برگزاری نخستین نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی در پژوهشگاه

۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۴۲۹۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۱۷
برگزاری نخستین نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی در پژوهشگاه


نخستین نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی با حضور اساتید، پژوهشگران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران  و دو نماینده بانوی مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این نشست که عصر روز سه شنبه 27 مهر ماه  به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل این پژوهشگاه برگزار شد، جمعی از دانشجویان، اساتید و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی نیزحضور داشتند.

روح انگیر کراچی نویسنده کتاب 'بانو گشسب نامه' سخنانش را با این شعر آغازکرد:

گاهی که خودم را می نویسم

کلام گم شده ام در ازدحام خیابان های شلوغ شهر

آنگاه که فکر می کنی دوستت دارم

آرزوهایم را تبعید کرده ام

و به آئینه ای که مرا نمی شناسد گریخته ام

اکنون به پاره آرزویی آویخته ام تا جهان را بگویم با قارقار تلخم!

هرچند صله ام سنگ پاره ایست...

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42386.JPG

دکتر کراچی استاد پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه، پس از قرائت این شعر گفت: اینجا شب شعر نیست اما من چون در این سی سال دررابطه با تحقیقاتم در مورد زنان خیلی اذیت شده ام؛ امیدوارم افرادی که می خواهند به این عرصه ورود کنند، بتوانند بر مشکلات پیش رو فائق آیند.

دکتر کراچی افزود: این کتابی منحصر به فرد در حوزه ادبیات حماسی است که برای اولین بار در سال 82 و برای بار دوم در سال 93 منتشر شد.

وی با بیان اینکه این کتاب بر اساس 6 نسخه تصحیح شده است، هدف از تصحیح نسخه های خطی درباره زنان را نشان دادن و برجسته کردن هویت زن ایرانی در زمانه ای که نیاز به آن وجود داشت عنوان کرد.

به گفته کراچی، بانو گشسب نمونه ای از زن ایرانی و نماد سرکشی و توانانی و قدرت در جامعه ای نامطلوب است.

استاد کراچی در خاتمه توجه مسئولان را به رفع معضل رویگردانی دانشجویان از کتابخوانی جلب کرد و گفت: اگر مشکل سانسور کتاب ها رفع شود دوباره فرهنگ کتابخوانی در جامعه رواج پیدا می کند.

اسماعیل امینی استاد دانشگاه هم درباره کتاب «تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری » توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: در این کتاب تلاش شده آنجا که زنان شاعر نادیده گرفته شده اند و از تجربه شعری آنها حرفی به میان نیست، بررسی آغاز تا سیر تکوین شعر زنان در گذر تاریخ ادبیات فارسی تدوین شود و بدین ترتیب سهم هر شاعر و نقش آثار خلاقه آنها در این جریان مشخص شود.

سمیه ذاکری، با بررسی کتاب «فرهنگ داستان های عاشقانه در ادب فارسی» گفت: داستان هایی در این فرهنگ آمده که مکتوب شده اند و روایات شفاهی و غیرمکتوب که بیشتر در گویش های محلی و منطقه ای رایج است، ذکر نشده است.

در ادامه کتاب «هشت رساله درباره احوال زنان» نوشته روح انگیز کراچی توسط شراره علا معرفی شد.

وی در این باره گفت: نویسنده در این کتاب می نویسد، بازنویسی نسخه های خطی و تحلیل جامعه شناختی این آثار منابعی دقیق در اختیار پژوهشگران و جامعه شناسان قرار می دهد تا تاریخ اجتماعی ایران را به دور از اظهارنظرهای غیرعلمی، مغرضانه، یکجانبه و کلی گویی با روش علمی و به روشنی بنویسند.

امید نقوی و لیلا کردبچه از دیگر اساتید زبان و ادبیات فارسی در این نشست در باره دو کتاب

'سخن آشنا ادبیات ایران از ابتدا تا امروز' و 'نگاهی تحلیلی به علم بیان ' توضیحاتی ارائه کردند.

لیلا کردبچه درباره کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان نیز گفت: علم بیان که نخستین بار به صورت مستقل با اندیشه های عبدالقاهر جرجانی به جهان علم معرفی و مبانی و اصولش استوار شد، در ابتدا برای اثبات اعجاز لفظی قرآن و برای نیل به این هدف شکل گرفت و اولین پژوهش ها در این زمینه برای آشنایی با این کتاب مقدس و درک ظرافت های لفظی آن رواج یافت.

وی افزود: جرجانی در اهمیت علم بیان بر این باور است که اگر این علم نبود علوم دیگری شکل نمی یافت و در پرده می ماند.

به گفته کردبچه، جرجانی این علم را دارای فواید و محاسنی می داند که در حساب نمی آید و دقت و تعمق آن محاسن را محدود نمی کند.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42390.JPG

سیده فاطمه ذوالقدر: در عصر کامپیوتر و تکنولوژی کمتر به کتابخوانی توجه می شود

سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حضور داشت و برای دقایقی پشت تریبون قرار گرفت و سخنانش را اینگونه آغاز کرد: در اروپا فرهنگ کتابخوانی در فضای مجازی توسع یافته که ما باید به فکر این موضوع باشیم. نوجوانان در عصر کامپیوتر و تکنولوژی کمتر به کتابخوانی توجه می کنند، آنها بیشتر در فضای مجازی هستند، بنابراین برگزاری نشست های کتابخوان کاری فرهنگی و پسندیده در این راستا است.

سیده فاطمه ذوالقدر افزود: در مجلس از مصوباتی که در راستای اعتلا و ارتقای فرهنگ کتابخوانی است حمایت می کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این نشست های فرهنگی و تخصصی ادامه یابد.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42391.JPG

طیبه سیاوشی شاه عنایتی: نقد کتاب"شغل" است

طیبه سیاوشی شاه عنایتی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن ستودن این اقدام فرهنگی گفت: در نطق سالانه خود پیشنهاد کرده ام که همانطور که نقد سینمایی یک شغل است، نقد کتاب نیز یک شغل محسوب و جشنواره هایی در این راستا برگزار شود تا شاهد گسترش کتابخوانی در میان جوانان باشیم.

دکتر سیاوشی شاه عنایتی افزود: از اینکه با چهره فرهیخته ای مثل خانم کراچی آشنا شدم و امیدوارم این تلاش ها تداوم پیدا کند و ما شاهد کسترش کتابخوانی در بین جوانان مان باشیم.

در خاتمه مراسم دکتر یوسف محمدنژاد عالی زمینی رئیس پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تک تک میهمانان تشکر کرد و گفت: پژوهشگاه از چنین نشست های فرهنگی و علمی استقبال می کند.

کتابخوان عنوان نشست هایی است که با هدف به اشتراک گزاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می شود.

شرکت کنندگان در این نشست ها در مدت 10 تا 15 دقیقه کتابهای خوانده و یا نوشته شده خود را برای دیگران معرفی و یا به عبارتی به اشتراک می گذارند.

افق نشست کتابخوان، توسعه رفتار مدنی رشد یافته و رشد دهنده در سراسر کشور، حتی روستاهای دوردست و جمع های کوچک خانوادگی است تا به مرور به درونی شدن عادت مطالعه منجر شود.
در خاتمه نشست نیز از فعالیت های علمی و تحقیقاتی دکتر کراچی تجلیل به عمل آمد.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42395.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42394.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42396.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42392.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42393.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/42397.JPG






فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :