مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه

۰۵ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۴۱۳۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۶۸۶
<span style="font-size: 12px;"><strong><span style="font-size: 12px; line-height: 115%;">دکتر قبادی: </span></strong><span style="font-size: 12px; line-height: 115%;">دانشجویان رشته های علوم انسانی نماد فرهنگ اسلامی-ایرانی هستند</span></span>
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه

اگر قرار بود پژوهشگاه هم مثل دانشگاه های معمولی باشد، برای چه ما دانشجو می گیریم؟

استادان نباید پایان نامه های تکراری به دانشجویان پیشنهاد کنند

 
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید امروز دوشنبه ۵ مهرماه به همت مدیریت تحصیلات تکمیلی، با حضور رئیس پژوهشگاه، معاونت های فرهنگی و اجتماعی، پژوهشی و اداری و مالی و جمعی از دانشجویان جدیدالورود برگزار شد.

دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس بخشی از تاریخ ایران است، اما آنچه بیشتر در خور بازکاویست این است که ایران کشوری است با تاریخ و تمدن دیرینه‌ ولایه های پنهانی‌ که می تواند به بازآفرینی قدرت خویش بپردازد. کشورهای متمدن این ویژگی را دارند که به رغم هجوم ددمنشان و دشمنان بتوانند خود را بازیابی کنند و خوشبختانه کشور ما این سرمایه عظیم میراثی و تمدنی را داراست. قطعاً دفاع مقدس می تواند فرصتی برای محققان و اندیشمندان بیافریند. چرا  که یک ملت تقریباً با دست خالی توانست مقابل اتحاد بیشتر کشورهای جهان و پشتیبانی آنها از یک رژیم متجاوز به سرکردگی یکی از خشن ترین دیکتاتورهای جهان مقاومت کند و سرافراز بیرون بیاید. لذا بسیار شایسته است درود بفرستیم به پاکبازانی که این افتخار را آفریدند، شهیدان سرافراز دفاع مقدس و جانبازان عزیزی که از جان خود گذشتند.

دکتر قبادی در ادامه خطاب به دانشجویان جدیدالورود پژوهشگاه گفت: به دانشجویان جدید که به حریم یکی از درخشان ترین نماد های تمدنی ایران معاصر یعنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قدم گذاشته اند خیرمقدم عرض می کنم. علاقه‌مندم به اجمال به وجه تمایز محیط های دانشی علوم انسانی با سایر محیط های دانشگاهی اشاره کنم. بی شک همه محیط های دانشگاهی و پژوهشی محترم هستند اما، علوم انسانی از آنجا که وظیفه ویژه ای نسبت به سرنوشت کشور دارد باید بیشتر محترم شمرده شود چرا که در نهایت علوم انسانی سرنوشت ملت ها را رقم می زند. این سعدی است که سرنوشت زبان فارسی، ادب و فرهنگ ایرانی را تا امروز رقم زد. این فردوسی بود که هویت یکپارچه به ملت ما بخشید. این مولوی بود که بر تارک فرهنگ، ادبیات و معرفت جهان می درخشد و خواهد درخشید.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) در صحیفه نور، تأکید کرد: به قول امام (ره) علوم انسانی در نظام مسائل جهان بینی اسلامی، در رأس مسائل قرار دارند. مقام معظم رهبری هم می فرمایند؛ علوم انسانی برای جوامع جهت دهنده و فکر ساز است و حرکت، مسیر و مقصد یک جامعه را مشخص می کند. بنابراین دانشجویان علوم انسانی که قرار است اجزای سرنوشت ساز و عناصر تعیین سرنوشت جامعه قرار گیرند، باید با احترام ویژه ای از سوی مسئولان پژوهشگاه روبرو باشند. اگرچه این سخن نافی وظایف و تکلیف متقابل دانشجو- پژوهشگاه، استاد- دانشجو و دانشجو و نظام اداری پژوهشگاه نخواهد بود. بنده خودم را موظف می دانم دست کم ماهی یک بار دو ساعت در ساختمان کریم خان به صورت اختصاصی در خدمت دانشجویان عزیز باشم همچنین تمام معاونان محترم پژوهشگاه هم به این نکته مهم باید توجه کنند و به دانشجویان وقت کافی بدهند.

دکتر قبادی افزود: ما دانشجویان رشته های علوم انسانی را  نمادهای فرهیختگی و فرهنگ متعالی اسلامی-ایرانی می شناسیم لذا باید به همین اندازه به آنها احترام قائل شویم و یکی از نشانه های احترام به این عزیزان اختصاص وقت و حضور در جمع آنها و گفت و گو و تعامل صمیمی با آنهاست. پژوهشگاه باید خانه امن و آسایش دانشجویان باشد و دست‌کم باید احساس کنند، پژوهشگاه خانه دوم آنهاست.

دکتر قبادی در ادامه صحبت های خود گفت: از استادان با فضیلت و دانشمند پژوهشگاه تقاضا دارم که دانشجویان را مسئله شناس پرورش دهند و پایان نامه های تکراری با هم‌پوشانی زیاد و دور از مرزهای دانش به دانشجویان پیشنهاد نکنند. قطعاً چنین نیست و بسیار بهتر و روزآمدتر شده ایم اما مستلزم آن است که ما برنامه توسعه پژوهشگاه را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم. خواهش من از استادان این است که دانشجویان پژوهشگاه را یک سروگردن بالاتر و دانشمندتر از سایر دانشگاه های معمولی پرورش دهیند چرا که اگر قرار بود پژوهشگاه هم مثل دانشگاه های معمولی باشد، برای چه ما دانشجو می گیریم؟ دانشجوهای پژوهشگاه باید در مراحل بالاتر مانند یک برند مورد توجه سایر مراکز قرار گیرند. یکی از راهکارهای نیل به این هدف نیز این است که استادان بزرگوار باید آموزش را با پژوهش پیوند بزنند. باید دانشجو را «پرسشگر» پرورش دهیم. متأسفانه هنوز هم شکاف زیادی بین بخش پژوهش و آموزش وجود دارد که باید ترمیم شود. نظام تصویب پایان نامه ها باید از دل پژوهش های جاری پژوهشگاه و نظام پژوهشی استادان که به برنامه توسعه گره می خورد، استخراج شود. متقابلاً دانشجویان هم باید تشنگی خود را {به کسب علم} نشان دهند تا جامعه ضرر نکند.

تا نگرید کودک حلوا فروش ... دیگ بخشایش نمی آید به جوش

دکتر قبادی در ادامه سخنانش پیرامون ویرایش پایان نامه هاگفت: دانشجویان باید در پایان نامه های خود جهت گیری کاربردی را هم لحاظ کنند تا قبل از انتخاب رساله خود مجموعه ای از مسائل و مشکلات را تجربه کنند.

عنوان پایان نامه ها هم باید با مرزهای دانش جهان همراه باشند. ما نباید دچار تأخر علمی شویم بلکه پیشتاز عرصه علم باشیم. در این خصوص کتابخانه باید از مفهوم سنتی خود خارج شود و با فنآوری اطلاعات علوم جدید را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. همچنین تقاضا می کنم استادان بزرگوار برای برقراری  ارتباط با طرح اعتلاء از ظرفیت های دانشجویی نهایت استفاده را ببرند که تشویق هایی نیز برای کاربردی شدن طرح ها در نظر خواهیم گرفت.

دکتر قبادی در خاتمه سخنان خود خبر داد: به لطف الهی پژوهشگاه موفق شده در سراسر منطقه مکران یعنی از میناب تا نزدیک مرز پاکستان مسئله حاشیه نشینان را با سازمان برنامه به توافق برسد که مصوبه نهایی آن نیز به مرحله اجرا درآمده و دانشجویان علاقمند می توانند در این طرح شرکت کنند. همچنین طرح «بومی سازی امنیت در ایران» با نگاه مغزافزاری و نرم افزاری  پروژه بعدی ماست تا برخورد سخت افزاری با پدیده امنیت کمتر شود.


در ادامه مراسم دکتر کریم مجتهدی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی فسلفه غرب، ضمن خیر مقدم به دانشجویان گفت: امکانی که به شما داده شده تا به عنوان یک دانشجو باشید، یک امتیاز است؛ افراد زیادی با استعدادتر از من و شما هستند که قصد تحصیل دارند اما ممکن است به دلایلی از تحصیل محروم مانده اند به همین دلیل اگر این امتیاز به شما داده شده این امتیاز را به جد بگیرید و در حد این امتیاز عمل کنید. دانشجو بودن و دانشجو شدن کار آسانی نیست. آموختن را هدف خود قرار دهید و این هدف را از درون خود بیابید نه اینکه صرفاً به منظور پیدا کردن کار در جامعه چیزی را بیاموزید شاید به نحوی همه ما به دنبال چنین هدفی باشیم ولی در عین حال با توجه به اهداف مادی و اجتماعی دانشجو بودن و آموختن را حق خود بدانید. تنها حق همه ما انسانها بعد از زندگی کردن، حق آموختن است. چرا که حق آموختن وظیفه ای است که نسبت به خود داریم.

دکتر مجتهدی در انتهای صحبت های خود اظهار داشت با توجه به اینکه من رشته ام فلسفه غرب است اما غرب زده نیستم، ممکن است ایران زده باشم خواهشی که دارم این است که ایرانی بودن خود را فراموش نکنیم و بدانیم یکی از عوامل هویت ما زبان فارسی است شاید در کشور ما زبان و لهجه های متعددی وجود داشته باشد  اما زبان فارسی ما سنت و پشتوانه ای عظیمی دارد و این زبان را با سهل انگاری و آنچه که بیماری روز شده را فلج نکنیم و سعی کنیم  لغات خارجی بی وجه بکار نبریم.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر اشرف بروجردی معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه با ایراد نکاتی در حوزه فرهنگ گفت: از آنجایی که فرهنگ عاملی است که همه رفتار و ارتباطات ما را تحت تأثر قرار می دهد با اشاره به حدیثی از علی بن ابیطالب(ع) اهمیت فرهنگ و دانش روشن تر می شود. علی بن ابیطالب خطاب به کمیل بن زیاد می فرماید: مردم سه دسته اند، دسته اول اندیشمند و دانشمندی که به حقیقت رسیده و حقیقت در اختیار اوست و به تعبیر من، خود نمادی از حقیقت است. دسته دوم کسانی هستند که به دنبال دانش برای نجات هستند و به نوعی متعلم اند و بر این اساس ما باید در همه مراحل زندگی خود به دنبال کسب علم  و دانش باشیم. چرا که حوزه علم و دانش دریای بیکرانی است که عمر ما برای کسب همه جنبه های آن کفاف نمی دهد ولی در حد ظرفیت وجودی خودمان باید به دنبال کسب علم و دانش و معرفت باشیم.

دسته سوم ‌کسانی هستند که خوشه چین معرفت و علم نیستند بلکه کسانی هستند که هرگز پایگاه محکم و مستحکمی برای چنگ زدن به علم و دانش پیدا نمی کنند.

دکتر بروجردی در پایان صحبت های خود به ظرفیت و امکانات پژوهشگاه و معاونت فرهنگی اشاره کرد و خطاب به دانشجویان گفت: شورای صنفی دانشجویی که تقریباً دو سال است شکل گرفته و در ماه‌های آتی انتخابات جدیدی پیش رو دارد می توانید با حضور فعال خود در این شورا مطالبات و خواسته های خود را دنبال کنید. همچنین نشریه دانشجویی که  به کمک معاونت فرهنگی و توسط دانشجویان  به چاپ می رسد و هیأت تحریریه آن متشکل از خود دانشجویان است می توانید اندیشه ها، دسته نوشته ها و خاطرات خود را در این نشریه بنگارید. نکته مهمی دیگری که در کار دانشجویی نیز اثرگذار است، کار جمعی، تیمی و سازمان یافتگی است که  این کار می تواند در قالب انجمن و تشکلات شکل گیرد. انجمن دانشجویی و بسیج از سالهای قبل وجود داشته که می توانید با عضویت در این انجمن ها به باروری اندیشه خود کمک و حتی از اندیشه های خود، دیگران را منتفع و بهره مند سازید.

دکتر بروجردی به برنامه روز دانشجو اشاره‌ای کوتاه کرد و گفت یکی از برنامه های موردنظر معاونت فرهنگی اشتراک کتاب است که قصد داریم با به اشتراک گذاری کتابی برای این روز و ارزیابی نوشته ها، فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را ترویج دهیم.

دکتر حسنی‌فر مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، ضمن تبریک سال نو و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، از دکتر کریم مجتهدی، مسئولین پژوهشگاه به ویژه  دکتر قبادی، معاونت پژوهشی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وهمچنین معاونت اداری و مالی تشکر ویژه ای کرد.

دکتر حسنی‌فر  در ابتدای سخنان خود گفت: تحصیلات تکمیلی یک درخت تنومدی است که جایگاه خود را به عنوان یک دانشگاه در این پژوهشگاه پیدا کرده است به همین دلیل برای اینکه بتواند به اهداف پژوهشگاه علوم انسانی تحقق بخشد، آن را به عنوان دانشگاه پژوهشگاه می دانم نه صرفاً تحصیلات تکمیلی.

دکتر حسنی فر با ارائه آماری از تعداد دانشجویان پژوهشگاه گفت: تحصیلات تکمیلی کلیه امور مربوط به آموزش، پژوهش و خدمات  دانشجویی  را انجام می دهد و همچنین کلیه مکاتبات رسمی در هرمرحله برای دانشجویان از این طریق انجام می شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی با اشاره به نقش مهم این مدیریت گفت: تحصیلات تکمیلی مجری مقررات، ضوابط و کلیه آیین نامه های مصوب وزارت علوم و تحقیقات  و همچچنین شوارهای تصمیم گیر در داخل پژوهشگاه است که با دانشجویان، اساتید و معاونین پژوهشگاه ارتباط مستقیمی دارد. تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی بخاطر متفاوت بودن ساختارش، با دانشگاه تفاوت هایی دارد که این تفاوت در همه فرآیندها مشخص است و گاهی تا حدی تسهیل کننده و تا حدی نیز مانع است. این تفاوت که نقش سازمانی پژوهشگاه را نشان می دهد از این قرار است: توان پژوهشی دانشجویان در پژوهشگاه است که قرار است نسبت به دانشگاه‌های دیگر بیشتر باشد. دوم اینکه، ارتباط پژوهشی پژوهش های دانشجویان با موضوعات پژوهشی اعضای هیأت علمی است یعنی پژوهش‌های دانشجویان باید با برنامه پژوهش های  اساتید ارتباط مناسبی داشته باشد و دانشجویان برنامه پژوهشی پژوهشگاه را دنبال کنند.

در پایان دکتر حسنی‌فر در اشاره به طراحی الزامات پژوهش در کنار آموزش در پژوهشگاه افزود: تصویب آیین نامه پژوهش ورزی که سازوکار اداری و اجرایی آن در تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود در جهت تحقق اهداف برنامه‌های پژوهشی‌ است که البته بخش عمده آن بر عهده اساتید و پژوهشکده ها می باشد از این جهت که اساتید و رؤسای پژوهشکده‌ها باید در کیفی‌سازی و پیشبرد پژوهش ورزی همکاری داشته و در نهایت برای هماهنگی موضوعات پژوهشی پژوهشگاه با کارهای پژوهشی دانشجویان برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41559.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41575.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41576.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41609.jpg



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41560.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41558.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41556.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41557.JPG


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :