گزارش از نشست از سلسله نشست‌های مربیان و فعالین فلسفه برای کودکان

۱۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۰ کد : ۷۱۱۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۰۱

اولین نشست از سلسله نشست‌های مربیان و فعالین فلسفه برای کودکان در تاریخ سه‌شنبه ، سوم دی‌ماه 1392 ساعت 14 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر روح الله کریمی سه هدف اصلی را برای برگزاری این نشست‌ها برشمرد. هدف اول حفظ ارتباط با مخاطبان فبک و مربیان و فعالینی که در دوره‌های تربیت مربی فبک یا در سایر برنامه‌های گروه شرکت کرده و شرکت می‌کنند. هدف دوم بحث و تبادل نظر دربارهٔ مشکلاتی که مربیان در کلاسهای فبک با آن مواجه می‌شوند. و هدف سوم به اشتراک گذاردن تجارب و منابعی که مربیان در کلاسها استفاده کرده و احساس کرده‌اند جالب بوده و ممکن است برای سایرین نیز قابل استفاده باشد. در ادامه دکتر مهرنوش هدایتی نیز بر لزوم تشکیل این نشست‌ها تأکید کردند و اضافه نمودند که طبق پژوهشی که دربارهٔ دوره‌های تربیت مربی در سایر کشورها انجام داده‌اند، در بسیاری از کشورها بعد از اتمام دوره‌های تربیت مربی چنین نشست‌هایی را به صورت دوره‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا مربیان دربارهٔ تجارب خود در کلاس با دیگران به گفت‌و‌شنود بنشینند.

دکتر ملیحه راجی از دیگر اعضای گروه فبک نیز بر مفید بودن این نشست‌ها تأکید کردند اما گوشزد کردند که برای اینکه در این نشست‌ها صحبت‌های تکراری زده نشود و بیشتر مفید فایده باشد برای هر جلسه موضوعی از قبل مشخص شود و منبعی نیز معرفی گردد تا شرکت‌کنندگان ضمن مطالعه و تأمل دربارهٔ آنها در جلسه شرکت کنند. همچنین ایشان پیشنهاد نمودند که همه شرکت‌کنندگان پرسشها و مشکلات خود را دربارهٔ موضوعات فبک بوسیلهٔ پست الکترونیک به گروه ارسال کنند تا این سؤالات دسته‌بندی شود و به اقتضاء موضوعات جلسات، به مرور طرح گردد.

در ادامه قرار بر این شد که هر جلسه به دو قسمت تقسیم شود. در قسمت اول به بحث دربارهٔ مشکلات و سؤالات مربیان در کلاسهای فبک پرداخته شود و در قسمت دوم، مربیان حاضر به معرفی منابع مورد استفاده خود در کلاسها بپردازند. در این نشست نیز در ابتدا یکی از مربیان سؤالی را طرح نمود. سؤال ایشان این بود که در معرفی فبک به مدیران و مسؤولین مدارس چگونه باید رفتار کنند و صحبت کنند تا مشخص شود فبک را به صورت اصولی کار می کنند و کارشان سطحی نیست؛ چون به گفته ایشان هر جا که برای معرفی فبک مراجعه کرده‌اند پاسخ شنیده‌اند که ما خود در حال اجرای این برنامه هستیم، در حالی که از قرائن مشخص بوده است آگاهی سطحی نسبت به فبک دارند. در ادامه مربیان و اعضای گروه فبک به بحث و تبادل نظر دربارهٔ این پرسش پرداختند. در قسمت دوم جلسه نیز آقایان صمدی و تهامی منابعی را برای استفاده در کلاس‌های فبک برای سایر حاضرین معرفی نمودند.

در پایان نشست مقرر شد که برای هر یک از مقاطع از بین دوستان حاضر مسؤولی مشخص شود تا به جمع‌آوری منابعی که سایر دوستان معرفی می نمایند، بپردازند. این دوستان موظفند که مشخصات منابع مانند داستان، انیمیشن، فیلم کوتاه، روزنامه و... که سایرین به مرور در سلسله نشست‌ها معرفی می‌نمایند، در بسته‌هایی جمع آوری کنند و حتی المقدور نسخه‌ای از کتاب و منبع معرفی‌شده را در ان بسته قرار دهند تا بعداً بتوان آنها را تدوین نمود و به عنوان بسته‌های پیشنهادی در اختیار سایر مربیان در نقاط مختلف کشور قرار داد. بدین منظور خانم ژیلا فروتن‌نژاد برای مقطع پیش‌دبستانی و اول تا سوم ابتدایی، آقای صمدی برای پایه چهارم تا ششم ابتدایی، دکتر کریمی برای سه سال اول متوسطه و خانم فاطمه موسوی برای جمع‌آوری منابع سه سال آخر متوسطه داوطلب شدند.

مقرر شد نشست بعدی در روز سه‌شنبه اول بهمن ماه، ساعت 14 در سالن حکمت، در محل پژوهشگاه علوم انسانی برگزار گردد و برای این نشست موضوعی با توجه به پرسشهای ارسالی مربیان تعیین و همراه با منابعی برای مطالعه دربارهٔ آن به اطلاع شرکت‌کنندگان برسد.



کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :