گزارش دوم/ دکتر پورنامداریان: شمس در وجود مولوی خود را یافت

۰۷ مهر ۱۳۹۵ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۴۱۵۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۶۹

 در سومین روز  از همایش بین المللی شمس الحق تبریزی، سرکار خانم دکتر زهرا حیاتی، از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  به عنوان اولین سخنران، یادداشت آقای دکتر محمد تقی پور نامداریان را قرائت کردند . دکتر پور نامداریان در این یادداشت به این پرسش پاسخ داده اند که " مولوی در مقام شیخی مدرسی در شمس تبریزی، این درویش آواره و دایم السفر چه دید که نیمی از عمر باقی مانده خود را در عشقی عظیم و شورانگیز، نثار او کرد و خود چنان متحول شد که در وجود این عاشق شوریده و بی قرار، نشانی از آن شیخ مدرسی نماند؟"

آقای دکتر پورنامداریان در بخشی از پیام  خودکه مورد توجه بسیار مهمانان کنفرانس قرار گرفت، شمس را یک معما دانسته و آورده است: «شمس از نظر علم کسبی و رسمی در مقامی نبوده است که گفته های او، مولوی را مفتون علم و دانش مدرسی او کرده باشد».
این عضو برجسته هیأت علمی با شرح احوالات عین القضات همدانی و نوع رابطه او با شیخ برکت آورده است: «ماجرای شمس و مولانا با همه شگفتی و غرابتش در عالم عرفان بی سابقه نیست». وی شمس تبریزی را انگیزه تولد ثانی و توسعه شخصیت مولوی معرفی کرده و می گوید: «شمس، مولوی را به امکانات وسیع بالقوه ذهن خودش آشنا کرد و مولوی از طریق شمس دریافت که او تنها او نیست که در محافل درس و مشق می نماید».
وی افزوده است: « قرابت روحی شمس با مولوی آن قدر زیاد بود که شمس در وجود مولوی، خود را یافت و چنین بود که مهر خود را به مولوی ابراز می کند و دیگران هم تاب آن را نیاوردند».
پورنامداریان در انتهای پیام خود، سخنان شمس در مقالات را از نوع سخنانی دانسته که مولوی در حق او می گوید و  تأکید کرد:  «مولوی هم هر چه می گوید، می تواند به شمس نسبت دهد. چون او نیز خود را در شمس می بیند».

همچنین پیش از این، مهمانان کنفرانس در عصر پنجم مهرماه و بعد از پایان مراسم رسمی روز دوم کنفرانس، برای بازدید از منطقه آزاد تجاری ارس به منطقه جلفا عزیمت کردند و پس از گذر از کنار رودخانه زیبای ارس، به "کلیسای سنت استپانوس " رفتند و از این مکان زیبا و تاریخی بازدید کردند.





="


="


="


="


="


="


="


="


="


="

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :