دکتر قبادی در مراسم نکوداشت استادان زبان‌شناسی مطرح کرد:

جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی محصول نمی‌دهد

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۷ کد : ۲۱۴۱۳ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۹۷۶
جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی محصول نمی‌دهد

 

دکتر قبادی در مراسم نکوداشت استادان زبان‌شناسی مطرح کرد:

جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی محصول نمی‌دهد


دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم نکوداشت استادان زبان‌شناسی، «نخبه‌گرایی» را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی نه پا خواهد گرفت و نه محصول خواهد داد.
بر اساس این خبر مراسم نکوداشت دکتر سیدمصطفی عاصی، دکتر فاطمه راکعی و دکتر امید ملاک بهبهانی از اعضای بازنشسته‌ی پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی که 24 مهرماه 1400 در پژوهشگاه برگزار شد. دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزاری مراسم نکوداشت بزرگان زبان‌شناسی پژوهشگاه را در آستانه‌ی میلاد نبی اکرم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) به فال نیک گرفت و گفت: جامعه‌ی علمی جز با نخبه‌گرایی نه پا خواهد گرفت و نه محصول خواهد داد که خوشبختانه «نخبه‌گرایی» بنیادِ پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی بوده است که هنوز نیز برکات آن در این پژوهشکده دیده می‌شود.
دکتر قبادی افزود: استادان بزرگی از اعضای هیأت‌علمی پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی بوده‌اند و همچنان هستند و آثار ارزنده‌ای به قلم پژوهشگران این پژوهشکده منتشر شده است. دکتر عاصی همچون گذشته به‌صورت تمام‌وقت به فعالیت علمی خود می‌پردازند که بسیار ارزنده است. دکتر راکعی و دکتر بهبهانی نیز همچنان در صحنه هستند و به فعالیت علمی می‌پردازند و امیدوارم سایه‌ی این بزرگواران متعالی و پرتوافکن باشد.

در ادامه دکتر علیرضا ملایی‌توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه با ابراز ارادت به سه عضو بازنشسته‌ی پژوهشگاه گفت: افتخار داشتم آثاری از این بزرگواران را بخوانم که چهره‌های درخشان و ماندگار در تاریخ علم ایران هستند و در دهه‌های آینده اهمیت و جایگاه آنان بهتر و بیشتر شناخته خواهد شد. عملکرد این بزرگواران را نه‌تنها از دید نماد علمی و اخلاقی بلکه به‌دلیل منش انسانی و رفتار کریمانه و شایسته در دانش زبان‌شناسی به‌ویژه در پژوهشگاه می‌ستایم و امیدوارم که همچنان در عرصه‌ی تولید دانش بدرخشند و آثار ماندگارتری خلق و بتوانند تجربیات گران‌سنگ خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.


دکتر سیروس نصراله‌زاده، رئیس پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی نیز برگزاری مراسم نکوداشت بزرگان را از سنت‌های نیک پژوهشکده دانست و نکوداشت دکتر عاصی، دکتر راکعی و دکتر ملاک بهبهانی را در جهت همین سنت نیک قلمداد کرد و گفت: بسیاری از استادان پس از بازنشستگی همچنان به فعالیت خود می‌پردازند و مقاله‌ها و کتاب‌های ارزنده‌ای می‌نویسند که این بزرگان از این دست پژوهشگران هستند و درواقع در علوم انسانی بازنشستگی معنی ندارد.
دکتر عاصی ادامه داد: امیدواریم که میراث‌دار سنت‌های اخلاقی و علمی این سه استاد بزرگوار باشیم و بتوانیم آن را به آیندگان منتقل کنیم. دکتر بهبهانی خدمت بسیاری به رشته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی به‌ویژه از طریق ترجمه‌هایشان در زمینه‌ی مطالعات مانوی کرده‌اند. از دکتر راکعی نیز همواره آموخته‌ایم و فعالیت‌های علمی و اجتماعی ارزنده‌ای داشته‌اند. دکتر عاصی نیز از دید علمی و اخلاقی فرد والایی است که همیشه در این پژوهشکده از ایشان یاد گرفته‌ام و ...


در ادامه دکتر یحیی مدرسی‌تهرانی، استاد پیشکسوت زبان‌شناسی بازنشستگی را یکی از نقاط عطف زندگی انسان دانست و گفت: سالیان سال با افراد مختلف و در جاهای مختلف کار کرده‌ام اما تاکنون جمعی مانند هکاران پژوهشکده‌ی زبان‌شناسی را کمتر دیده‌ام. دوستی من با دکتر عاصی به بیش از 50 سال می‌رسد و دوام پیدا کردن این دوستی به‌دلیل روحیه‌ی مداراجویی دکتر عاصی است. وی انسانی شریف، نجیب و خوش‌خوست و اهل فضل و اندیشه است. با دکتر راکعی نیز بیش از 40 سال همکاری و دوستی دارم. دکتر راکعی انسانی نرم‌خو و اهل مدارا با سری پرشور و قلبی مهربان هستند. دکتر بهبهانی نیز از همکاران گرامی ما هستند که بیش از 30 سال با وی همکاری کرده‌ام و از همراهی و همگامی با ایشان بهره برده‌ایم.
در ادامه دکتر زهره زرشناس، حمیدرضا دالوند، مسعود قیومی، آتوسا رستم‌بیک و فائزه توکلی از اعضای پژوهشکده نیز سخنانی را در باب موضوع مراسم مطرح کردند.
در پایان مراسم هدایایی به‌رسم یادبود به این بزرگواران اهدا شد.

 

کلید واژه ها: نکوداشت تجلیل از استادان زبان‌شناسی


نظر شما :