از نگاه کاربستی و تاریخی و مبانی نظری مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد  مطرح کردند: علوم انسانی و مهارت (اشتغال و بیکاری)، علوم انسانی و ارتباط آن با نهادهای اجرایی، علوم انسانی و نسبت آن با فناوری، علوم انسانی و مطالبات جامعه، علوم انسانی و پیشرفت و توسعه، علوم انسانی و قدرت ذکر کردند؛ درحال حاضر بیش از ۱۳۰ پروژه براساس آن مطرح شده است زیرا این طرح مسأله محور است، هم جنبه عملی و هم نظری دارد و شبکه نخبگانی از سراسر کشور در این طرح به عنوان یک طرح ملی حضور دارند و برای اجرای پروژه های تحقیقاتی آن از همه نخبگان کشور استفاده خواهد شد.
طرح ملی دیگری که در پژوهشگاه در حال اجراست، طرح تدوین سند راهبردی توسعه اجتماعی-فرهنگی منطقه مکران است که از سوی سازمان مدیریت و  برنامه ریزی ارجاع شده و این طرح با رویکرد توانمندسازی خود جامعه مکران تهیه شده و در تلاش دارد از ظرفیت های خود منطقه برای توسعه آن استفاده نماید.
طرح جامع مالیاتی توسعه ایران طرح ملی دیگری است که به پژوهشگاه ارجاع داده شده است. یکی از سیاست های کلان کشور رهایی از وابستگی یه درآمدهای نفتی و توسعه نظام مالیاتی است. در این زمینه طرحنامه ای از سوی پژوهشگاه  تهیه شده است و درحال انعقاد قرار داد هستیم تا سهم دیگری در توسعه کشور داشته باشیم.
امیری تهرانی‌زاده در ادامه برنامه های هفته پژوهش را نیز اعلام کردند که برنامه هفته پژوهش در سه بخش و از روز یکشنبه برگزار خواهد شد. یک سری از برنامه ها در سالن حکمت پژوهشگاه است و بخش دیگر آن در فن بازار خواهد بود.


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43278.JPG
 
 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :