تسلیت درگذشت رحیم نیکبخت، دانش‌آموخته تاریخ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۷ کد : ۲۱۱۶۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۷۴

آقای رحیم نیکبخت، دانش آموخته تاریخ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  در اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

در این زمینه، جمعی از پژوهشگران و اعضای هیات علمی شاغل در پژوهشگاه، اطلاعیه‌ای صادر کردند که در ادامه می‌آید:

مردی از جنس آذرآبادگان
آذربایجان سر ایران است و سر را سلطان بدن گویند. براستی که از سپیده‌دم تاریخ ایران تا به امروز مردم این سرزمین چه در دفاع و چه در توسعه و آبادانی و رونق ایران کم نگذاشته اند. همین بس که در هرجای ایران جستجو کنی، خفته شهیدی از خطه آذربایجان بیابی. شیر مردانی که از دوره صفویه تا امروز به ویژه در دوره قاجار، برای امنیت و حراست از مرزهای ایران مظلومانه شهید شدند و در همانجا هم آرمیدند تا ایران بماند.
سرشت این مردم را به مردانگی، صداقت، مهرورزی، وفاداری ، میهن دوستی و سختکوشی آمیخته اند.
رحیم نیکبخت میرکوهی از این جنس فرزندان ایران بود، سرشت و تربیت آذربایجانی داشت.
طوفان سیاهی و سهمگین کرونا او را هم گرفت، تاریخ مظلومیت و نجابت و البته مقاومت مردم ایران را فراموش نخواهد کرد و صد البته کوتاهی کوتاهی کنندگان را.
پژوهشگری جوان بود که  اواخر دهه 70 به مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیوست و ماندگار شد. همچون تفسیر نام زیبایش ، جوانی مودب و دوست‌داشتنی و پژوهشگری فروتن بود.
با عمر کوتاهی که کرد، کارنامه پژوهشی پرباری برجای گذاشت. از ویژگی کارهای پژوهشی اوست:
۱- سختکوشی و دقت نظر در کار پژوهش، همین بس که در این مدت کم ۲۰ عنوان کتاب پژوهشی متکی بر اسناد و خاطرات دست اول از تاریخ معاصر ایران منتشر کرد.
۲- برخی از این آثار چون جنبش دانشجویی تبریز ، نقش آذربایجان در نهضت ملی نفت، نقش آذربایجان در تحکیم هویت ملی ایران، پیدایش فرقه دموکرات به روایت اسناد و خاطرات، فرقه دموکرات آذربایجان در سراب، و... آثاری هستند که موشکافانه و بی طرفانه به تحلیل برخی از مسایل مهم تاریخ معاصر ایران پرداخته اند.
۳_ نیکبخت در زمینه تدوین خاطرات روحانیون مبارز، نشر اسناد و پژوهش تاریخ معاصر ایران از مشروطه تا به امروز، قلم زد و به ادبیات دینی و مرثیه در آذربایجان علاقه‌مند بود.
۴- مسئله اصلی او آذربایجان بر تارک تاریخ و هویت ایرانی بود، آرزویی که در اثر ارزشمند نقش آذربایجان در تحکیم هویت ایران، سرانجام به واقعیت درآمد. موضوعی که نگاه همه زنان و مردان فرزانه و فرهیخته آذربایجان و نیز همه مردم ایران است.
ما پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نام و یاد او و دیگر پژوهشگران و استادان بزرگوار که مظلومانه در این روزها تلخ بار سفر بستند را گرامی می داریم و به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی پژوهشی کشور تسلیت می گوییم.


نظر شما :

علی‌اصغر تبريزی ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۲
یادش گرامی راهش پررهرو