سخنرانی: عنوان تبیین چالش های محیط زیستی دنیای امروز؛ آیا راهکارهای فلسفی رهگشاست؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۰۱۰۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۱۷
سخنرانی: عنوان تبیین چالش های محیط زیستی دنیای امروز؛ آیا راهکارهای فلسفی رهگشاست؟

گروه پژوهشی حکمت اسلامی معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی با عنوان تبیین چالش های محیط زیستی دنیای امروز؛ آیا راهکارهای فلسفی رهگشاست؟

 برگزار می کند. سخنران: دکتر سید محمدرضا علوی مقدم، دانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیرمی باشد.

پیشرفت صنعتی بشر علاوه بر فوائد مثبت و غیر قابل انکار، مشکلاتی با خود به همراه داشته که مهمترین آن چالش های محیط زیستی دنیای امروز است. از مهمترین چالش های محیط زیستی می توان به از بین رفتن تنوع زیستی، از بین رفتن جنگل ها، کاهش لایه ازون در لایه استراتوسفر، گرم شدن تدریجی زمین، خشکسالی، ورود مواد شیمیایی و زائدات به چرخه طبیعت و باران اسیدی اشاره نمود. در بسیاری از این چالش ها (باران اسیدی، گرم شدن تدریجی کره زمین و کاهش لایه ازون)، آلودگی محیط زیست تنها به مرزهای جغرافیایی کشورهای تولید کننده محدود نشده و کل ساکنان کره زمین را درگیر این مشکلات می نماید. بسیاری از دانشمندان، مهمترین عوامل به وجود آمدن چالش های محیط زیستی دنیای امروز را افزایش روز افزون جمعیت، توسعه بی رویه صنایع و معادن و توسعه نامتقارن شهر نشینی در ده های اخیر می دانند. امروزه، دیگر سخن بر سر پیشرفت صنعتی نیست، بلکه بحث بر سر نحوه پالایش آلودگی های تولید شده و استفاده صحیح از تکنولوژی های نوین دوست دار محیط زیست است به گونه ای که توسعه آنها، محیط زیست و در نتیجه حیات انسان را به خطر نیندازد. سوال اساسی که در خصوص چالشهای موجود محیط زیستی امروزه مطرح است این است که آیا می توان سرعت تولید آلودگی را در کل جهان پیچیده امروز،تنها با به کار گیری فناوری های جدید  و بدون در نظر گرفتن نقش مهم مردم کاهش داد؟

هدف از ارائه سخنرانی حاضر، بحث پیرامون  چالشهای محیط زیستی دنیای امروز با تاکید بر نقش مردم در آن خواهد بود.  در نهایت با اشاره به راهکارهای فیلسوفان سنت گرا به طرح این سوال می پردازیم که آیا این راه حل ها می تواند رهگشا باشد؟ در واقع این سوالی پیش روی صاحب نظران فلسفه است که پس از ارائه ی تصویری روشن از چالش های محیط زیستی به پاسخ گویی و نقد بپردازند و در حکمت معاصر به دنبال چاره جویی این دغدغه انسان معاصر باشند.

شرح حال مختصر سخنران

دکتر سید محمد رضا علوی مقدم، در حال حاضر، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب و محیط زیست در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند. ایشان در سال 1381 مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی عمران شهری (گرایش مهندسی محیط زیست) از دانشگاه  توکیو (ژاپن) اخذ نموده اند .مهمترین فعالیت های علمی-پژوهشی  ایشان به شرح ذیل است:

دوازده سال تدریس در زمینه های مختلف مهندسی محیط زیست در دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه خواجه نصیر

استاد راهنما و مشاور حدود چهل پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری 

تالیف سه کتاب تخصصی

چاپ بیش از 80 مقاله چاپ شده در مجلات معتبر بین­المللی و داخلی

ارائه بیش از 130 مقاله در کنفرانس­های داخلی و بین­المللی .

ثبت شش اختراع. 

جهت اطلاع از سوابق علمی ایشان به سایت زیر مراجعه فرمایید:

http://www.aut.ac.ir/alavi

زمان برگزاری سخنرانی: چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 10 تا 12

مکان سخنرانی: بزرگراه کردستان،خیابان ایرانشناسی (64)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :