انعقاد تفاهم نامه همکاری میان پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه صدا و سیما

۰۷ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۴۴۷۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۶۳
انعقاد تفاهم نامه همکاری میان پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه صدا و سیما


در ابتدای این جلسه، دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) به معرفی ظرفیت ها و توانایی های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  پرداخت وگفت: پژوهشگاه با رویکردهای مختلفی به فعالیت های علمی و پژوهشی می پردازد.

 اولین رویکرد پژوهشگاه علوم انسانی، برنامه توسعه با رویکرد دانایی محور است که بر مبنای آن شبکه نخبگانی تأسیس شده و  پژوهشگاه  با بیش از ۲۰۰۰ استاد در سراسر کشور ارتباط دارد .

رویکرد دیگر کاربردی سازی علوم انسانی است که برای اولین بار براساس این برنامه، پژوهشی در زمینه ساماندهی سکونت در حوزه مکران  در حال انجام است .

طرح جامع و کلان «اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» از جمله دیگر طرح هایی است که با مشارکت نخبگان کشور در حال انجام است و قرار است گزارش نهایی «فاز صفر» این طرح در هفته پژوهش ارائه گردد .

وی در توضیح سومین رویکرد با بیان اینکه رویکرد افزایش سرانه تولید علم در اولویت پژوهشگاه  است، گفت: با تلاش پژوهشگران و اساتید پژوهشگاه، تولید سرانه علم از ۶/۰درصد به ۵/۱ درصد رسیده است و تلاش ما بر این است تا بتوانیم طبق پیش بینی برنامه توسعه تولید سرانه علم را به ۵/۲ درصد برسانیم .

رئیس پژوهشگاه همچنین به جایگاه پژوهشگاه به عنوان نماد تمدن ایرانی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی مزیت منحصر به فردی در جمهوری اسلامی ایران دارد؛ چرا که علوم انسانی بزرگترین مجرای ارتباطی بین نسل هاست، لذا همکاری با دانشگاه صدا و سیما فرآیند جهت‌گیرانه‌ای است که به انتقال میراث ما به نسل های آینده کمک خواهد کرد .

در ادامه این جلسه دکتر زابلی‌زاده رئیس دانشگاه صدا و سیما ضمن تشکر از مسئولان پژوهشگاه به معرفی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه صدا و سیما، سابقه ای بیش از نیم قرن دارد که در ابتدا مدرسه عالی تلویزیون بود و شاید اولین مدرسه عالی در خاورمیانه بود که در حوزه های رادیو و تلویزیون به تربیت دانشجو می پرداخت و بعدها در سال ۱۳۹۲ از دانشکده به دانشگاه ارتقا یافت. در ساختار این دانشگاه دانشکده ارتباطات و رسانه ، دانشکده فنی و مهندسی رسانه، دانشکده تولید، رادیو و تلویزیون، دانشکده فلسفه رسانه و دانشکده تلویزیون و هنرهای دیجیتال و همچنین یک دانشکده دین و رسانه، قرار دارد .

در ادامه این جلسه دکتر رضوی توسی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه، به معرفی رشته ها و مقاطع تحصیلی پرداخت و اشاره کرد رشته های دانشگاه صدا و سیما، بیشتر میان رشته های حوزه رسانه هستند برای پشتوانه علمی از این رشته ها لازم است کارهای پژوهشی متعددی انجام شود .

دکتر گل محمدی رئیس دانشکده تولید، رادیو و تلویزیون، نیز به معرفی دانشکده رادیو و تلویزیون و رشته ها پرداخت و تأکید کرد که خاستگاه برخی از رشته ها تنها در دانشگاه صدا و سیما است چرا که هدف اصلی این دانشگاه تربیت نیروهای حرفه‌ای برای خود سازمان است .

در بخش دیگری از این جلسه دکتر ساعی رئیس دانشکده ارتباطات صدا و سیما  با تأکید بر این که رشته های تحصیلی این دانشکده هم کاربردی و هم غیرکاربردی است گفت: ما به دنبال فعال کردن رشته هایی در حوزه فضای مجازی، علوم شناختی و رسانه، آینده پژوهی رسانه، انواع روزنامه نگاری تخصصی و رشته های تخصصی متون رسانه هستیم. ایشان اظهار داشتند هدف اصلی ما در این دانشکده تأمین نیروی انسانی مطابق با فرهنگ سازمانی است همچنین تلاش مهم دیگر ما در دانشکده ارتباطات، تربیت افراد حرفه ای برای کار در سازمان صدا و سیما و فعالیت های رسانه ای است .

دکتر سرابی معاون همکاری امور بین الملل دانشگاه در بخش دیگری از این جلسه، به اهمیت انعقاد تفاهم نامه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه تفاهم نامه هایی بسیاری با مراکز علمی و آموزشی خارج از کشور منعقد کرده است که بسیاری از این مراکز توانایی و ظرفیت های علمی و آموزشی این دانشگاه را تحسین کرده و تمایل بیشتری به ادامه همکاری علمی و آموزشی داشته اند .

در جمع‌بندی مباحث مطرح شده دکتر قبادی تأکید کرد پژوهشگاه به عنوان نهاد آکادمیک می تواند ظرفیت ملی مؤثری را برای دانشگاه صدا و سیما فراهم سازد و نیز می تواند در حوزه مغزافزاری کمک خوبی برای این دانشگاه باشد، چرا که مهمترین و بزرگترین نهاد علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی است و از این جهت، پژوهشگاه این آمادگی را دارد که با همکاری دانشگاه صدا و سیما، نقش مفیدی را در ارتقای سطح فرهنگ عمومی و کیفیت فعالیت ها و پژوهش های رسانه ای کشور ایفا کند .

در پایان جلسه ضمن قرائت مفاد تفاهم نامه و تأیید طرفین، تفاهم نامه همکاری علمی و آموزشی بین دانشگاه صدا و سیما و پژوهشگاه امضا شد .


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43809.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43810.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43811.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43812.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43813.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43814.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43815.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43816.JPG




فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :