رموز اشراقی شاهنامه

۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۲۳۸۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۹۹
رموز اشراقی شاهنامه

دوره آموزشی «درسگفتار رموز اشراقی شاهنامه » توسط آقای دکتر بابک عالیخانی در ساعت ( 14 الی 16) روزهای دوشنبه‌ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

سهروردی در داستانهای رمزی خود از سیمرغ و زال و از رستم و اسفندیار سخن گفته و کیومرث، فریدون و کیخسرو را سه قلّهٔ معرفت اشراقی شناخته است.

روایت سهروردی با روایت شاهنامه تفاوتهایی دارد و به نظر می­رسد که سهروردی مطابق "حکمت نوری" خود، داستانهای شاهنامه را از نو تعبیر کرده است هانری کربن تعبیر سهرودی را نوعی "گذار از حماسهٔ پهلوانی به حماسهٔ عرفانی" دیده است.

البته سهروردی تفضیلاً به هیچیک از این موارد نپرداخته و سخن او بیش از اشاره­ای به داستانهای شاهنامه نیست، ولی همین اشارات گرانبها کلید گشودن رمز آن داستانها را به دست اهل این کار می­دهد.

سهروردی در آثار خود هرگز به سیاوش و احوال او اشاره­ای نکرده است. رمزگشایی داستان سیاوش کاری است که در این سلسله درس گفتارها انجام خواهد شد. این رمزگشایی در پرتو قواعد اشراقی خواهد بود.

برای مشاوره و ثبت نام در کلاس رموز اشراقی شاهنامه ، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485-021  سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید.

برای اطلاع از برنامه آموزش‌های تخصصی و کاربردی علوم انسانی پژوهشگاه، لطفا لینک کانال مرکز را به اطلاع علاقمندان و دوستان خود برسانید

 https://telegram.me/workshopihcs


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :