دیدار پروفسور آندره اسمیرنُف، رئیس انستیتو فلسفه روسیه و هیأت همراه از پژوهشگاه

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۳۶۳۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۰۰۱
دیدار پروفسور آندره اسمیرنُف، رئیس انستیتو فلسفه روسیه و هیأت همراه از پژوهشگاه

 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز سه‌شنبه 11 خرداد 1395 میزبان پروفسور آندره اسمیرنُف، رئیس انستیتوی فلسفه روسیه و هیأت همراه؛ رزانا پِسخو، تاتیانا کورنیوا و ایلشات نصیراُف بود.

در ابتدای این دیدار که تعدادی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ازجمله دکتر کریم مجتهدی نیز حضور داشتند؛ دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن خیرمقدم به میهمانان خارجی با اشاره به همسایگی جغرافیایی و مشترکات فرهنگی به ویژه در حوزه­ های ادبی و فلسفی ایران و روسیه گفت: این اشتراکات را می‌توان نقطه عزیمت مهمی برای همکاری میان دو مرکز دانست. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تکیه بر فرهنگ و تمدن کهن ایران و با برخورداری از سرمایه­ های علمی گرانقدری همچون استاد کریم مجتهدی امیدوار است بتواند روابط خود را با کشور روسیه، به‌ویژه انستیتوی فلسفه روسیه گسترش دهد.

دکتر قبادی با اشاره به آثار علمی و مقالات فارسی که مورد توجه دانشمندان روسی قرار گرفته، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایرانی‌ها نیز توجه ویژه‌ای به فرهنگ و زبان روسی داشته‌اند و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز آمادگی لازم را برای گسترش تحقیقات و مطالعه در زمینه فرهنگ و ادب روسی دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه میان پژوهشگاه و انستیتو، تأکید کرد یکی از محورهای تفاهم‌نامه می­تواند در زمینه تبادل دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و محققان دو مرکز باشد.

پرفسور آندره اسمیرنُف، رئیس انستیتو فلسفه روسیه نیز با ابراز خرسندی از فراهم شدن فرصت این دیدار و حضور در پژوهشگاه، با استقبال از انعقاد تفاهم‌نامه بین دو مرکز، گفت: انستیتوی فلسفه روسیه در سال 1929  تأسیس شده است و اکنون دارای حدود 270 عضو هیأت علمی است. این انستیتو با دارا بودن بخشهای متعدد در موضوعات مختلف فلسفی است که می­توان به بخش­های: معرفت‌شناسی، که به موضوعات کلاسیک می‌پردازد، معرفت شناسی اجتماعی که بر دانش و مفاهیم اجتماعی تمرکز دارد وگروه‌هایی نیز به نام فلسفه اجتماعی، فلسفه سیاست، اخلاق و زیبایی‌شناسی، گروه مطالعات جامع انسان‌شناسی و گروهی نیز به نام اخلاق زیستی دارد. وی افزود: تنها شاخص مهم برای انستیتو، تخصص‌گرایی و حرفه‌گرایی بوده و اعتقاد به آزادی در تحقیق برای ما جایگاه ویژه­ای دارد، چراکه فلسفه، یعنی جستجوی آزادی و این به معنای آزادانه سؤال کردن و آزادانه به دنبال پاسخ گشتن است. به همین دلیل است که در زمینه‌های مختلفی نیز تحقیق و پژوهش می‌کنیم.

رئیس انستیتوی فلسفه روسیه با اشاره به تغییر رویکرد سال‌های اخیر انستیتو از پژوهش و توجه صرف به فلسفه غرب و اروپامحور و مطالعه و توجه به فلسفه اسلامی و فلسفه شرقی، گفت: ما در این زمینه توانسته‌ایم نزدیک به 12 کتاب چاپ کنیم و حدود 5 کتاب نیز در دست چاپ قرار دارد. همچنین کتابهای آموزشی در زمینه دنیای اسلام نیز توسط انستیتو در برنامه­های ما قرار دارد.

پروفسور اسمیرنُف در پایان بر آمادگی کامل انستیتو برای همکاری با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در زمینه­های مختلف پژوهشی و آموزشی در حوزه فلسفه تأکید کرد.

در ادامه این دیدار اعضای هیأت علمی پژوهشگاه نیز به بیان زمینه‌های همکاری موجود میان پژوهشگاه و انستیتوی فلسفه روسیه پرداختند و خواستار همکاری در زمینه­ های مختلف از جمله‌ معرفی فلسفه اشراق، فلسفه مشاء، حکمت متعالیه و نیز مطالعات فرهنگی ایران شدند.

در پایان این دیدار، دکتر قبادی با اشاره به اینکه اکنون ایران در دوره‌ای قرار دارد که علاقه­ مند به برقراری  ارتباط همه جانبه و تقویت آن با کشورهای دیگر است، افزود: پژوهشگاه آمادگی کامل برای همکاری با انستیتو فلسفه روسیه را دارد و آنچه برای ما مهم است ترجمه میراث‌های ایرانی- اسلامی منتشره شده توسط پژوهشگاه به زبان روسی است.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39257.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39258.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39259.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39260.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39261.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39262.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39263.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39263.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39265.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39266.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39267.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39268.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39269.jpg

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39270.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39271.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39272.JPG


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :