کیاری رییس پژوهشکده ابوریحان بیرونی: پژوهشگاه علوم انسانی همچون ستاره ای در سپهر علمی کشور می درخشد

۲۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۲۶۳۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۳۱


رییس پژوهشکده ابوریحان بیرونی گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در عرصه علوم انسانی کشور دارای جایگاه ارزشمندی بوده و همچون ستاره ای در سپهر ایران زمین می درخشد.

کیانوش کیاری هفت لنگ روز سه شنبه در گفت و گو با مرکز روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از نهادهای فاخر و ارزشمند کشور در حوزه علوم انسانی به شمار می رود.
وی گفت: آثار منشر شده از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عموما علمی، آکادمیک و مرجع بوده است.
مشاور عالی مرکز دایرالمعارف بزرگ اسلامی افزود: معتقدم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم اکنون در بین سایر نهادها و دستگاه های حوزه علوم انسانی کشور یک سرو گردن بالاتر است.
وی ادامه داد: این پژوهشگاه در عرصه علوم انسانی کشور دارای جایگاه ارزشمندی بوده و همچون ستاره ای می درخشد.
کیاری هفت لنگ اظهار کرد: باید به تمامی پژوهشگران و کارکنان این مرکز که طی پنجاه سال گذشته با جان و دل کار کرده اند؛ دست مریزاد گفت؛ چرا که آنان چراغ علوم انسانی کشور را روشن و پرفروغ نگه داشته اند.
رییس پژوهشکده ابوریحان بیرونی گفت: امیدوارم این پژوشگاه در شرایط فعلی که اندکی به حوزه علوم انسانی کم مهری هایی می شود؛ بتواند بیش از گذشته موفق باشد.
وی افزود: علوم انسانی به موزارت کمال گرایی انسان رو به رشد است و بر همین اساس معتقدم باید در حوزه نظریه پردازی و تئوریزه کردن مفاهیم انسانی بیش از گذشته فعال باشیم.
وی ادامه داد: باید در چنین شرایطی رو به سمت بومی سازی نظریه های حوزه علوم انسانی گام های جدی تری برداریم و با فرهنگ ایرانی _ اسلامی خودمان تنظیم کنیم.
مشاور عالی مرکز دایرالمعارف بزرگ اسلامی خاطرنشان کرد: باید نظریات جدیدی در حوزه علوم انسانی متناسب با شرایط جامعه و فناوری های جدید ارائه شود.
وی تصریح کرد: بر همین اساس باید در وهله نخست یک اولویت بندی در مسیر آینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نظر داشته باشم که بر اساس نیازهای جدید جامعه باشند.
کیاری هفت لنگ در ادامه با اشاره به زحمات زنده یاد صادق آیینه وند در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: بنده به سبب اراداتی که با شادروان دکتر آیینه وند داشتم و نیز مطالعه آثار فاخری که این پژوهشگاه داشت، با این مرکز آشنا شدم.
مشاور عالی مرکز دایرالمعارف بزرگ اسلامی افزود: زمانی که معاون سازمان اسناد ملی ایران بودم، نماینده وزرات علوم در شورای عالی اسناد زنده یاد آیینه وند بود.
وی ادامه داد: اسناد برای اینکه پردازش و از بایگانی دستگاه های دولتی به مرکز سازمان اسناد ملی ایران منتقل شود نیازمند بررسی است تا بخشی از اوراق امحا شود.
کیاری هفت لنگ یادآور شد: امر امحا در این زمینه آنچنان مهم است که نماینده های دادستان کل کشور، دیوان محاسبات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تنی چند از فرهیختگان باید در آن شورا باشند.
وی اظهار کرد: آن هنگام وقتی در خدمت زنده یاد آیینه وند بودم وی را مردی بسیار فهیم، متین، خوشفکر، باسواد و در نهایت اعتدال فکری و رفتاری شناختم که می توان به عنوان یک الگو از وی نام برد.
بر اساس این گزارش مراسم پنجاهمین سال تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز گذشته با حضور وزیر علوم، مقامات اجرایی، علمی و چهره های ماندگار علوم انسانی کشور برگزار و در پایان این مراسم از کتاب های اسناد پژوهشگاه، نسخ خطی نفیس شاهنامه و سامانه مدیریت پژوهشی رونمایی شد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :