اتفاق جالب در نمایشگاه کتاب/ سرباز ساده از دکتر مجتهدی چه می خواست؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۷ کد : ۶۳۷۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۴۲۹۴
اتفاق جالب در نمایشگاه کتاب/ سرباز ساده از دکتر مجتهدی چه می خواست؟

در مراسم رونمایی از تازه ترین کتاب دکتر مجتهدی اتفاق جالبی افتاد.در  آئین رونمایی از کتاب «فلسفه در دوره تجدد حیات فرهنگی غرب از دانته تا کامپانلا» وقتی که دکتر مجتهدی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد،یک سرباز وظیفه با حضور در غرفه پژوهشگاه اصرار داشت با دکتر مجتهدی دیدار کند.استوار دوم «ناصر علی عسگری» که ظاهرا و با اساس درجه اش مدرک تحصیلی بالایی هم ندارد،وقتی در کنار دکتر مجتهدی نشست از علاقه اش به فلسفه گفت و از دکتر مجتهدی خواست به سوالاتش پاسخ دهد.او درباره «نو افلاطونی ها » در دوران اسکندریه سوالاتی پرسید و دکتر مجتهدی هم با حوصله به پرسش های او جواب داد.

نخستین نکته جالب این اتفاق علاقه این سرباز وطیفه به کتاب و کتابخوانی بود که او را به نمایشگاه کتاب کشانده بود.استوار یکم عسگری که انگار مطالعات آزادی درباره فسلفه هم داشت از حضور یکی از سرشناس ترین مدرسان فسلفه در ایران کمال استفاده را کرد و سوالش را بی واسطه از دکتر مجتهدی پرسید.

نکته دیگر در این اتفاق مهر و مدارای دکتر مجتهدی دربخورد با این جوان بود. دکتر مجتهدی که حالا 83 سال دارد با مهربانی پذیرانی این علاقه مند به فلسفه شد و با حوصله به او پاسخ داد.استاد مجتهدی که به دلیل کهولت سن این روزها ترجیح می دهد به جای تدریس به مطالعه و تالیف بپردازد در حالی مثل یک معلم به پرسش ها این جوان پاسخ داد که جند سالی است حتی دانشجویان دوره دکتری فلسفه هم شانس نشستن پای درس او را ندارند.







 گزارش روزنامه ایران از رونمایی از کتاب تازه دکتر مجتهدی

کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا تازه‌ترین اثر چهره ماندگار فلسفه ایران، دکتر کریم مجتهدی است که روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب از آن رونمایی شد .
وی در این کتاب به تحلیل مسائل بدیع تاریخی و فلسفی در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب می‌پردازد و بسیاری از متفکران غربی را که تاکنون در کشور ما معرفی نشده‌اند، تحلیل می‌کند. این اثر که در واقع مجموعه‌ای از مقالات دکتر مجتهدی است تابلوهای نقاشی «شام آخر»، «ستایش مغ‌ها» و طرح «منظره دره رودخانه آرنو» اثر لئوناردو داوینچی و «مکتب آتن و مباحثه» و «مباحثه درباره سر قربانی مقدس» اثر رافائل سانتسیو را تحلیل کرده است .
نقد و نظر درباره آثار دانته، نیکولاس کوزانوس، مارسیلیو فیچینو، پیکودلا میراندولا، دزیدریوس اراسموس، توماس مور، ژوردانو برونو و... هم شماری دیگر از مقالات این کتاب هستند .
دکتر کریم مجتهدی، استاد پیشکسوت فلسفه که به مدت نیم قرن سابقه تدریس در زمینه فلسفه غرب دارد درباره مضمون این کتاب به خبرنگار گفت: در این کتاب چهار قرن تفکر در اروپا بررسی شده و تا حدودی می‌توان آن را دایرئ‌المعارفی دانست که جلوه‌ای از تمام جنبه‌های فرهنگ غربی در دوره تجدید حیات فرهنگی گردآوری شده است .
با توجه به این‌که این استاد بازنشسته فلسفه در این کتاب به بیان مطالبی پرداخته که پیش از این از دید تحلیلگران فلسفه مغفول مانده بود، در ادامه بیان کرد: محتوای این کتاب فلسفه محض نیست و تاریخ و فلسفه با هم آمیخته شده است؛ همچنین به هنر نیز پرداخته، چرا که تجدید حیات فرهنگی غرب در واقع تجدید حیات هنری غرب است .
وی افزود: این تجدید حیات هنری در وهله نخست، هنر معماری را در بر می‌گیرد و معماری تازه‌ای وارد دنیای هنر می‌شود که «معماری دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» نام گرفته است .
این چهره ماندگار فلسفه ایران که مسلط به زبان فرانسوی است، درباره منابع این کتاب عنوان کرد: در تالیف این کتاب بیشتر آثار فلاسفه و شعرای فرانسوی را مطالعه کردم و تا حدودی هم به منابع انگلیسی و کتاب‌های قبلی‌ام رجوع کردم .
همچنین وی درباره این‌که چرا این دوره زمانی را انتخاب کرده است، گفت : متاسفانه این دوره تاریخی آن‌گونه که باید شناخته نشده است و درباره آن بدون در نظر گرفتن جزییات، چهره‌ها و جوانب دیگر قضاوت می‌شود؛ از سویی در دانشگا‌ه‌های ما نیز این دوره بسیار کم تدریس‌ می‌شود؛ در حدی که می‌توان گفت اصلاً تدریس نمی‌شود .
گفتنی است این کتاب روز گذشته در نمایشگاه کتاب رونمایی شد و در 695 صفحه (بدون در نظر گرفتن مقدمه) از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد .

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :