دکتر افراشی در مراسم سی و دومین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشور مطرح کرد:
امر ترویج و عمومیسازی دانش یکی از رسالتهای پژوهشگاههاست

دکتر آزیتا افراشی، استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم سی و دومین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشور برای دقایقی در حضور دکتر محمدرضا عارف (معاون اول رئیسجمهور)، دکتر حسین سیماییصراف (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) و... سخنرانی و نکاتی را درباره جایگاه پژوهشگاهها در توسعه علمی کشور مطرح کرد.
دکتر افراشی در آغاز سخنانش گفت: از اینکه فرصتی ارزشمند را در اختیارم قرار دادید تا در محضر معاون اول محترم رئیس جمهور، جناب آقای دکتر عارف و جناب آقای دکتر سیمایی وزیر محترم علوم، دکتر خاکی صدیق ،رئیس محترم مرکز هیئتهای امناء و هیئتهای میزه، مقامات محترم، استادان ارجمند و حضار گرامی چند کلمهای درباره جایگاه پژوهشگاهها در توسعه علمی صحبت کنم، سپاسگزارم و به همه استادان فرهیختهای که مقام عضو هیئت علمی نمونه کشوری را کسب کردند، تبریک عرض میکنم.
استاد زبانشناس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: بهعنوان فردی که تجربه زیسته خودم را مورد تحلیل نظری قرار میدهم، ماهیت پژوهشگاه را در چند گزاره خلاصه میکنم:
1. پژوهشگاه مسئول هدایت و حفظ اندیشهورزی در موضوعات حائز اهمیت در لایههای مختلف است. برای نمونه لایه نظریهپردازی علمی، لایه مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جزء آن و لایه موضوعات مهم مبناء، مانند هویت و تمدن.
2. پژوهشگاه مسئول هدایت حیات علمی پژوهشگران متناسب با ساحت اندیشهورزی ملی، منطقهای و جهانی است.
3. پژوهشگاه نقطه همآیی و شکلگیری شبکه اندیشهورزان، پژوهشگران، دانشجویان، استادان، انجمنهای علمی و ناقدان است و باید با دانشگاهها، ذینفعها، بخش خصوصی، وزارتخانهها و نهادهای دیگر پیوند بخورد؛ از این حیث امر ترویج و عمومیسازی دانش یکی از رسالتهای پژوهشگاهها است .
4. مدیریت پژوهشگاه امری پارادوکسیکال است آموزش امری برنامهپذیر است ولی برخی ساحتهای پژوهش از برنامهریزی سر باز میزند. بنابراین اعمال مدیریت بر امری غیرقابل مدیریت بهنهایت پیچیده و پارادوکسیکال است.
5. پژوهشگاه همواره با سه روند؛ تولید اندیشه، مصرف اندیشه و مراقبت از اندیشه سروکار دارد.
این سه وجه از همدیگر غیرقابلتفکیک هستند و آسیب به هر یک از این وجوه، دو مورد دیگر را هم تضعیف و بیفایده میسازد.
دکتر افراشی در خاتمه سخنانش تأکید کرد: با توجه به جایگاه کانونی پژوهشگاهها در راهبری اندیشهورزی و نقش پیونددهنده آنها در شبکه اندیشگانی علمی و تمرکز سنت اندیشه ایرانی بر نگارش و پژوهش شایسته است، حمایت ویژه از پژوهشگاهها و پژوهشگران کشور بهعمل آید./پایان
انتخاب استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بهعنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری + گالری تصاویر
نظر شما :