علی اصغر مصلح سرپرست پژوهشکده فرهنگ معاصر: تجربیات 50 ساله پژوهشگاه علوم انسانی چراغ راه آینده کشور است

۲۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۲۶۳۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۸۵


سرپرست پژوهشکده فرهنگ معاصر گفت: تجربیات و تحقیقات پنجاه ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می تواند به منزله چراغ راه آینده کشور به شمار رود.
علی اصغر مصلح روز سه شنبه در گفت و گو با مرکز خبر روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: می توان با سنجش وضعیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به سبب فعالیت پنجاه ساله خویش، وضع علوم انسانی در ایران را رصد کرد.
وی گفت: نسل اولی که نخستین موسسات علوم انسانی را در کشور تاسیس کردند و بعد تجمیع مجموعه آنها پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را تشکیل دادند؛ ممتازترین متفکران و پژوهشگران علوم انسانی به شمار می روند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: برجسته ترین و ممتازترین پژوهشگرانی که در حوزه علوم انسانی تا سال 57 فعالیت می کردند یا عضو این پژوهشگاه و یا موسسات اقماری مرتبط با آن بودند.
وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی این پژوهشگاه یک دوره کم فعالیتی و آرامش دارد که ابتکرات خاص دیگر در آن نبود و فعالیت های ممتاز گذشته هم متوقف و یا کند شد.
مصلح خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از سپری شدن دوران نخست انقلاب و توجه دوباره به پژوهش و دانشگاه ها این پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد توجه جدی مسوولان و مدیران وقت قرار گرفت.
وی اظهار کرد: بر همین اساس نیز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گردونه فعالیت های اجتماعی کشور نقش های بسزایی ایفا کرد.
این استاد رشته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حدود 30 سال اخیر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اقدامات و آثار ارزشمند و مطلوبی صورت گرفته شده است.
وی افزود: برخی از گروه ها و پژوهشکده ها پس از انقلاب در این پژوهشگاه جان دوباره گرفته و فعالیت های ویژه ای را آغاز کردند که بسیار مغتنم و با ارزش است.
مصلح یادآور شد: بنده معتقدم با وجود فعالیت های ارزشمند پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باز هم این مرکز ظرفیت و استعداد بسیار بیشتر از این دارد.
وی تصریح کرد: برای نیل به این آرمان نیازمند بازخوانی مجدد مسیر طی شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم.
سرپرست پژوهشکده فرهنگ معاصر تاکید کرد: همچنین باید از میراثی طی پنجاه سال گذشته در این پژوهشگاه باقی مانده است حداکثر بهره مندی را برد.
وی اظهار داشت: باید از کوشش هایی که بعد از انقلاب در این پژوهشگاه شده و اقداماتی که طی 34 سال اخیر منجر به نتیجه کنونی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شده بیشترین بهره را برد.
مصلح گفت: علوم انسانی در ایران به سبب ویژگی های فرهنگی ایران زمین بسیار مهم بوده و تنها راه موثرتر واقع شدن علوم انسانی در کشور این است که تمامی سرگذشت علوم انسانی را یکجا ببینیم و بازخوانی کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از تمامی میراث پنجاه سال اخیر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای طی کردن مسیر آینده بهترین بهره مندی را ببریم.
بر اساس این گزارش مراسم پنجاهمین سال تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز گذشته با حضور وزیر علوم، مقامات اجرایی، علمی و چهره های ماندگار علوم انسانی کشور برگزار و در پایان این مراسم از کتاب های اسناد پژوهشگاه، نسخ خطی نفیس شاهنامه و سامانه مدیریت پژوهشی رونمایی شد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :