برگزاری مراسم رونمایی از کتاب کفایه الطب نوشته حبیش تفلیسی

۲۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۲۰۶۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۶۸۰

در روز 20 مهر همزمان با روز بزرگداشت حافظ، شاعر نامی ایران زمین، از کتاب کفایه الطب اثر ارزشمند حبیش تفلیسی دانشمند گرجی قرن 12 میلادی/6 هجری در محل دانشگاه پزشکی دولتی تفلیس رونمائی شد.

در این مراسم که به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان برگزار گردید، دکترپارساپور مصحح این کتاب، جمعی از ایران شناسان گرجی و همچنین اساتید و دانشجویان  رشته های مختلف پزشکی و علاقمندان  حضور داشتند. در آغاز مراسم طالبی فر سفیر کشورمان در گرجستان ضمن خیر مقدم به حضار، به ایران شناسان و دانشمندان گرجی توصیه نمودند تا این اثر فاخر و گرانقدر را که به زبان فارسی به رشته تحریر در آمده و در سال 91 عنوان کتاب سال ایران را کسب نموده و موید وجود رابطه عمیق تاریخی و فرهنگی بین دو کشور از قرون گذشته تا حال می باشد را به زبان گرجی ترجمه نمایند. ایشان در ادامه از فرهیختگان و اندیشمندان دو کشور خواستند تا با همکاری یکدیگر بتوانند این آثار ارزشمند را که متعلق به میراث جهانی است  به یکدیگر و جهانیان بشناسانند.

در ادامه مراسم دکتر زهرا پارساپور توضیحاتی در خصوص دشواری کار بر روی نسخ متعدد خطی این کتاب و تصحیح اصطلاحات داروئی و پزشکی آن ارائه نموده و اظهار داشتند که حبیش تفلیسی در نگارش کفایه الطب از آرا و نظرات اطبای مشهور نیز کمال استفاده را نموده و در بخشهای مختلف کتاب و خواص داروهای مفرد و ترکیبی آرای این اطبا را به صورت دائره المعارفی ارزشمند ارائه نموده است. وی از آمادگی خود و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در زمینه های مختلف همکاری های علمی و ادبی و کار بر روی آثار دیگری که می تواند به گسترش فرهنگ و علم بین دو کشور کمک نماید، خبر داده و از همکاری  سفیر کشورمان در گرجستان  برای برگزاری مراسم رونمائی از این اثر فاخر تشکر نمود.

پس از ایشان، پروفسور بارتایا از ایران شناسان معروف گرجی نیز طی سخنانی برگزاری مراسم رونمائی از این اثر را اقدامی در جهت گسترش همکاریهای علمی و ادبی بین دو کشور خوانده و خواستار تعمیق هر چه بیشتر روابط فرهنگی بین ایران و گرجستان شد.

در پایان مراسم نیز یک دوره دو جلدی از کتاب کفایه الطب به دانشگاه پزشکی دولتی اهدا گردید.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :