دکتر صانع پور:ترویج فرهنگ حسینی با برگزاری مراسم عزاداری صرف در مساجد میسر نمی شود

۰۱ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۸ کد : ۸۵۴۸ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۱۵۹
خبرگزاری شبستان : عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به نقش و جایگاه مساجد در ترویج فرهنگ حسینی اظهار کرد: اینکه صرفا در مساجد مراسم سوگواری برای امام حسین(ع) برگزار شود به این مفهوم نیست که فرهنگ حسینی در جامعه رواج یافته است، بلکه باید اساس را بر محتواسازی قرار دهیم.

دکتر «مریم صانع پور»، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد یکی از مهمترین عناصر فرهنگ ساز جامعه محسوب می شود، اظهار کرد: مسجد چنانکه در گذشته نیز چنین بوده است باید فرهنگ ساز باشد و این امر مستلزم آن است که بتوانیم برای منبر مسجد بیش از پیش برنامه های محتوایی تعریف کرده و از اندیشمندان بهره بگیریم.

 

وی ادامه داد: نباید این قدر موضع مان بالا باشد، نباید طرح مباحث مثل یک تابو باشد به هرحال حضور در مسجد تنها به معنای استماع سخنرانی نیست بلکه باید همراه با شرایطی باشد که حاضران بتوانند شبهات و سوالات خود را پیرامون مباحث مطرح کنند که اگر چنین نشود جوانان در دنیای امروز که دنیای اطلاعات است به دنبال منابع دیگر می روند و چه بسا حتی در راه رسیدن به یک پرسش سر از بیراهه در آورند.

 

دکتر صانع پور با بیان اینکه ارایه خوراک فکری به جوانان وظیفه است و هر نهاد و هر شخصی به نوبه خود باید در این راستا تلاش کند، افزود: با یک حرکت جمعی است که می توان بسیاری از آموزه های دین را برای نسل جوان بیان کرد ضمن اینکه در این میان مسجد به عنوان یکی از محوری ترین مکان های دینی می تواند در این گستره اثرگذارباشد آنچنان که در گذشته نیز چنین بود، بنابراین کار در حوزه اعتقادی و گسترش فرهنگ در جامعه از مسیر مسجد بیشترین تاثیر را دارد.

 

این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: سوال من این است که امروزه مساجد تا چه اندازه در حوزه مسایل اعتقادی کار می کنند، در حال حاضر بیشترین فعالیت مسجد در حوزه های فرهنگی برگزاری مراسم عزاداری برای ائمه(علیهم السلام) و جشن های ولادت است که البته این مراسم باید باشد اما باید محتوا محور برگزار شود. چنانچه این رویکرد(برپایی مجالس عزاداری برای ائمه و به ویژه حضرت سید الشهدا) در حافظه تاریخی ثبت شده است اما باید توجه شود که دین صرفا برای این نیست که حاجت بگیریم.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برای مثال در رابطه با محرم فارغ از عظمتی که عاشورا دارد و همه مورخان دنیا به آن اذعان دارند، نهایت ایثار و فداکار و توحید را در رویکرد امام حسین(ع) در دشت کربلا می بینیم. نتوانستیم در جامعه خودمان آنچنان که باید فرهنگ عاشورایی را نهادینه کنیم، قطعا در این بین مسجد یکی از اساسی ترین کارکردها را در راستای نهادینه کردن فرهنگ حسینی دارد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :