نشست خبری سرپرست پژوهشگاه به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه علوم انسانی

۱۵ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۲۵۷۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۵۹
نشست خبری سرپرست پژوهشگاه به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه علوم انسانی

نشست خبری سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت برگزاری پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه روز دوشنبه مورخ 14 دی‌ماه 1394 از ساعت 10 الی 12 در پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست که با حضور خبرنگاران از خبرگزاری‌های کتاب (ایبنا)، دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشجو، مهر، شبستان، رسا، ایکنا و فارس برگزار شد، دکتر حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه، ضمن محکوم کردن اقدام رژیم آل سعود در قتل شیخ نمر و تسلیت شهادت این عالم بزرگوار، گفت: از همه کسانی که از سال 1344 تاکنون سنگ بنای پژوهشگاه علوم انسانی را پی‌ریزی کردند، تشکر می‌کنم و برای درگذشتگان به‌ویژه دکترآیینه‌وند طلب مغفرت دارم.

 دکتر قبادی گفت: بزرگترین واقعیتی که علوم انسانی جامعه ایرانی در مسیر بومی شدن دارد همان کاربردی شدن است برای اینکه ما با ملت و مخاطبی روبرو هستیم که بر یک تمدن چند هزار ساله با نظام وحیانی، دینی و اسلامی تکیه دارد و تسلیم هر علم، شاخه و گرایشی نخواهد شد.

وی افزود: آیین جشن نیم قرن مجاهدت علمی پژوهشگران علوم انسانی فقط پاسداشت افراد عالم نیست بلکه نکوداشت توان تمدنی این مرز و بوم است که در غالب و ساختار 12 موسسه پژوهشی اصیل شکل گرفته بود و بعد از ادغام درسال 1360 از سوی وزارت علوم به عنوان پژوهشگاه علوم انسانی نامیده شد.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی عنوان کرد: امروز این پژوهشگاه به لطف الهی نه تنها بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی در ایران است، بلکه در خاورمیانه هم نظیر و بدیلی ندارد و با توجه به مطالعات تدوین و برنامه توسعه پژوهشگاه، در مقایسه با 39 مؤسسه مشابه در سطح دنیا نیز کم نظیر است.

به گفته او جامعیت و شمول همه رشته‌ها، توان کار بین رشته‌ای، اثبات کار گروهی، داشتن توان برای اجرای پروژه های ملی و فراملی، مزایا و امتیازاتی است که این پژوهشگاه را از سازمان‌های دیگر متمایز کرده است.

و در ضمن در طول 50 سال، سرمایه‌های کم‌بدیل نخبه‌ای جذب پژوهشگاه شدند که توانسیتم در خدمت 3 نسل از دانشمدان این مرز و بوم باشیم.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: تجربه بسیار موفق پژوهشگاه در تبدیل شدن به صورت شبکه نخبگانی علوم انسانی به گونه‌ای است که تقریباً هیچ دانشگاه و مؤسسه توانمندی در کشور پیدا نمی‌شود که مناسبات علمی با آن نداشته باشد.

از سال 1374 شورای بررسی متون علوم انسانی دانشگاه‌ها هسته اولیه شبکه نخبگانی را محقق کرده است که به ویژه در دو سال اخیر این شبکه رسمیت و هویت پیدا کرده است که پایگاه و جایگاهی جدی در توسعه دارد.

وی در ادامه گفت: این شبکه نخبگانی را به عنوان ظرفیتی مهم در گسترش و توسعه توانمندی علوم انسانی در کشور که مقصد نهایی آن کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی در آینده خواهد بود به کار خواهیم گرفت.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، اظهار داشت: علوم انسانی علوم منزوی مشغول به خود نیست بلکه از تقاضامحوری و مساله محوری حرکت کرده و در فرآیند عمل‌محوری و نظریه‌های علوم انسانی قادر به حل مساله است که بعد از شناخت دقیق مسائل خود به اصلاح تئوری پرداخته و روز آمد می‌شود.

قبادی عنوان کرد: بزرگترین واقعیتی که علوم انسانیِ جامعه ایرانی در مسیر بومی شدن دارد همان کاربردی شدن است چرا که ما با ملت و مخاطبی روربرو هستیم که بر دوش یک تمدن چند هزار ساله با نظام وحیانی، دینی و اسلامی تکیه دارد که تسلیم هر علم، شاخه و گرایشی نخواهد شد.

وی افزود: این ملت از توان کنش‌گری بالایی برخوردار است در حقیقت علوم انسانی به خوبی مسیر بومی شدن خود را طی می‌کند، اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌خواهیم از دستاوردهای جهان استفاده نکنیم اگر ما تاریخ معاصر را خوب مطالعه کنیم علوم انسانی ما در تاریخ سرشار از این میراث‌های معنوی است.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: دستاوردهای علمی ملت ما فرصتی است که مبادی اندیشه‌ها و معرفت خود را اساس و پایه قرار دهیم.

از اقدامات بزرگ و ملی پژوهشگاه طراحی طرح جامع علوم انسانی است

قبادی افزود: از اقدامات بزرگ و ملی پژوهشگاه طراحی طرح جامع علوم انسانی است که برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است این طرح مکمل تمامی اقدامات در حوزه تحول علوم انسانی در اندیشه مصلحان جهان اسلام در 200 سال اخیر است یعنی حوزه ایران اسلامی دارای مسیر تعریف شده با معیاری مشخص و مبتنی بر تمدن ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: این حرکت ما کاملاً مطالعه شده و مکمل بقیه نهادهای علوم انسانی در وزارت شورای تحول علوم انسانی، پژوهشگاه، حوزه و دانشگاه است که بر مبنای توسعه پژوهشگاه مصوب و مورد تشویق اعضا واقع شده است.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، بیان داشت: امتیاز طرح اعتلا، کاملاً معطوف به توسعه و پیشرفت کشور است ما با مجموعه نظام و دولت کاملاً هماهنگ حرکت کردیم تا این طرح در حوزه نظری و مبانی بتواند کاربردی باشد.

قبادی گفت: در توسعه پژوهشگاه پیش بینی کردیم که در تولید سرانه 0/8 در مقابل هر فرد را دست کم به 2/6 دهم برسانیم، این توسعه نیز واقع بینانه و با احتیاط پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: در بخش انتشار کتاب به کیفیت توجه خاص کردیم افزون بر این شمارگان کتاب را به صورت کاغذی کم کرده و در فضای دیجیتال به آن پرداختیم در سال 93 به لطف الهی موفق شدیم با احتساب تجدید چاپ 58 اثر تولید کرده که امروز به مرز 60 اثر رسیده است.

بزرگترین راهبرد برنامه توسعه حرکت بر دانایی است

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، بیان داشت: بزرگترین راهبرد برنامه توسعه حرکت بر دانایی است و بزرگترین رهیافت ما کاربردی سازی علوم انسانی است.

قبادی ابراز کرد: یکی از توفیقات ما در دو سال اخیر اعاده املاک پژوهشگاه بوده است که در طول چندین دهه بی صاحب یا در تصرف دیگران بود ما در استقرار استادان به لحاظ مکانی در مضیقه هستیم که امیدواریم دستگاه ها، به خصوص، قوه قضائیه از ما دفاع کنند.

وی افزود: از اتفاقات خوب پژوهشگاه در سال 94 امکان رصد دائمی اطلاعات در طرح پژوهشی تحت عنوان اطلس جامع فرهنگی آمار در کل کشور بوده است،  کار برجسته دیگر پژوهشگاه «فرهنگ تاریخی زبان فارسی» است.

زبان فارسی قدرت بالندگی بالایی دارد

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، اظهار داشت: پروژه برجسته دیگر پژوهشگاه پایگاه داده‌های زبانی بود چرا که زبان فارسی از میراث‌های بزرگ جهانی برخوردار است هیچ ملتی 6 یا 7 شاهکار بزرگ ندارند این قدرت بالندگی زبان فارسی را نشان می‌دهد.

قبادی گفت: پروژه بزرگ دیگر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان به صورت پیشرفت فنی روزانه و چند رسانه ای است، از دیگر اقدامات راه اندازی چندین دفتر در پژوهشگاه با مدیریت آموزش‌های کاربردی و تخصصی آزاد است ما باید راه عمومی‌سازی علم را پیدا کنیم که در حال حضار در حوزه آموزش این مساله را وسعت بخشیدیم. اگر قرار است علوم انسانی بومی شود باید در بسته‌های آموزشی مخاطب پسند عرضه شود این همان طی کردن مسیر کاربردی سازی علوم انسانی است که در این زمینه مدیریت مستقلی تاسیس کردیم.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، بیان داشت: ما قصد داریم با هدف قطب علمی شدن در حوزه آسیا حرکت کنیم این آرمان قابل تحقق است، اقدام دیگر دفتر کرسی‌های مناظره و نقد بوده که در حال رونق است امیدوارم که این باورمندی درحوزه نظریه پردازی توسعه پیدا کند.

اقدام دیگر نظارت بر حین اجرا است یکی از آفت‌های توسعه این است که همه نظارت‌ها بر پس از برنامه موکول می‌شود اما ما با تشکیل شورای نظارت و ارزیابی امکان سنجش در حین سنجش را فراهم نموده‌ایم.

ما نزدیک به یک میلیارد قرارداد طرح های کاری منعقد کردیم ک در قالب چندین پروژه علوم انسانی با عنایت به اهمیت اقتصاد مقاومتی وارد کار شده است.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی، در پایان خاطرنشان کرد: رشد و ترقی ایران در سایه فرهنگ و معارف دینی بوده است، تاریخ فعالیت گذشتگان در عمیق مولفه‌های ایرانی و اسلامی پیش آمده که می‌تواند پشتوانه توسعه آینده کشور باشد.
















فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :