دکتر وحید احمدی: برنامه محوری و پژوهش محوری از اهداف ما در حوزه علوم انسانی است

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۳۷۱۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۳۷
دکتر وحید احمدی: برنامه محوری و پژوهش محوری از اهداف ما در حوزه علوم انسانی است

شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر، روز چهارشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشکیل شد. بدین منظور خبرنگار واحد روابط عمومی پژوهشگاه در گفتگویی با دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بررسی روند برگزاری این جلسه پرداخت.

در آغاز دکتر وحید احمدی با اشاره به مشکلات پژوهش و فناوری در جامعه گفت: یکی از کارهای اساسی که مورد توجه این دولت است مسأله پژوهش و فناوری و ایجاد فضایی است که بتوانیم حوزه علوم انسانی را در سطح منطقه گسترش دهیم و دانش آموختگان و این حوزه را با نیازهای جامعه درگیر کنیم. اساس و دستور جلسه این شورا، بررسی آیین‌نامه پایان‌نامه دوره دکتری، به منظور برنامه‌محوری کردن پروژه‌ها و پایان‌نامه در علوم انسانی است که محور اصلی آن برمبنای این است که چگونه در مجموعه عظیم آموزش عالی به‌ویژه حوزه علوم انسانی -که تقریباً  50 درصد آموزش عالی در حوزه علوم انسانی است- بتوانیم مأموریت‌گرا و هدفمند عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه این آیین‌نامه تأیید نهایی نشده، تأکید کرد پس از تصویب آن در شورا، جهت اجرایی شدن باید به بررسی و تصویب دانشگاه‌ها نیز برسد. وی همچنین گفت: در این جلسه بحث گزارش وضعیت علوم انسانی در دانشگاه تهران نیز مطرح شد، که در آن معاون پژوهشی دانشگاه تهران گزارشی از وضعیت پژوهش، فناوری، تحصیلات تکمیلی و در مجموع برنامه های علوم انسانی این دانشگاه و آمارهای مختلف تولید مقالات، پژوهش و آموزش ارائه کرد که خوشبختانه شاهد این هستیم که در کل کشور، همانگونه که در سایر رشته ها انجام گرفته، در علوم انسانی نیز گرایش به سمت پژوهش محوری و برنامه محوری انجام گرفته است.

دکتر وحید احمدی با اشاره به سیر صعودی برنامه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به سمت اهداف پژوهش محوری و برنامه محوری گفت: خوشبختانه برنامه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سیر صعودی و قابل قبولی به سمت انجام برنامه و طرح های سطح ملی و کلان دارد که به نظر من باید بتوانیم اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی را نیز به این سمت سوق دهیم. همگرایی پژوهشگاه  با شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر، وسایر مراکز پژوهشی و دانشگاه ها نیز کمک می‌کند تا رشد بیشتری در حوزه علوم انسانی داشته باشیم. با توجه به اینکه در زمان های گذشته نتوانسته‌ایم میان مجموعه های پژوهشی و آموزشی و نیازهای جامعه ارتباط برقرار کنیم، طبیعتاً باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهیم. با توجه به گزارش تعداد پروژه ها و نیز رویکرد پژوهشگاه علوم انسانی به درگیر شدن با فناوری و نیازهای جامعه دارد امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم به این هدف برسیم.

دکتر وحید احمدی در پایان تأکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی ظرفیت و جایگاه خوبی در سطح کشور دارد که همه باید در حفظ و ارتقای این مجموعه تلاش کنند تا در سطح منطقه و بین المللی تحقیقات و همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :