پیام استادان برجسته فلسفه و علوم انسانی برای مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه علوم انسانی

۰۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۴ کد : ۲۲۱۰۸ مهم‌ترین اخبار حوزه ریاست
تعداد بازدید:۱۷۴۴
پیام استادان برجسته فلسفه و علوم انسانی برای مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه علوم انسانی

پیام استادان برجسته فلسفه و علوم انسانی برای مراسم تودیع و معارفه ریاست پژوهشگاه علوم انسانی


دکتر رضا داوری اردکانی: متأسفانه به علوم انسانی دیر توجه کردیم
«باسمه‌تعالی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یکی از بزرگترین و مهمترین مراکز علمی و فرهنگی کشور است. اهمیت بیشتر این مرکز علمی پژوهشی از آن‌روست که در زمان حاضر علوم انسانی شأن و جایگاه بزرگی در جامعه‌ها دارد و می‌تواند در سیر تحول کشورها اثرگذار باشد. ما در ابتدای آشنایی‌مان با جهان جدید، طبیعی بود که به طب و مهندسی و علوم دقیقه، بیشتر توجه کنیم.
به علوم انسانی قدری دیر توجه کردیم و متأسفانه نتوانستیم با نظر انتقادی با آنها مواجه شویم و طبیعی بود که صرف فراگرفتن اطلاعات علمی چندان به کارمان نیاید. صاحب‌نظران معارف، حکمت و فلسفه و همچنین دانشمندان علوم اجتماعی تنها حاملان علم نیستند بلکه معرفت و دانش‌شان از تعلق خاطر به سرنوشت کشور و پیوستگی با جامعه و نظام زندگی جدا نیست. آنها در تعلق خاطرشان به جامعه است که علم اثربخش و کارساز پیدا می‌کنند. خوشبختانه در دهه‌های اخیر مطالعات و پژوهش‌های خوبی در علوم انسانی و اجتماعی صورت گرفته و کتاب‌های مهمی در مباحث و مسائل فرهنگی و اجتماعی و تاریخی تألیف و ترجمه شده است.
 علوم انسانی و اجتماعی در قیاس با دیگر علوم از این مزیت برخوردارند که شناخت علم و تعیین مقام آن در زندگی و جامعه نیز به عهده آنهاست یعنی صاحبان این علومند که به تعیین و تبیین مقام علم اعم از علوم دینی و انسانی و طبیعی می‌پردازند.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز می‌تواند با عهده‌دار شدن کار تحقیق در وضع علم و فرهنگ کشور شأن خاص خود را بیشتر اثبات کند. پژوهشگاه در گذشته کارهای مهمی انجام داده است و می‌تواند کارهای بزرگتری نیز انجام دهد. در این مجلسِ تودیع و معارفه از استاد محترم جناب آقای دکتر قبادی که در چند سال اخیر ریاست پژوهشگاه را بر عهده داشته و با بذل همت کارها را پیش برده‌اند قدردانی می‌شود و از استاد دانشمندی دیگر که سال‌های طولانی در پژوهشگاه به مطالعه و تحقیق اشتغال داشته و آثار خوبی پدید آورده است برای تصدی ریاست پژوهشگاه و ادامه خدمت در راه پیش‌برد علوم انسانی استقبال می‌شود. سعی آقای دکتر قبادی مشکور باد.
 امیدوارم آقای دکتر نجفی هم با دانش و تجربه‌ای که دارند و همواره پاسدار حرمت دانش و دانشمندان بوده‌اند در کار بزرگی که به عهده گرفته‌اند موفق باشند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در راه توسعه علوم انسانی و اجتماعی که نیاز کشور است از ایشان حمایت کند. و السلام»

 

در ادامه پیام دکتر کریم مجتهدی از نظرتان می‌گذرد:

دکتر کریم مجتهدی: آموختن رگ حیاتی پژوهش است
«هوالعزیز
با عرض سلام، احترام و خوشامدگویی خدمت جناب آقای دکتر زلفی‌گل (وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری) و همچنین میهمانان محترم.
از اینکه به سبب بیماری و کسالت، نتوانستم در این جلسه مبارک حضور داشته باشم، اظهار تأسف کرده و از حضار گرامی معذرت می‌خواهم.
اینجانب، جناب آقای دکتر نجفی را از سال‌ها پیش شخصاً می‌شناختم. افزون بر استعداد ذاتی او، باید بگویم در این چندین سال، ایشان آشنایی و الفت خاصی نسبت به مسائلِ کارمندان و همکاران محترم داشته‌اند. از این جهت باید از جناب آقای دکتر زلفی‌گل (وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری) تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

انتخابِ یک غریبه ناآشنا به این محیط خاص علمی که وظیفه بنیان‌گذاری علوم و دانشِ آتی این مملکت را دارد، می‌توانست نتیجه نامطلوبی داشته باشد. به‌همین دلیل، ضمن تبریک به جناب آقای دکتر نجفی و با آرزوی موفقیت از درگاه خداوند متعال برای ایشان در مسیری که پیش‌رو دارند، این انتخاب را کاملاً شایسته می‌دانم.
در پایان یادآوری یک نکته را نیز لازم می‌دانم: برای پژوهش و تحقیق، صداقت اگرچه لازم است ولیکن به تنهایی به هیچ‌وجه کافی نخواهد بود. برای رسیدن به نتایج مطلوب در هر صورت باید از دانش و دانایی برخوردار بود. هدف ما باید آموختن باشد. آموختن رگ حیاتی پژوهش است.
بیش از این مصدع وقت حضار گرامی نمی‌شوم. خداوند یار و یاور همگان باشد». پایان/

گزارش تصویری

گزارش مراسم تودیع و معارفه

 

 

 

کلید واژه ها: پیام استادان برجسته فلسفه کریم مجتهدی رضا داوری اردکانی تودیع و معارفه دکتر قبادی دکتر نجفی


نظر شما :