نشست تخصصی "مخاطبان نوجوان و فکرپروری" در مرکز تحقیقات صدا و سیما برگزار شد

۰۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۴ کد : ۵۷۴۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۹۶۳
نشست تخصصی "مخاطبان نوجوان و فکرپروری" در مرکز تحقیقات صدا و سیما برگزار شد

با رایزنی های  انجام شده بین  صداو سیما جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  در روز یکشنبه مورخ 28 آبان ماه نشستی تخصصی با عنوان "مخاطبان نوجوان و فکرپروری "   در مرکز تحقیقات صدا و سیما و با حضور جمع کثیری از برنامه سازان تلویزیونی خصوصا در حوزه کودک و نوجوان و اعضای هیات علمی گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه  برگزار شد.

در ابتدا دکتر عباس طارمی قائم مقام مرکز تحقیقات صدا و سیما گفت: زنده نگهداشتن روحیه‌ی کنجکاوی و تفکر در کودکان در ابعاد مختلف تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و علمی باید در دستور کار برنامه‌سازی رسانه ملی قرار گیرد و به نیازهای این گروه‌های سنی با ساخت برنامه‌های جذاب، آموزنده، متنوّع و سرگرم کننده پاسخ داده شود.

سپس وی با اشاره به ویژگی‌های وضعیت جمعیتی و اقتصادی کشورمان در 40 سال آینده، گفت: ما باید برای نسل نوجوان فعلی و نسل بعدی، سبک زندگی مطابق با مقتضیات زمانه خودشان تعریف کنیم تا آمادگی‌های لازم برای پیشرفت روزافزون کشور را کسب کنند.

او سپس به اهمیت اهتمام به فکرپروری و آموزش مهارت‌های حل مساله، ارزیابی استدلال‌ها، کشف و تحلیل مفاهیم، انتخاب بهترین تصمیم، مسؤولیت‌پذیری و ...به عنوان مقوله‌های مهم در تربیت کودکان و نوجوانان، بر نقش برنامه‌های رسانه ملّی در شکل‌دهی به افکار و رفتار کودکان و نوجوان (تربیت رسانه‌ای) تأکید کرد.

در ادامه دکتر مهرنوش هدایتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان گفت: هدف این برنامه فراگیری چگونگی تفکر مستقل در راستای نیاز‌های جمعی بر اساس ملاک‌ها و معیار‌های معتبر و تصمیم گیری خود کودکان در امور و حل مسائل و مشکلات خودشان است. در این برنامه به تقویت چهار نوع تفکر که هم در زندگی شخصی، هم در زندگی اجتماعی و هم از لحاظ علمی به آنها نیاز است توجه می شود در این برنامه تلاش می شود  که کودکان به  تفکر خلاق، انتقادی، تفکر جمعی و تفکر مسؤولانه مجهز شوند.

هدایتی در ادامه با اشاره بر این که برنامه فلسفه برای کودکان دارای خاستگاههای نظری متعددی در آرای اندیشمندان تعلیم و تربیت ، فلسفه و روانشناسی است ، همسویی این برنامه با نظام تعلیم و تربیت اسلامی را تایید نمود  .سپس با شاره به منافع متعدد این برنامه در ارتقای عزت نفس ،‌کنترل خشم ، بهبود روابط و ... در کودکان به عنوان معماران آینده جامعه ، بر اجرای این برنامه با کمک ابزارهای بومی و با عنایت به نیازهای خاص کودکان ایران عزیز تاکید نمود.

در ادامه‌ی جلسه دکتر سعید ناجی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: به دلیل کثرت مشکلات و فزونی مسائل و دغدغه‌های افراد در جامعه کنونی و به دلیل غلبه فردگرایی در جامعه حاضر و افزایش روز افزون اطّلاعات و مّدها ما باید قدرت پردازش و تفکر را در کودکان تقویت کنیم تا آنها با توجه به آموزش هایی که فراگرفتن اقدام به تصمیم گیری و انجام امور داشته باشند و توانایی انتخاب بین خوب و بد، توانایی مقاومت در برابر فشارها و جوسازی ها، توانایی حل مسئله و پیدا کردن راه حل برای مشکلات و توانایی شناخت ارزش ها را داشته باشند.

وی همچنین عنوان کرد: فلسفه برای کودکان به آنها خواهد آموخت چگونه کشف کنند آنها فرا خواهند گرفت چه درست و چه چیز غلط است. چرا که تلاش آموزش فلسفه برای کودکان تقویت توانایی هایی همچون استدلال، قدرت تمیز، داوری، تفکری خلاق و انتقادی و مسئولانه است تا آنها بهترین و مناسب ترین تصمیمات را اتخاذ کنند.

ناجی با بیان شیوه‌های نوین آموزشی به کودکان یادآور شد: شیوه‌های گذشته و سنتی در آموزش و یادگیری کودکان امروزه تاثیر چندانی نداشته و آنها در این عصر بیشتر به صورت غیر مستقیم همچون انیمیشن، فیلم، نمایش و... مباحث را درک و استدلال می‌کنند؛ به عبارتی دیگر باید به کودکان اجازه کشف در مسائل علمی، اخلاقی و اجتماعی داده شود تا راحت‌تر مسائل درک شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مباحث اخلاقی باید توسط اشخاص و عواملی عنوان شود که خود مبادی اخلاق بوده و آنچه که خود سعی در تلقین و آموزش داشته را نیز خود باور و به آن عمل کند.

در پایان سخنرانان به سوالات و پرسش های پژوهشگران پاسخ دادند.

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :