دکتر بروجردی در گفت و گو با شبستان: حضور زنان در دفاع مقدس همه جانبه بود

۰۵ مهر ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۴۱۲۹ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۰۴۴
دکتر بروجردی در گفت و گو با شبستان: حضور زنان در دفاع مقدس همه جانبه بود
دکتر بروجردی با بیان اینکه هنوز جای کار زیادی در پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس در قالب های هنری وجود دارد، گفت: تلاش ها و ایثارگری های زنان در دفاع مقدس باید در کتاب های درسی گنجانده شود.

دکتر اشرف بروجردی، معاون فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه به نقش زنان در دوران دفاع مقدس در قالب های هنری پرداخته شده است، به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه نقش زنان در دوران دفاع مقدس مغفول مانده است. زنان در هشت سال دفاع مقدس نقش مهم و موثری ایفا کرده اند. آنها فرزندان، شوهران، پدران و برادران خود را در رفتن به جبهه های نبرد همراهی کردند و خود سکان خانه را به دست گرفتند و مسئولیت های بیشتری را عهده دار شدند.

 

دکتر بروجردی با بیان اینکه در سال های اخیر برخی از فیلم ها و کتاب ها به نقش زنان در دفاع مقدس پرداخته است، عنوان کرد: هنوز آنطور که باید و شاید در قالب های هنری به نقش زنان در دوران جنگ پرداخته نشده است. هنوز نتوانستیم زنی که انگشتر و یا گوشواره خود را به جبهه های دفاع مقدس اهدا می کند را به تصویر بکشیم. زنان در هشت سال دفاع مقدس در پشت جبهه های نبرد نوعی پشتیبانی داشتند و به نوعی از همه لحاظ از رزمندگان اسلام حمایت می کردند. عده ای از زنان نیز در لباس پرستار و امدادگر در جبهه ها فعالیت داشتند.

 

معاون فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اسلامی پرداختن به نقش زنان در کتاب های درسی را موثر دانست و افزود: طرح این موضوع در کتاب های درسی می تواند، بچه ها را با تلاش ها و ایثارگری های زنان در دوران دفاع مقدس آشنا کند. از طریق کتاب های درسی می توانیم رشادت ها و شجاعت های رزمندگان را برای بچه ها ترسیم کنیم.این امر تاثیر بسزایی بر روی بچه ها خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه کتاب های درسی اهمیت زیادی دارند، عنوان کرد: بسیاری از آموزه ها را می توان از طریق کتاب های درسی به بچه ها آموزش داد و در آنها نهادینه کرد. بسته به نوع نیاز و مقتضیات زمان باید آموزش ها را از راه کتاب های درسی در پیش گرفت. به عنوان مثال گاه نیاز است که بیشتر به مسئله صرفه جویی توجه کنیم. می توان این امر را در کتاب های درسی گنجاند تا توجه بچه ها بیشتر جلب شود و صرفه جویی در آنها نهادینه شود.

 

دکتر بروجردی با اشاره به جنگ نرمی که دشمنان در پیش گرفته اند، تصریح کرد: بیان تلاش ها، ایثار، فداکاری و رشادت های رزمندگان و همسران و مادران شهدا و جانبازان می تواند نوعی مقابله با جنگ نرمی باشد که دشمن امروز به راه انداخته است. این مقابله در مصونیت جوانان ما در برابر نفوذ دشمنان و جنگ نرم موثر است.

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :