گزارش برگزاری همایش همایش وضعیت علم سیاست در جهان اسلام

۰۷ آذر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۴۴۷۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۲۴۹

گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون در تاریخ 3آذرماه 1395 همایش وضعیت علم سیاست در جهان اسلام را در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار کرد.

همایش وضعیت علم سیاست در جهان اسلام، روز چهارشنبه 3 آذر ماه 1395 با همکاری گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سالن شهید علیمحمدی این دانشگاه برگزار شد.
همایش وضعیت علم سیاست در جهان اسلام با هدف تعامل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از سویی و شورای بررسی متون از سوی دیگر و دانشگاه­های کشور در باره آخرین تحولات علم سیاست برگزار شد تا از این طریق شرایط لازم برای گسترش کمّی و بهبود کیفی، علمی و آموزشی منابع و متون درسی فراهم شود و تمهیدات و  راه حل هایی برای برون رفت از مشکلات این رشته اتخاذ شود.گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون با هدف ایجاد شبکه پژوهشی مشترک و ارتباط موثر با شبکه دانشگاهی سراسر کشور، مبادرت به برگزاری چنین همایشی نموده است.

 

گزارش روند برگزاری این همایش که از سوی دبیر نشست ارائه شده است، به شرح ذیل می باشد:
مراسم افتتاحیه همایش مذکور با تلاوت آیات قرآن و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. سپس آقای دکتر عبدالحمید علیزاده معاون محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه به حاضران خیر مقدم گفت و مطالبی بیان کرد: برای تقویت سیمای اجتماعی دانشگاه رازی برنامه و طرح مدونی داریم و هدف ما از این برنامه بازگشت به مرجعیت علمی دانشگاه و همچنین تکریم حرمت علم و عالم است. وی ادامه داد: این طرح در امتداد برنامه جامع راهبردی دانشگاه است که مشتمل بر پنج فصل است و در فصل چهارم این برنامه بر تقویت مرجعیت علمی دانشگاه تاکید و بر اساس آن برای دانشگاهیان وظایفی نیز در نظر گرفته شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی به وظایف این معاونت در این راستا اشاره داشت و بیان کرد: برپایی نشست‌ها و گفتمان‌های علمی از این دست از جمله برنامه‌هایی است که در نظر داریم. به گفته دکتر علیزاده، در این نشست­ها و گفتمان‌ها از فضای تک صدایی و دستوری پرهیز می‌شود و فضا برای صاحبان اندیشه باز است. وی سرمایه‌های انسانی را مهمترین سرمایه‌های دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: دانشجویان هم در بعد پژوهش و هم در بعد اندیشه و گفتمان، مهمترین سرمایه‌های ما هستند. اما برای هدایت آنها نیازمند فرماندهان علمی هستیم که اساتید این نقش را بر عهده دارند. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه در بعد فرهنگی و اجتماعی فضا برای دانشجویان باز است، یادآوری کرد: چهار تنفس گاه مهم برای فعالیت دانشجویان در این زمینه وجود دارد که شامل نشریات، کانون‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌های علمی و تشکلهای دانشجویی است.
وی با بیان اینکه علاقه مندیم برپایی چنین همایش‌هایی از دل فعالیت های انجمن‌های دانشجویی صورت ‌گیرد، تاکید کرد: در دانشگاه رازی همه روزه برنامه‌های متعددی در همین راستا برگزار می‌شود که مباحث مختلفی از توسعه امور زیست محیطی تا حقوق شهروندی و تکریم ارزش‌های اسلامی-ایرانی و.... در آن­ها جای داده شده است. دکترعلیزاده ادامه داد: نیازمند مشارکت صاحبان اندیشه و مروجان گفت و گو در برپایی این همایش‌ها و برنامه‌ها بهره هستیم که نتیجه آن توسعه پایدار در همه زمینه‌ها است. وی گفت: هدف از برپایی همایش فعلی نیز ارتقا بصیرت و بینش سیاسی دانشجویان است که بخشی از برنامه‌های کلان دانشگاه می باشد.
پس از آن، آقای دکتر فرهاد دانش­نیا، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی و عضو محترم گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون، ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و اساتید و دانشجویان محترم عرایض خود را بیان نمودند. ایشان علم سیاست را از مهمترین معارف بشری دانست که تمام جوانب زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی اظهار کرد: پویایی و تحرک دانش سیاسی، هم در سرنوشت جامعه اثرگذار است و هم در سطح بین‌المللی برای یک کشور حائز اهمیت است. به گفته دکتر دانش نیا، نگرش سیاسی ملت‌ها از شاخص‌های هویت آن­ها است. دکتر دانش‌نیا از قدمت علم سیاست در ایران هم یاد کرد که از زمان انقلاب اسلامی وارد فاز جدیدی شده است.
در ادامه مختار نوری، دبیر گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و دبیر علمی این همایش نیز از فعالیت‌های شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یاد کرد. این شورا فعالیت خود را از سال 74 آغاز کرده و در این مدت حدود پنج هزار جلد کتاب را نقد و دو هزار جلسه تخصصی در زمینه علوم انسانی برگزار کرده است. از نظر دبیر همایش، مهمترین هدف شورای بررسی متون تقویت فرهنگ و تفکر انتقادی در علوم انسانی بوده است. وی با بیان اینکه 14 گروه علوم انسانی در بدنه این شورا جای گرفته‌اند، تاکید کرد: گروه علوم سیاسی از فعال‌ترین این گروه‌ها است که از سال 75 آغاز به کار کرده و برپایی این همایش و همایش‌هایی از این دست نیز به همت این گروه در دانشگاهها مختلف سراسر کشور انجام می‌شود. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، نوبت به برگزاری نشست های تخصصی و ارائه سخنرانی توسط اساتید محترم رسید. "دکتر مجید توسلی رکن آبادی"، " دکتر علی اکبر علیخانی"، "دکتر عبدالامیر نبوی"، دکتر مرتضی بحرانی"، " دکتر طهماسب علیپوریانی"، "دکتر یاسر عبدالزهرا" و "دکتر سلمان صادقی زاده" سخنرانان علمی این همایش بودند. سخنرانی اساتید محترم در قالب دو نشست برگزار گردید که شرح مختصر آن به صورت ذیل گزارش می­شود:
 

 
نشست اول: دیدگاههای نظری در خصوص وضعیت علم سیاست در جهان اسلام
 در نشست اول که مدیریت آن با دکتر عباس خلجی عضو گروه علوم سیاسی و دستیار دبیر شورای بررسی متون بود، چهار نفر از اساتید محترم به ارائه سخنرانی پرداختند. اولین سخنران این نشست دکتر علی اکبر علیخانی، عضو محترم هیات علمی دانشگاه تهران بودند که به ارائه مطالب در خصوص «وضعیت اندیشه سیاسی و تفکر سیاسی در جهان اسلام» پرداختند. ایشان در طول مباحث خود دسته بندی مشخصی از جریان های فکری در دنیای عرب از منظر مطالعات سیاسی ارائه نمودند. پس از ایشان دکتر مجید توسلی رکن آبادی، رئیس محترم گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، به ارائه مقاله خود با عنوان «ساختار سیاسی و علم سیاست در ایران» پرداختند و هدف خود را تبیین رابطه میان دو متغییر ساختار سیاسی و علم سیاست در جامعه ایران دانستند.
سخنران سوم این نشست دکتر مرتضی بحرانی، عضو متغیر محترم هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات فناوری بودند که در قالب مقاله ای با عنوان «صورتبندی های سکولاریسم در مطالعات و پژوهش های سیاسی جهان اسلام» به ایراد سخنرانی پرداختند و معتقد بودند که می‌توان صورتبندی‌های مختلفی را از تلقی پژوهشگران در جهان اسلام از سکولاریسم داشت. سخنران پایانی نشست اول، دکتر طهماسب علیپوریانی عضو محترم هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه بودند که مقاله خود با عنوان «روشنفکری دینی و ناهمزبانی های بنیادین» را ارائه نمودند و خواستار احیاء جایگاه اصیل روشنفکر و سیاست زدایی از گفتمان روشنفکری دینی شدند. پس از ارائه مقالات در نشست اول، مباحث با پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید دنبال گردید. در پایان نشست نیز دکتر عباس خلجی به جمع بندی مطالب سخنرانی­های این نشست پرداختند.
 
نشست دوم: دیدگاههای عملی در خصوص وضعیت علم سیاست در جهان اسلام
 
در نشست دوم که مدیریت آن با دکتر فرهاد دانش نیا، عضو محترم گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی و عضو گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون بود، سه نفر از اساتید محترم به ارائه سخنرانی پرداختند. اولین سخنران این نشست دکتر عبدالامیر نبوی، عضو محترم هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات فناوری و رئیس انجمن علمی علوم سیاسی ایران بودند که به ارائه مقاله ای در خصوص «رشته علوم سیاسی در مصر؛ قوت ها و ضعف ها» پرداختند. ایشان در طول مباحث خود به بررسی وضعیت رشته علوم سیاسی در کشور مصر و سرفصل­های این رشته در دانشگاههای این کشور اسلامی پرداختند. پس از ایشان، دکتر یاسر عبدالزهرا، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه بصره عراق و عضو هیأت علمی وابسته دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، به ارائه مقاله خود با عنوان «وضعیت علم سیاست در عراق؛ فرصت­ها و امکانات» پرداختند و مدعی بودندکه علم سیاست در کشور عراق کاملا رشته ای نوپاست و پیشینه آن به حدود پنج دهه پیش باز می­گردد.
سخنران سوم این نشست دکتر سلمان صادقی زاده بودند که  مقاله خود را با عنوان «چرخش­های پارادایمیک در معرفت شناسی علوم سیاسی در ایران» در نشست دوم ارائه نمودند. ایشان در این مقاله به سیر تطور علوم سیاسی در ایران معاصر از دوره مشروطه تا دوره جمهوری اسلامی پرداختند. پس از ارائه مقالات در نشست دوم، مباحث با پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید دنبال گردید. در پایان نشست دکتر فرهاد دانش نیا به جمع بندی مطالب مطرح شده در این نشست پرداختند.
در پایان نشست های دو گانه فوق الذکر، دکتر دانش نیا ضمن تشکر از زحمات همه دست اندرکاران برگزاری همایش، پایان برنامه­های همایش را اعلام نمودند. قابل ذکر است، گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون در نظر دارد که گزارش این همایش را در پایگاه اطلاع رسانی شورای بررسی متون منتشر نماید و سپس مجموعه مقالات و مطالب ارائه شده در این نشست­های تخصصی را به صورت گزارش های راهبردی در نقدنامه سالیانه گروه به چاپ برساند. این همایش با عکس دسته جمعی اساتید و میهمانان به پایان رسید.

 

 http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43152.jpg



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43153.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43154.jpg

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :