آخرین اثر زنده‌یاد دکتر صادق آیینه‌وند رونمایی شد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۰۳۵۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۲۰
آخرین اثر زنده‌یاد دکتر صادق آیینه‌وند رونمایی شد


سیره و سخن پیامبر خدا (ص)، آخرین اثر زنده‌یاد دکتر صادق آیینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و استاد دانشگاه تربیت مدرس، با حضور سیدعباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی‌راد پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، در آغاز این مراسم با عرض تسلیت درگذشت دکتر آیینه‌وند به خانواده و جامعهٔ دانشگاهی گفت: دکتر آیینه‌وند تبلور خردورزی، خردگرایی و مبارزه با جهل و خرافه بود. اگر کسی حق‌مدار باشد خدا او را در هر جایی که باشد دوست دارد و دکتر آیینه‌وند نیز به دلیل اینکه حق‌مدار بود دل‌های بیشماری را به خود جلب کرد.

در ادامه دکتر جعفر حبیب‌زاده، مشاور عالی زنده‌یاد دکتر صادق‌آیینه‌وند در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به روش اعتدالی زنده‌یاد آیینه‌وند گفت: هیچ‌گاه ایشان نه احساسی سخن می‌گفتند و نه احساسی تصمیم می‌گرفتند. ایشان مبنا و سیره‌ای داشتند که همواره در گفتار و رفتارشان منعکس بود. ایشان نماد وحدت حوزه و دانشگاه بودند که هم حوزویان از ایشان درس آموختند و هم دانشگاهیان. از زمانی که دکتر آیینه‌وند را شناختم یا کتاب و مقاله می‌نوشت یا کتاب و مقاله ترجمه می‌کرد، یا کتاب‌خوانی را گسترش می‌دادند.

هادی حیدری داماد ارشد زنده‌یاد آیینه‌وند و روزنامه‌نگار، نیز گفت: اولین ویژگی استاد، آرامش، متانت و گشاده‌رویی و خوش‌خلقی بود که بی‌گمان این ویژگی از ایمان به خدا ناشی می‌شد. رفتار و سیرهٔ عملی ایشان در جامعه، جلوهٔ کامل اخلاق و رفتار شخصی ایشان در خانه و بین خانواده بود. نگاه ایشان به افراد فارغ از دریچه‌های محدود ایدئولوژیک بود و صرفاً بر اساس انسانیت بود. بر همین اساس بود که آدم‌های متفاوت با دیدگا‌های رنگارنگ و متفاوت شیفته و مجذوب شخصیت این استاد فرزانه می‌شدند. ایشان اساساً شخصیتی همگرا داشت. تمام تلاش ایشان در یافتن اشتراک میان آدم‌ها بود و نه نقاط افتراق و جدایی. گشاده‌دستی و سخاوت از دیگر ویژگی‌های دکتر آیینه‌وند بود و به حق و حقوق انسان‌ها توجهی ویژه داشت. آزادگی ایشان زبان‌زد خاص و عام بود و هرگز وابستگی‌های ثروت و قدرت را برنمی‌تابیدند و در برابر ظلم به انسان‌ها هرگز سکوت نمی‌کردند.

سیدعباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به آشنایی با استاد آیینه‌وند از 30 سال پیش گفت: مرحوم آیینه‌وند شخصیت جامعی در جهت‌های مختلف خودش بود. ایشان یک محقق خوب، یک معلم خوب، یک نویسندهٔ خوب و بالاتر از اینها، یک انسان خوب بود. شخصیتی که اعتدال، عقلانیت، خلق حسن و معاشرت نیکو را توانسته بود با هم جمع کند. او یادگارهای زیادی همچون تحقیقات، شاگردان و البته خاطرات خوشی با هم‌نشینان خود به‌جا گذاشت و همچنین درس انسانیت را به ما آموخت.

در پایان این مراسم، کتاب سیره و سخن پیامبر خدا (ص) با حضور سیدعباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینعلی قبادی، قائم‌مقام رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر قیس آل‌قیس، دکتر کبری روشنفکر، دکتر جلالی، معاون دانشگاه تربیت مدرس و هادی حیدری رونمایی شد.





































فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :