گزارش هشتادوسومین نشست هیأت‌امنای بنیاد ایران‌شناسی

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۷ کد : ۲۴۳۰۷ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۲۴۴

هشتادوسومین نشست هیأت‌امنای بنیاد ایران‌شناسی،‌ با حضور اعضای حقیقی و حقوقی بنیاد، دهم مهرماه 1402 برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، این جلسه با حضور دکتر محمدحسین‌ رجبی‌دوانی؛ رئیس بنیاد ایران‌شناسی، دکتر غلامعلی حدادعادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر محمد رجبی؛ استاد دانشگاه، ‌‌دکتر عبدالحسین‌خسروپناه؛ دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دکتر موسی نجفی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر محمدحسن نامی؛ رئیس سازمان مدیریت بحران؛ دکتر محمدعلی کاظم‌بیگی؛ استاد دانشگاه، دکتر سیدمحمد هاشمی؛ قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حق‌دان؛ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فضل‌اله سرزعیم؛ سرپرست معاونت اداری و مالی بنیاد ایران‌شناسی و خانم دکتر سیده‌ راضیه یاسینی، معاون پژوهشی بنیاد برگزار شد.

 در ابتدای این نشست دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمدمصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم و رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام و خوش‌آمد به اعضای حاضر در جلسه،‌ به ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد پرداخت. وی همچنین از اعضای هیأت‌امنا درخواست پشتیبانی و حمایت از اجرای مصوبات قبلی هیأت‌امنای بنیاد ایران‌شناسی را، که با حضور ریاست محترم جمهور تشکیل شده بود، مطرح کرد.
دکتر حداد عادل نیز با اشاره به اینکه در جلسات رسمی و تشریفات و نیز آمد و شد میهمانان خارجی، اثری از هویت و فرهنگ ایرانی- اسلامی نیست، خواستار ورود بنیاد ایران‌شناسی در هدایت و راهبری و ایجاد هماهنگی با وزارت راه، تشریفات ریاست جمهوری و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین در به‌کارگیری عناصر هویت ملی در اماکن عمومی و تشریفاتی شد.
بنابر گفته ایشان، حتی برای مخاطبان داخلی نیز به‌کارگیری عناصر هویت ملی دارای اهمیت است و حتی در تزئینات اتاق‌ها و سالن جلسات دستگاه‌های دولتی، شوراهای شهر و...، بنیاد ایران‌شناسی می‌تواند نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشد.
در ادامه، دکتر نامی با اشاره به مصوبات جلسه قبلی هیأت‌امنا، تشکیل قرارگاه هویت ملی را دارای اهمیت بالایی دانسته و بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر و تشکیل آن تأکید کرد. وی همچنین با تأکید بر ظرفیت فضای مجازی، خواستار ورود جدی بنیاد ایران‌شناسی به تولید محتوای رسانه‌ای ‌در مقابل فعالیت سلبی دشمن جهت تضعیف و تحریف هویت ملی ایرانیان شد. دکتر نامی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند محملی برای برنامه‌هایی همچون موزه و دوره‌های مجازی نیز باشد، چنین عنوان کرد: از این راه زمینه معرفی ایران، شخصیت‌های ملی و مذهبی و افتخارات ملی فراهم می‌شود.
دکتر نامی در پایان اظهار داشت: باید نسبت بنیاد ایران‌شناسی با دستگاه‌های متولی فرهنگ مشخص شود و شیوه‌نامه‌های تنظیمی از سوی بنیاد ایران‌شناسی از سوی دیگر سازمان‌های دخیل در امر فرهنگ و هویت ملی اجرایی شود.


دکتر نجفی نیز نمایش آثار تمدنی در کشورهای حوزه تمدنی ایران- ایران فرهنگی- و بهره‌برداری از ظرفیت سایر نهادها همچون موزه ملی، وزارت خارجه، صدا و سیما و ... را، با هدایت و راهبری بنیاد ایران‌شناسی خواستار شد.
دکتر کاظم‌بیگی با بیان اینکه امور سیاسی بر امور فرهنگی و هویتی سایه افکنده، اظهار کرد: متأسفانه این امر سبب آن شده تا تلاش‌های فرهنگی و هویتی ایران از سوی کشورهای همسایه تعبیر به کشورگشایی شود. همچنین خاطرنشان کرد با توجه به اینکه ایران‌شناسی ظرفیت ایجاد همگرایی و وحدت در سطوح مختلف را دارد، باید در سطح راهبردی، بین دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی فعال‌تر شود.
حجت‌الاسلام ‌دکتر خسروپناه  با بیان اینکه خلأ حوزه ایران‌شناسی، عدم شکل‌‌گیری  نقش راهبری و جهت‌دهی به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی است، بیان کرد: بنیاد ایران‌شناسی ‌می‌تواند از تدوین کتاب‌های درسی تا برگزاری رویدادهای بین‌المللی راهبری کند. در واقع نقش بنیاد ایران‌شناسی تصدی‌گری نیست، بلکه هدایت و راهبری ظرفیت‌های ملی- در حوزه‌های داخلی و خارجی _ است.
در پایان این نشست، دستور جلسه مورد بررسی اعضا قرار گرفت و به تصویب رسید./پایان

 

کلید واژه ها: بنیاد ایران‌شناسی هشتادوسومین نشست


نظر شما :