خلاصه سخنرانی دکتر سبحانی در پژوهشگاه؛لزوم ابهام زدایی از بودجه دولت

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۳ کد : ۲۴۰۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۸۲
خلاصه سخنرانی دکتر سبحانی در پژوهشگاه؛لزوم ابهام زدایی از بودجه دولت


باید از لایحه بودجه دولت ابهام زدایی شود

 چهارمین نشست از مجموعه نشستهای پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چهارمین نشست، با عنوان«تجزیه و تحلیل بودجه دولت» با سخنرانی دکتر حسن سبحانی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران عصر دوشنبه 28 فروردین ماه درسالن اندیشه این پژوهشگاه برگزار شد .

درابتدای این نشست حسن سبحانی گفت: دولت لازم نیست به عنوان خیرخواه عمومی در فعالیتهای اقتصادی دخالت کند، زیرا علم اقتصاد امروزه به فرد اصالت می‏ دهد و فرد هم به فکر منافع خویش است بنابراین دولتها هم باید به دنبال حداکثر کردن منافع خودشان باشند. کسی امروز نمی گوید که دولت نباشد یا فعال نباشد بلکه سؤال این است که آیا رفتار دولت با خواست مردم تطبیق می کند یا نه؟ و رفتار عمومی دولت هم بیشتر در بودجه عمومی کشور تبلور می یابد .

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه بودجه 91 بودجه کل کشور دارای تبصره ها و ماده واحده‏هایی است و بیشتر این لایحه تکرار سالهای قبل است. ولی از لحاظ ارقام غیر قابل مقایسه با بودجه سال 90 است. محاسبات درآمدهای نفتی و اختصاص آن به بودجه و تبصره ها غیرقابل ارزیابی است. از اینرو برآورد ارقامی که پایه و اساس منطقی ندارند نه تنهامفید نیست بلکه زیانبار هم است .

وی افزود: درآمد دولت از فروش نفت و گاز و مالیات و شرکتهای دولتی است بنابراین تصدی گری دولت در داشتن نهادهای دولتی نه تنها زیان ده بلکه سودده است. فقط 5 شرکت دولتی زیان ده هستند مثلا صداوسیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واتحادیه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان به غیر از اینها که در حوزه فرهنگ باید هزینه کنیم بودجه 420  شرکت دولتی سودده است بنابراین نباید از تصدی گری دولت ناراحت باشیم .

این محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد ادامه داد:68 درصد بودجه دولت بودجه تصدیگری دولت و32 درصد بودجه حاکمیتی است.دولت اعلام کرده که 16400میلیارد تومان بودجه حکومتی اش است ولی در اصل نه محققان و نه خود دولت بودجه حقیقی حاکمیتی را نمی توانند محاسبه کنند.مثلا درمورد فروش نفت و مشتقات آن سهم تخصیص داده شده به نهادها واشخاص حقوقی غیرقابل ارزیابی است

سبحانی تصریح کرد:دولت اعلام کرده که در سال اینده 30000میلیارد تومان طراز عملیاتی منفی دارد این به معنای کسر بودجه نیست ولی این در صورتی است که اگر دولت بخواهد فقط به تأمین معاش مردم بپردازد و هیچ عملیات عمرانی در کشور نداشته باشد. ولی به معنای آن است که دولت درصورتی که بخواهد از محل غیر از درآمدهای نفتی، کشور را بچرخاند از کسر بودجه عملیاتی 30000ملیارد تومانی رنج خواهد برد. 240000میلیارد تومان از این کسری را از فروش نفت و فروش اموال دولتی و بقیه را از استقراض از بانکهای خارجی می‏ شود جبران کرد. دولت در مجموع بطور متوسط 50 درصد وابستگی به فروش نفت دارد .

وی اذعان کرد: ابهام در روابط مالی در بحث هدفمندی یارانه ها بسیار زیاد است. قواعد مالی مرسوم در نهادهای مالی رعایت نمی شوند. در لایحه بودجه سالجاری علاوه بر مبالغی که در خصوص هدفمندی یارانه ها مطرح است 13600میلیارد تومان هم ازاعتبارات عمومی است که تحت عنوان یارانه اختصاص یافته است. سهم ردیفهای متفرقه 3/19درصد اعتبارات عمومی است و این در حالی است که اعتبارات عمرانی از سهم 23 درصدی برخوردارند

سبحانی درپایان یادآورشد: باید از لایحه بودجه دولت ابهام زدایی شود و فقط به صرف اینکه در سالهای قبل به هر وزارتخانه چقدربودجه برای انجام وظایف محوله تخصیص می یافت بنابر اولویت نظام بودجه هر بخش را زیادتر کنیم اشتباه است. بلکه باید درآمدها و هزینه‏های هربخش بطور شفاف اعلام شود و کارکردهای هر بخش کنترل شود .

برای شنیدن فایل کامل صوتی این مراسم اینجا و برای دیدن فایل تصویری آن اینجا را کلیک کنید.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :