معرفی کتاب؛اشتراکات اساطیری و باورها در منابع ایرانی و ارمنی

۲۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۲ کد : ۳۸۱۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۴۴
معرفی کتاب؛اشتراکات اساطیری و باورها در منابع ایرانی و ارمنی

کتاب اشتراکات اساطیری و باورها در منابع ایرانی و ارمنی با گردآوری، ترجمه و تدوین ماریا آیوازیان توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه بازار نشر شد .در آغاز این اثر، جهت آشنایی خوانندگان با وضعیت جغرافیایی ارمنستان، همسایگان ارمنستان باستان و کنونی و پیدایش و تشکیل قوم ارمنی مطالبی ذکر شده تا این رابطه قدیمی را توضیح دهد. خانم ماریا آیوازیان سپس به باورهای ارمنیان باستان و تغییر و تحول در این باورها در ادوار گوناگون اشاره شده کرده و در هر بخش سعی داشته تا حد مقدور به تشابهات و اشتراکات در باورهای ارمنیان و ایرانیان اشاره کند. همچنین در سنگ نوشته های کشورهای گوناگون، از جمله ایران درباره ارمنیان آمده است در این نگاشته نقل شده است .برای انجام این پژوهش تمام منابعی که به زبان ارمنی نگاشته شده و در دسترس پژوهشگر قرار داشت، مطالعه شده و بخش های مرتبط به زبان فارسی ترجمه شده است که هر یک از این منابع در پایان هر مطلب قید شده است .

ماریا آیوازیان در پیشگفتار کتاب در رابطه با اشتراکات افسانه های ارمنی می گوید: بین افسانه ها و روایات ارمنی و دیگر ملل، شباهت های فراوانی وجود دارد که گاه به وقایع مشابهی در افسانه های ارمنی، ایرانی، یونانی و دیگر کشورها بر می خوریم مثل حماسه داوید ساسونی و شاهنامه فردوسی. بنابراین در باورها و روایات ایرانی و ارمنی مربوط به انسان ها، به وقایع عادی و غیرمعمول و اغراق آمیز بر می خوریم که در روایات دیگر مناطق نیز دیده می شود .

وی در خصوص کاربرد افسانه ها در تاریخ نگاری به این نکته اشاره می کند که افسانه ها زیربنایی برای پژوهش تاریخ نگاران محسوب شده اند و بعضی از آن ها جزو وقایع تاریخی به حساب آمده اند. افسانه ها در گذشته های دور به صورت شفاهی و گفتاری میان مردم روایت می شده است که پایه گذار ادبیات عامیانه بوده است. خنیاگران و عاشقان این روایت ها را با نواختن تنبور و آلات دیگر موسیقی می خواندند که میان مردم طرفداران زیادی داشت و سپس به وسیله نویسندگان و مورخان به رشته تحریر درآمد .

جهت خرید این کتاب می توانید به کتابفروشی پژوهشگاه یا با سامانه خرید الکترونیک کتاب به نشانی http://ihcs-books.com مراجعه نمائید .

 

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :