در چهل‌ودومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه تأکید شد:

ظرفیت‌ انقلاب اسلامی در ایجاد عمق راهبردی در جهان اسلام

۰۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۸ کد : ۲۴۶۰۶ مهم‌ترین اخبار شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۴۰۲
ظرفیت‌ انقلاب اسلامی در ایجاد عمق راهبردی در جهان اسلام

چهل و دومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 29 آبان ماه 1402 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه علاوه بر گزارش اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقاء فعالیت‌های پژوهشکده دانشنامه‌نگاری در ارتباط با پیشنهادها و مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورای پژوهشی، گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشکده مطالعات قرآنی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در ارتباط با اولویت‌های پژوهشی، تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه و روئیت‌پذیری فعالیت‌های علمی اعضای هیأت علمی این پژوهشکده در فضای مجازی توسط رئیس این پژوهشکده، دکتر سید محمدهادی گرامی ارائه شد و سپس اعضای شورا به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

تأکید بر ظرفیت‌ مهم انقلاب اسلامی در ایجاد عمق راهبردی در جهان اسلام و تأثیرگذاری بر مقاومت فلسطین

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام، پس از تبریک ولادت حضرت زینب (س) و گرامیداشت روز پرستار، با اشاره به حملات ددمنشانه رژیم جعلی صهیونیستی به غزه  و فاجعه‌ای که در فلسطین روی داده گفت: هرچند تاریخ تقابل و درگیری‌های فلسطینیان با رژیم صهیونیستی به پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد اما این درگیری‌ها به  این شدت نبود. بی‌گمان حمایت‌های مختلفی از کشورهای اسلامی ازجمله ایران از مقاومت فلسطین صورت گرفته است، اما آنچه مهم‌تر است ظرفیتی است که انقلاب اسلامی در جهان اسلام پدید آورده و با ایجاد یک عمق راهبردی، باعث تأثیرگذاری  بر حرکت‌هایی در کشورهای مختلف ازجمله فلسطین شده است که در این مسیر شهیدان والامقامی همچون قاسم سلیمانی نقشی مهم به‌سزا داشته‌اند. دکتر نجفی این عمق راهبردی ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی را عامل وقوع یک درگیری همه‌جانبه از سوی فلسطینیان با رژیم صهیونیستی دانست که باعث شده است مسأله قدس فاقد راه‌حلی سریع و ساده باشد و بر دشواری‌ها و پیچیدگی‌های این موضوع تأکید کرد.

مشابه با ظرفیت‌های بین‌المللی ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی، این انقلاب ظرفیتی عظیم در مسأله علوم انسانی کشور ایجاد کرده است

رئیس پژوهشگاه در ادامه و با برقراری قیاسی در ارتباط با مسأله فلسطین و موضوع علوم انسانی در کشور و فهم دشوار موضوع پژوهش و پژوهشگاه در مباحث جلسات گذشته شورای پژوهشی ادامه داد: به‌نحوی مشابه با ظرفیتی که توسط انقلاب اسلامی در جهان اسلام ایجاد شد، این انقلاب ظرفیتی عظیم در مسأله علوم انسانی نیز در کشور ایجاد کرد. مسأله علوم انسانی، مسأله امروز ما بوده و یکی از بحران‌های جدی در کشور محسوب می‌شود و تا این مسأله به‌طور نسبی حل نشود، مسائل تمدنی ما دچار مشکل خواهد بود. به‌نحوی مشابه با راه‌حل دشوار مسأله فلسطین، بررسی مفهوم پژوهش و پژوهشگاه نیز که در جلسات متعدد شورای پژوهشی و به‌ویژه پس از بررسی موضوع اولویت‌های پژوهشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است نیز، راه‌حلی ساده و سریع‌ ندارد. وی در این رابطه تأکید کرد: ما با درکی که از این وضعیت داریم، به‌عنوان اعضای پژوهشگاه باید با بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه خود، تلاش کنیم تا راه‌حلی برای نزدیک شدن به مفهوم پژوهشگاه و علوم انسانی بیابیم. هرچند در این مسیر بهره‌گیری و اتکاء به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درون پژوهشگاه، همواره سیاست و رویکرد اساسی مدیریت پژوهشگاه در این دوره بوده است و بر مبنای همین رویکرد بوده است که در برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌ها بر محوریت و حضور اعضای پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه تأکید شده است و از حضور استادان سایر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به منظور تضارب آراء و گفت‌وگو و در حدی که به جایگاه و شأن پژوهشگاه لطمه وارد نشود، بهره برده شود.

تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش بعدی جلسه عنوان و مجری یک برنامه پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه از پژوهشکده‌های زبان و ادبیات توسط دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه اعلام و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در پژوهشکده‌ ذی‌ربط، برنامه‌ پژوهشی پیشنهادی مورد تنفیذ و تصویب اعضای شورا قرار گرفت.

تصویب شعار هفته پژوهشگاه با عنوان «علوم انسانی و تمدن‌سازی»

دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، به ابعاد، ملاحظات و رسالت انسانی مردم کشورهای جهان در این‌باره به‌ویژه اعضای پژوهشگاه اشاره کرد و از بیانیه پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه در محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی و دفاع  از حقوق کودکان غزه و برگزاری نمایشگاه مجازی «جنایات اسرائیل غاصب در غزه از دیدگاه حقوق بین‌الملل» توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیا قدردانی کرد.

دکتر فوزی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری شایسته هفته پژوهش سال جاری در پژوهشگاه گفت: با توجه به ابلاغ شعار هفته پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورّم»، معاونت پژوهشی پژوهشگاه شعار «علوم انسانی و تمدن‌سازی» را محور فعالیت‌های خود در این هفته قرار داده است تا برنامه‌ریزی و پیشنهادهای پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه در نسبت با این موضوع صورت گیرد.

برنامه‌ریزی برای تدوین دانشنامه‌ها در حوزه‌های مختلف علوم انسانی در کنار سایر فعالیت‌های پژوهشکده دانشنامه‌نگاری

در ادامه جلسه و در ارتباط با گزارش فعالیت‌های تفصیلی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری در جلسه گذشته شورا، گزارش اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقاء فعالیت‌های پژوهشکده دانشنامه‌نگاری در ارتباط با پیشنهادها و مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورای پژوهشی توسط دکتر آزیتا افراشی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری مطرح شد. دکتر افراشی ضمن برشمردن محورهای پیشنهادی اعضای شورای پژوهشی درباره همسوسازی فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده با محورهای پژوهشی کلان پژوهشگاه ادامه داد: در تاریخ 20 آبان ماه جلسه شورای پژوهشی پژوهشکده با حضور معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه به منظور بررسی مسائل مربوط به همسوسازی محورهای پژوهشی تشکیل شد. همچنین جلسه‌ای نیز با حضور مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی به منظور بررسی فعالیت‌های بین‌المللی اعضای پژوهشکده در تاریخ 28 آبان تشکیل شد. دکتر افراشی ضمن قدردانی از دکتر فوزی و دکتر قیومی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و هم‌افزایی فعالیت‌های اعضاء، پیشرفت روزافزونی در جهت تحقق اهداف و مأموریت‌های محوله به این پژوهشکده در زمینه‌های مختلف در زمینه تدوین دانشنامه‌های جدید و مرتبط با نیازهای کشور، همکاری و مشارکت با سایر پژوهشکده‌های پژوهشگاه در تدوین دانشنامه‌ها و به‌ویژه در جهت تحقق اولویت‌های پژوهشی مصوب پژوهشگاه  صورت گیرد.

بررسی برنامه راهبردی مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی

در این بخش از جلسه، ابتدا دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با مسئولان پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه در جهت تدوین برنامه‌های راهبردی هریک از آنها، به تشریح شاخص‌های مرتبط با پژوهشگاه‌ها ذیل شاخص‌های کلی تعریف شده در اهداف عالی هشت گانه نظام علوم، تحقیقات و فناوری در شیوه‌نامه جدید تدوین سند راهبردی دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت. دکتر رضایی با بیان اینکه شاخص‌های مرتبط با هریک از واحدها اعم از علمی و اجرایی به آنان ارسال شده است، گفت: سه هدف از اهداف یادشده مرتبط با فعالیت‌های مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی بود که این مدیریت، پیشنهادهای خود در زمینه بخش‌های اهداف راهبردی، راهبردها و اقدام‌های پیشنهادی مرتبط با فعالیت‌های این مدیریت را اعلام کرده است. 

سپس اعضای شورای پژوهشی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در این زمینه پرداختند. بحث و تبادل نظر درخصوص ابعاد و جنبه‌های مختلف رؤیت‌پذیری فعالیت‌های اعضای پژوهشگاه در فضای مجازی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث اعضای شورا بود.

بررسی فعالیت‌های تفصیلی پژوهشکده مطالعات قرآنی

بخش پایانی جلسه، به بررسی و تبادل نظر اعضای شورا درباره فعالیت‌های تفصیلی پژوهشکده مطالعات قرآنی در ارتباط با اولویت‌های پژوهشی، تدوین برنامه راهبردی پژوهشگاه و روئیت‌پذیری فعالیت‌های علمی اعضای هیأت علمی این پژوهشکده در فضای مجازی اختصاص داشت.

در این بخش ابتدا دکتر سید محمدهادی گرامی، رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی ذیل محورهای تاریخچه شکل‌گیری؛ ساختار سازمانی فعلی این پژوهشکده؛ افتخارات؛ وضعیت همسویی برنامه‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته در این پژوهشکده با اولویت‌های پژوهشی جدید پژوهشگاه؛ و تمایز فعالیت‌های پژوهشکده با برنامه‌های الهیات در دانشگاه به ارائه گزارش خود پرداخت. برگزاری نشست‌ها، دوره‌های آموزشی و همایش‌های مختلف در حوزه علوم قرآنی؛ کسب جوایز در جشنواره‌های مختلف همچون سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 94، بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در سال 97، یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در سال 98  و... توسط اعضای هیأت علمی  این پژوهشکده؛ منشورات مهم بین‌المللی اعضای این پژوهشکده؛ برنامه‌های پژوهشی صورت گرفته ذیل محورهای مختلف اولویت‌های پژوهشی مصوب پژوهشگاه ازجمله محورهای: بررسی و بازخوانی تراث اسلامی؛ مطالعات قرآنی؛ مطالعات غرب‌شناسی ایرانی و نقد شرق‌شناسی؛ امام‌شناسی؛ مناسبات سیره‌پژوهی و علوم انسانی؛ و سیر تحول دانش در ایران از بخش‌های مختلف گزارش رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی بود.

سپس اعضای شورای پژوهشی به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود در ارتباط با مسائل مختلف مطرح شده در گزارش پرداختند. لزوم تمرکز و تصریح بر انجام مطالعات مرتبط با اسلام‌پژوهی یا قرآن‌پژوهی در مأموریت‌‌های پژوهشکده؛ اهمیت و لزوم برجسته ساختن نسبت علوم انسانی با قرآن و افشای پیوند روش‌شناسی علوم انسانی با مهجوریت قرآن و... از مهم‌ترین محورهای مورد بحث اعضای شورا بود. با توجه به نکات مطرح شده مقرر شد ادامه بررسی فعالیت‌های این پژوهشکده در جلسه آتی شورا صورت گیرد. یادآور می‌شود گزارش تفصیلی فعالیت‌های این پژوهشکده در خبری مستقل در وبگاه پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

کلید واژه ها: چهل‌ودومین جلسه شورای پژوهشی


نظر شما :