مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه

۰۸ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۰ کد : ۸۲۲۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۹۰
مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه

مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید، روز دوشنبه 7 مهرماه 93 با حضور رییس، معاونان، اساتید و دانشجویان ورودی جدید، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این مراسم دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر قبادی قائم مقام و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، دکتر بروجردی معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر موسوی معاون اداری، مالی ومدیریت منابع، دکتر مجتهدی استاد برجسته فلسفه و دکتر حسنی‌فر معاون تحصیلات تکمیلی سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با ذکر نام و یاد خدا مقدم دانشجویان ورودی جدید پژوهشگاه را گرامی داشت و گفت: این پژوهشگاه بزرگ­ترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور است و تلاش داریم در تمام رشته‌های علوم انسانی قطب علمی شویم که این مهم با کمک دانشجویان عزیز  به انجام خواهد رسید. 

وی در سخنان خود به بحث تعلیم و تعلّم در اسلام و همچنین حاصل تحقیق، تحول و تمدن‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: در میراث ما نوشته شده است آدمی به علم نمی­رسد، مگر اجتهاد در علم و حرص و آزمندی در کسب علم را داشته باشد. دانشجویان عزیزی که می‌خواهند محقق و شخصیت علمی شوند باید به این نکات توجه کنند که اینها میراث مجرب ماست. آزمندان دو دسته هستند که سیراب نمی‌شوند؛ یکی طالب علم و دیگری طالب مال است پس برای درک علم باید حرص و آز داشته باشیم. کوشش و پیگیری نیز مهم است، زیرا باعث مجتهد شدن انسان می‌شود. در نهایت، تلاش­های انسان باید به نتیجه­ای برسد.

دکتر آیینه­وند تاکید کرد: باید به چهار ویژگی در کسب علم توجه کنیم: 1- هوش، 2- حرص و آز (علاقه وافر)، 3- اجتهاد و 4- کوشش مستمر برای به نتیجه رسیدن.

وی در ادامه گفت: کسی که در میراث اسلام تعلیم ندیده باشد صحفی است؛ یعنی توجهی به او ندارند. امروز به کسی دانشمند و عالم گفته می­شود که علم و دانش گسترده، قدرت تحلیل بالا و روش تحلیل و توانایی درک علم را داشته باشد.

دکتر آیینه­وند در ادامه پژوهشگاه را به­عنوان بزرگ­ترین قطب زبان فارسی و تاریخ زبان فارسی دانست و گفت: پژوهشگاه با 15 پژوهشکده و 2 مرکز تحقیقاتی و حدود 100 محقق برجسته، در حال تبدیل شدن به مرکز تحقیق و پژوهش در حوزه علوم انسانی و  بزرگ­ترین قطب علمی علوم انسانی  است.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی با کوشش و جهد دانشمندان اسلامی به این مرحله رسیده است، یادآور شد، تمدن اسلامی، تمدنی است که اتصال به ریشه و انطباق به نیاز داشته باشد. اتصال به ریشه یعنی به فرهنگ اسلامی متصل بوده و از دین و توحید جدا نباشد. فرهنگ اسلامی نیز باید روزآمد و سرآمد باشد و با نیازهای روزمره انسان­ها انطباق داشته باشد.

رییس پژوهشگاه تأکید کرد: کسی که در تحقیق مقام بالایی دارد در پرورش محقق و دانشمند نیز موفق خواهد بود. ما در میراث اسلامی دانشمندانی داریم که کتاب نوشته­اند، ولی نام خود را ننوشته­اند؛ زیرا معتقدند کسانی که توانایی نشر علم و دانش را دارند و می­توانند علم را آموزش دهند، واجب کفایی است. حتی در اسلام استقبال از علم یعنی کسی که کاسبی علم را مطرح کند و دین را از راه مکسب به­دست آورد، از سویی فقها حرمت شرعی برایش قائل هستند.

به گفته دکتر آیینه­وند علم جهادی مستمر است که در بالای همه فضیلت­ها قرار دارد و هیچ چیز توان مقابله با علم را ندارد  در اسلام  نیز هیچ قدرت، منبع و سرچشمه‌ای بالاتر از علم نیست.

سخنران بعدی، دکتر حسینعلی قبادی، قائم مقام و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، ضمن خیر مقدم؛ از اساتید و دانشجویان جهت شرکت  در این مراسم تشکر و قدرانی کرد و گفت: وظیفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحقیق و پژوهش است.

دکتر قبادی حضور دانشجویان در پژوهشگاه را امری هدفمند دانست و گفت: پژوهشگاه برای آینده کشور به قصد تعلیم و تربیت محقق، اقدام به راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی کرده است.

دکتر قبادی تاکید کرد: آموزش در پژوهشگاه اصل نیست، بلکه تحصیلات تکمیلی، قصد ترویج تحقیق و پژوهش در پژوهشگاه را دارد تا از این طریق بتواند بخشی از نیازهای جامعه را برطرف کند. به همین دلیل، ضرورت همگرایی آموزش با پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در همه عرصه‌ها اعم از فرایند تحصیل یا بخش انجام پایان‌نامه و رساله ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین، اگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرار است با بال آموزش و پژوهش؛ هم­زمان پرواز کند، باید پژوهش­های حوزه تحصیلات تکمیلی نیز، متوجه نیازها و خلاءهای جامعه باشد و با اولویت‌بندی حرکت کند زیرا جامعه ما مسائل فراوانی دارد که با آسیب‌شناسی و نیازسنجی، می‌توان آنها را برطرف کرد. به­همین دلیل پژوهش­های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می­تواند به امر نیازمحوری تحقیقات توجه کند.

وی اضافه کرد: تاسیس موفق پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی برای اولین بار در کشور در سالی که سال اقتصاد و فرهنگ نام­گذاری شده است نمونه خوبی از این کوشش­هاست و می­تواند پل ارتباطی استواری میان بخش پژوهش و آموزش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باشد.

دکتر قبادی گفت: مسئولان و استادان باید صمیمیت، تعامل و ارتباط همدلانه و پدرانه با دانشجویان داشته باشند و امید به ارتقای سطح فرهنگ با حضور معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی و تعامل آن با امور آموزش، به منظور فراهم‌سازی و مساعدت در تأمین امکانات رفاهی برای دانشجویان و محیطی همراه با آرامش برای دانشجویان محترم، امکانپذیر خواهد شد.

وی همچنین از مدیریت تحصیلات تکمیلی خواست تا تدبیر در کنار امید و نشاط را به منصه ظهور برساند و گفت: باید محیطی سرشار از خردورزی، عقلانیت، تدبیر همراه با محیطی پر مدارا و نشاط آفرین و زنده فراهم شود، یعنی فاصله­ای میان مدیریت تحصیلات تکمیلی و دانشجو وجود نداشته باشد. دانشجو باید با تمام ارگان پژوهشگاه مأنوس باشد و امکان حضور و طرح مسائل و مشکلات خود را داشته باشد.

قبادی در پایان سخنرانی خود به ذکر و معرفی پژوهشکده­ها و رؤسای آن­ها پرداخت.

دکتر اشرف بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در بخش سوم این مراسم نیز به تشریح سیاست‌های راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی این پژوهشگاه پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی، به­عنوان مسئول طراحی، برنامه­ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موظف است با تکیه بر سرمایه­ها و ذخایر علمی و اخلاقی همکاران خود، بر اساس ضرورت ها، نیازها و آرمان‌های اسلامی- ایرانی، بستر رشد و بالندگی فرهنگی را در این سازمان  فراهم سازد.

این معاونت، با هدف تکریم و پاسداشت حقوق انسانی، رشد عقلانیت و خردورزی، زیست اخلاقی در روابط درون سازمانی، تحکیم و اعتلای هویت اسلامی- ایرانی بر اساس سیاست‌های کلی برنامه بیست ساله توسعه و نقشه جامع علمی کشور، برنامه‌های خود را در چارچوب سیاست‌های «تقویت هویت ملی متناسب با آرمان های انقلاب اسلامی»؛ «بازشناسی مواریث، سنن و آداب و رسوم ایرانی در مناطق مختلف کشور برای افزایش و ارتقاء آگاهی های عمومی نسبت به  تمدن و فرهنگ ایرانی – اسلامی»؛ «تقویت روحیه عزت، خودباوری، امید و نشاط فردی و اجتماعی»؛ «ایجاد فرصت­های بحث و گفت‌وگو برای صاحبان فکر و اندیشه در محیطی امن و علمی جهت رشد خلاقیت و نوآوری»؛ «تقویت قانون­گرایی، نظم اجتماعی، وجدان کاری، روحیه کار جمعی»؛ «تقویت سازمان­های مردم‌نهاد و انجمن‌های علمی – تخصصی در حوزه پژوهش­های علوم انسانی»؛ «حضور فعال و هدفمند در سازمان­های بین­المللی و منطقه‌ای برای ایجاد تحول در رویه­های موجود بر اساس ارزش­های اسلامی»؛ «توانمندسازی سرمایه­های انسانی پژوهشگاه»؛ «آگاهی بخشی نسبت به حقوق و وظایف فردی و اجتماعی اعضای پژوهشگاه»؛ «سنجش افکار عمومی نسبت به عملکردهای حوزه معاونت فرهنگی» بیان کرد.

دکتر بروجردی در پایان به ذکر برنامه‌های کلی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرداخت.

دکتر سیّد مهدی موسوی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به نکاتی در حوزه معاونت اداری و مالی اشاره کرد و گفت که تلاش بر این است تا کرامت و شخصیت دانشجویان حفظ و حداکثر امکانات رفاهی برای دانشجویان فراهم شود.

دکتر کریم مجتهدی، استاد برجسته فلسفه، به عنوان نماینده اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به ذکر سخنانی در حوزه درس و تعلیم و تربیت آموزش پرداخت و گفت کسی که عشق به علم دارد دانشجو است، این همان معنای فلسفه است، یعنی کسی که به کمبودهای دانش خود مطلع و واقف است و به مطالعه و تحقیق می­پردازد این امر از دانشمند بودن مهم تر است.

دکتر مجتهدی بیان کرد: همه ما بدون استثناء وظایفی نسبت به قوم و زبان فارسی خود داریم، اما وظیفه بزرگ­تر و خطیری که نسبت به خود داریم مسئولیتی نسبت به خود است. باید تلاش کنیم که یاد بگیریم؛ زیرا جهل، ظلم است و این ظلم را نسبت به خود روا نداریم.

مجتهدی تأکید کرد: مطالعه کردن، خواندن، نوشتن، ادعا نداشتن و اعتکاف علمی داشتن زمانی با ارزش است که جهل علم از ما زدوده شود و این امر نیاز به تلاش و کوشش و استمرار است.

در پایان مراسم نیز دکتر حسنی­فر، معاون تحصیلات تکمیلی، گزارشی از تاریخچه و وضعیت مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه دادند.

دکتر حسنی­فرگفت: مدیریت، نظارت، انجام و بهینه سازی کلیه امور مربوط به آموزش، آزمون، پذیرش دانشجو، پژوهش دانشجویان (پایان‌نامه، رساله، مقاله و تحقیق)، استادان، خدمات دانشجویی و امور فرهنگی دانشجویان، دانش‌آموختگان و اسناد و بایگانی مدارک دانشجویی و آموزشی و کارگاه‌ها و درس‌گفتارها و آموزش‌های آزاد، وظیفه اصلـی مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگــاه است که این مدیرت شامل بخش­های آموزش، پژوهش، خدمات دانشجویی، دانش آموختگان و نظام وظیفه، بایگانی واسناد، کارگاه و درس گفتار است.

حسنی­فر در ادامه رشته‌های موجود در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را معرفی و آماری از تعداد دانشجویان این رشته­ها مطرح کرد. وی همچنین تعداد دروس ارائه شده در نیمسال اول93 بر حسب رشته و مقطع تحصیلی را ارائه داد.

این مقام مسئول در پایان، سیاست­های مدیریت تحصیلات تکمیلی را مطرح و برنامه­های آینده پژوهشگاه دربارهٔ برنامه­های فرهنگی، اجتماعی و رفاهی را تشریح کرد.

مراسم نیز با اهدای جوایز به نفرات برتر هر رشته به اتمام رسید.

























































فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :