گزارش دیدار اعضای پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی با دکتر نجفی

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۲۱۷۹۰ خبر و اطلاعیه حوزه ریاست
تعداد بازدید:۱۲۸۳
گزارش دیدار اعضای پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی با دکتر نجفی

گزارش دیدار اعضای پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی با دکتر نجفی

اعضای پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی روز 23 آذرماه 1400 با دکتر نجفی دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این دیدار اعضای پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی نقطه‌نظرات و پیشنهادهای خود را با دکتر نجفی در میان گذاشتند.
در آغاز این مراسم، دکتر نصراله‌زاده، رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی، با تبریک ریاست دکتر نجفی گفت: این اتفاق مهمی است که استادی از خود پژوهشگاه، برای نخستین بار ریاست این مرکز علمی_پژوهشی را بر عهده گرفته‌اند. در ادامه وی به معرفی اجمالی پژوهشکده پرداخت و وظایف سه گروه پژوهشی پژوهشکده، زبان‌های باستانی و زبان‌شناسی همگانی و گویش‌شناسی، و وظایف آنها شرح داده شد و نیز بخش‌های دیگر پژوهشکده همچون آزمایشگاه زبان‌شناسی، پایگاه دادگان زبان فارسی، پایگاه دادگان زبان فارسی میانه و پایگاه داده‌های گویشی معرفی شدند. همچنین دکتر نصراله‌زاده بر توسعه‌ی این پایگاه‌ها و هوش مصنوعی و نیز علوم انسانی دیجیتال به سبب دانش روز و نیاز اساسی علوم انسانی تأکید کردند. دیگر مسائل پژوهشکده همچون جذب نیروی علمی جدید و بسط آموزش نیز شرح داده شد.
در این نشست که دکتر زرشناس و دکتر مدرسی تهرانی، دو استاد پیشکسوت پژوهشکده نیز حضور داشتند ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید پژوهشگاه نظرات و ایده‌های خود را برای شکوفا شدن هرچه بیشتر این پژوهشکده و پژوهشگاه ابراز داشتند.
سپس دکتر نجفی که خود صاحب «نظریه تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» است و معتقد است هویت دارای ذات واحدی است که سایر عوامل در کنار این ذات معنا می‌شوند.  «اسلام»، «زبان فارسی» و «منطقه جغرافیایی ایران» سه عنصر هویتی شمرده شده که در هر دوره‌ای با توجه به آنچه در سیر تاریخی و بستر زمانی بر ایران رفته، لایه های مختلفی را شکل داده است، گفت: ما ایرانی‌ها سه نوع هویت داریم؛ یک هویت سیاسی به عنوان شیعه که مرکز آن را می‌توان در حرم امام‌رضا (ع) دانست، یک هویت حاکمیتی که مرکز آن را می‌توان حافظیه‌ی شیراز دانست و دیگری هویت زبانی که مربوط به همین میراث و زبان‌های باستانی ماست. وی در ادامه از گروه زبان‌‌شناسی به ویژه زبان‌شناسی باستانی خواست تا ارتباط خود با جامعه را بیشتر کنند و با مشارکت خود در این زمینه در تقویت این هویت نقش مؤثری داشته باشند.
در ادامه‌ی مراسم دکتر زرشناس ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب فردی از بدنه‌ی پژوهشگاه به‌عنوان رئیس پژوهشگاه و اعلام بازنشستگی خود، درخواست کرد امکانی فراهم باشد تا اعضای بازنشسته‌ی پژوهشگاه در یک فضای آرام و مناسب در پژوهشگاه حضور داشته باشند. وی در ادامه پیشنهاد داد، با توجه به بازنشستگی‌های متعدد، جذب نیروهای جدید در پژوهشکده‌‌ی زبان‌شناسی مورد توجه جدی قرار گیرد.

سپس دکتر گشتاسب به مسئله‌ی کاهش تعداد اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی به دلیل بازنشستگی‌های متعدد پرداخت و بر لزوم جذب نیرو جهت حفظ سطح و جایگاه پژوهشکده تأکید کرد. 
در ادامه دکتر رستم‌بیک به پیگیری برقراری دوره‌های کارشناسی ارشد زبان‌شناسی در پژوهشگاه پرداخت و همچنین اهمیت حضور دوره‌ی ارشد در کیفیت دوره‌ی دکتری را مورد بحث قرار داد.
همچنین فائزه توکلی تقاضای انتشار کتاب «تاریخ شفاهى» پژوهشگاه را داشت که این اثر طی مصاحبه با صد نفر تکمیل شده و ارزش خاصی دارد.
دکتر دالوند ضمن قدردانی از توجه دکتر نجفی به پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی، از نگاه متعادل و بی‌طرفانه‌ی دکتر نجفی در حوزه‌ی علوم انسانی و تأکید ایشان بر تحول در پژوهش قدردانی و در ادامه بر مرتبط بودن پژوهش‌ها به زمانه و حوزه‌ی دیجیتال نیز اشاره کردند.
دکتر قیومی در این نشست با ارائه‌ی پیشنهادی خواهان توجه به علوم انسانی دیجیتال در پژوهشگاه و تهیه پایگاه‌های داده شد. وی به منویات رهبری درخصوص اهمیت به «هوش مصنوعی» اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های حرکت در این مسیر تهیه‌ی داده در قالب پیکره‌های زبانی است. همچنین وی پیشنهاد کرد این موضوع در شورای تحول علوم انسانی در وزارتخانه نیز مطرح شود.
در ادامه دکتر احدی ضمن بیان دغدغه‌های مربوط به کیفیت پژوهش، درخواست خود در خصوص فراهم‌شدن امکان دسترسی رایگان به پایگاه‌های مجلات بین‌المللی و تقویت سرعت این دسترسی‌ها را طرح کرد.
در بخش دیگری از این نشست، استاد مدرسی تهرانی با تایید ایده‌ها و پیشنهادهای خوب مطرح شده توسط همکاران، گفت: جای بسی خوشبختی‌ است که شخص رئیس پژوهشگاه ایده‌ها و تفکرات خوبی برای رشد و پیشرفت هرچه بیشتر مجموعه دارد. دکتر مدرسی در ادامه به لزوم توجه به نیروهای جوان موجود در پژوهشگاه پرداخت و درخواست کرد به توانایی و ظرفیت‌های موجود در پژوهشکده توجه شود و در پایان بر اهمیت فراهم شدن دسترسی آسان به منابع و ابزارهای پژوهش و همچنین برقراری دوره‌ی کارشاسی ارشد زبان‌شناسی در پژوهشگاه تأکید کرد.
سپس دکتر طبیب‌زاده با اشاره به توانمندی‌های دکتر قیومی در زمینه‌ی دیجیتال بر لزوم تهیه پیکره‌های زبان فارسی و گویشی تأکید و تصریح کردند که این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند در پاسداشت زبان فارسی بسیار اثربخش باشد. وی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه‌ی توزیع کتاب‌ها پرداخت و راهکارهایی را برای رفع مشکلات پیشنهاد نمود که مورد توجه و تأیید دکتر نجفی قرار گرفت.
دکتر نجفی در مورد برخی طرح‌ها برای آرامش بصری و شنیداری همکاران و همچنین فضاسازی طبقات اول تا سوم به مناسبت‌های فرهنگ، تمدن، میراث، تأکید کرد و گفت: در طبقه‌ی سوم که پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی نیز واقع شده و مربوط به میراث است، همکاران می‌توانند هر ایده‌ای که دارند ارائه دهند تا ان‌شاءالله مورد بررسی قرار گیرد. وی به میراث‌هایی چون طاق کسری و تخت جمشید اشاره کرد که می‌توانند در فضاسازی داخلی پژوهشگاه مورد توجه واقع شوند.
در مورد سردبیری نشریات داخلی پژوهشکده نیز مقرر شد، مدیر مسئولی مجله‌ی «زبان‌شناخت» به دکتر طبیب‌زاده واگذار شود.
در خاتمه‌ی نشست نیز، دکتر فوزی (معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی) با ابراز خرسندی از بابت برگزاری چنین نشست‌هایی که چهره‌به‌چهره مسائل پژوهشگاه عنوان می‌شود، حمایت خود را از ایده‌ها و پیشنهادهای اعضای هیأت علمی برای تعالی جایگاه این مرکز علمی_پژوهشی اعلام کرد.

کلید واژه ها: پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی دیدار با دکتر نجفی


نظر شما :