عقد تفاهم نامه بین پژوهشگاه و بنیاد شهید و امور ایثارگران

۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۹ کد : ۱۹۲۵۰ فعالیت ها
تعداد بازدید:۱۶۲۹
عقد تفاهم نامه بین پژوهشگاه و بنیاد شهید و امور ایثارگران


 روز چهارشنبه 30/11/1398 در دیداری با حضور ریاست محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در راستای تعاملات و همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و برنامه‌های دو طرف، تفاهم‌نامه‌ای منعقد گردید. در این جلسه که جناب آقای دکتر ملایی توانی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، سرکار خانم دکتر پارساپور معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی، جناب آقای دکتر قنبرلو معاون اداری مالی و مدیریت منابع، سرکار خانم دکتر ابراهیمی مدیر نوآوری و کاربردی‌سازی پژوهش‌های علوم انسانی و نیز جناب آقای دکتر رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه جمعی از فرهیختگان و مدیران بنیاد حضور داشتند ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و توانایی‌های پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص نیازهای پژوهشی بنیاد شهید، بر لزوم فراوری پژوهش‌های حوزه ایثارگری و شهادت برای پیش بینی ضرورت‍ های آتی تاکید شد. برخی از همکاری های مندرج در این تفاهم نامه به شرح ذیل است:
-    همکاری در زمینه تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران به‌ویژه تبیین شاخص‏ های نقش ایثار و شهادت در تکوین تمدن اسلامی
-    تبادل اطلاعات علمی- پژوهشی مرتبط در زمینه‏ های مرجع نگاری، فهرست‏ نویسی، نمایه‏ سازی، خدمات مرمت اسناد
-    همکاری با دفتر همکاری‏های علمی و بین‏ المللی پژوهشگاه برای تبیین مفاهیم ایثار اجتماعی در دیپلماسی ایثار و فرهنگ ایثار و شهادت
-    همکاری در تهیه و تولید محتوای کتاب به ویژه کتاب‏ های پژوهشی و سیره نگاری و زندگی‏نامه شهدا
دکتر قبادی ضمن تاکید بر اهمیت «پژوهشگاه بدون دیوار» و اینکه «کار خوب و ماندگار جز از مسیر تحقیق و مطالعه نمی گذرد»،  به معرفی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگترین پژوهشگاه قاره آسیا پرداخت و گفت این پژوهشگاه در قالب 11 پژوهشکده و 2 مرکز فعالیت دارد و می‌تواند از طریق 140 عضو هیات علمی ، 3000 استاد در شبکه نخبگانی و 22 مجله علمی پژوهشی با بنیاد شهید و امور ایثارگران همکاری‌های پژوهشی متعددی داشته باشد.
حجت الاسلام کاویانی ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم نامه، به 230 هزار شهید انقلاب و جنگ تحمیلی در سطوح مختلف اثرگذاری و مجموعه عظیمی از مستندات باقی مانده از این شهدا اشاره و بر لزوم دستیابی به سازوکارهایی که بتواند به طور نظام‌مند به کشف مبانی، برای مواجهه صحیح با آینده پرداخت و اشاره کرد: «در طول سی و چند سال تمرکز بر انباشت اطلاعات از بسیاری از موارد غافل شدیم و امروز برای جبران آن نیازمند اقدامات فوری پژوهشی و تحقیقاتی همه جانبه هستیم تا این عقب ماندگی جبران شود».
دکتر ملایی توانی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن بافتار و زمینه در زندگینامه نویسی شهدا، گفت متأسفانه سنت انباشته‌ای در حوزه زندگینامه نویسی نداریم اما این تجربه و ظرفیت در پژوهشگاه علوم انسانی وجود دارد و گردآوری و تجمیع این زندگینامه‌ها با همکاری با بنیاد میسر خواهد شد.
دکتر نریمانی ضمن قدردانی و تشکر از برگزاری این جلسه عنوان کرد که «نگاه ما به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحقیق و توسعه در بخش علوم انسانی است». وی همچنین به بحث آموزش نویسندگان نوقلم و تولید نسل جدیدی در حوزه ادبیات ایثارگری و شهادت اشاره کرد.
در پایان خانم دکتر ابراهیمی به توان و ظرفیت پژوهشکده دانشنامه‌نگاری و پژوهشکده علوم قرآنی برای شروع همکاری‌های مفید و مشترک اشاره کرد.


نظر شما :