دومین کنگره ملی علوم انسانی آغاز به کار کرد

۱۴ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۲ کد : ۲۰۸۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۳۲
دومین کنگره ملی علوم انسانی آغاز به کار کرد

دومین کنگره ملی علوم انسانی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز چهارشنبه 14 دیماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز به کار کرد.

دکتر حمید رضا آیت اللهی رئیس دومین کنگره ملی علوم انسانی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن خیر مقدم به حضار و شرکت کنندگان در این همایش گفت: مشکل علوم انسانی در چند ساله اخیر مورد توجه جدی در کشور قرار گرفته است. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه دلسوزی داشته و مسائلی را گوشزد کرده اند.

وی افزود: آنچه در علوم انسانی کشور دارای اهمیت است مشارکت دادن همه اندیشمندان و صاحبنظران حوزه علوم انسانی در این عرصه است تا دستاوردهای آنها هم افزایی داشته باشد و برگزاری این کنگره هم بدین منظور است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در علوم انسانی باید سعی کنیم از حالت انفعالی خارج شویم و مشارکت فعال در آن داشته باشیم. این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که خود را در دنیا مطرح کنیم.

وی در ادامه به برخی از مشکلات حوزه علوم انسانی کشور پرداخت و گفت: یکی از مشکلات در علوم انسانی کشور این است که افراد غیر متخصص در این حوزه مدیریت پژوهشهای علوم انسانی را در اختیار دارند. بر این اساس شاهد نوعی ساده سازی نیز در این حوزه هستیم.

وی افزود: جزئی نگری، نگاه صفر و یکی داشتن، عدم ارتباط میان پژوهشهای علوم انسانی کشور، مطلع نبودن صاحبنظران از پژوهشهای یکدیگر و توقع داشتن خروجی فوری در این حوزه سایر مشکلات حوزه علوم انسانی کشور است.

در ادامه این مراسم دکتر شعبانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به تغییر و تحول در دنیای کنونی خاطر نشان کرد: علوم و فنون جدید تأثیرات زیادی بر حوزه های گوناگون زندگی بشر داشته است. دنیای کنونی دنیای دانش بنیان است که سرعت و مقیاسهای ریز از ویژگی های آن است.

وی افزود: در فناوری اطلاعات کنونی صحبت از مرگ فاصله هاست و کم کم از دنیای کروی به دنیای مسطح پا می گذاریم. این علوم و فنون جدید مسائل جدیدی را مطرح کرده اند که عمده این مسائل متوجه حوزه علوم انسانی است.

در ادامه این مراسم دکتر غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران و رئیس علمی دومین کنگره ملی علوم انسانی نیز با اشاره به اینکه 400 چکیده مقاله به این همایش ارسال شده بود گفت: از این میان حدود 120 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: علوم تجربی به مثابه فرش علوم انسانی است. اگر از جمله اهداف علوم تجربی ارتقای شرایط زیستی و رفاه مادی باشد می توان گفت از جمله اهداف علوم انسانی همسویی با پیامبران الهی برای ارتقای اندیشه و باور و تعالی شخصیت انسان است.

وی خاطر نشان کرد: علوم انسانی باید بر پایه فطرت، عقلانیت، معنویت و منطق پیش برود و اگر در این مسیر حرکت نکند متزلزل خواهد بود. نگاه علوم انسانی باید نگاهی فطری و جهانشمول داشته باشد و عقلانیت به عنوان یک اصل و اساس مورد توجه باشد.

دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم نیز در این مراسم به بررسی علوم انسانی در دنیای کنونی پرداخت و گفت: علمی که امروز در دانشگاهها درس می دهیم از جهان غرب گرفته شده است. باید توجه داشت که ما صاحب علم بودیم و به پدید آمدن علم و قوام رنسانس مدد رسانده ایم.

وی افزود: اما این علم که تکنولوژیک است، علم دنیای متجدد است. علم تاریخی است و هر علم تاریخ خود را دارد. علوم انسانی که وارد ایران شد هیج جایی نداشت که وارد شود. به عبارتی دیگر هیچ معنایی نداشت ولی به هر حال چیزی بود که در غرب پدید آمده بود.

داوری تصریح کرد: باید توجه داشت که وقتی علمی منتشر می شود نباید با آن مقابله کرد بلکه باید آنرا نقد کرد. البته اخذ علم و اقتباس آن نوعی شرف است ولی دانشجو باید بداند چه می گیرد و برای چه می گیرد. علوم انسانی وقتی اخذ شد به معنای فهم فلان نظریه یا حوزه نیست بلکه برای چه و برای کجا و برای کدام آینده گرفتن مهم است. ولی از فیزیکدان نمی توان انتظار چنین چیزی را داشت.

استاد فلسفه دانشگاه تهران تأکید کرد: ما با نظر انتقادی به سراغ علوم انسانی نرفته ایم. البته نمی توانستیم هم برویم. چرا که مردم زمان احمد شاه چگونه می توانستند اقتصاد و روانشناسی انتخاب کنند. لذا این علوم گرفته نشده اند بلکه وارد شده اند. به تدریج که تجدد وارد شد شاهد ورود علوم انسانی به کشور نیز بودیم.

وی با اشاره به اینکه هر علم نظم خاص خودش را دارد گفت: عالم مدرن مبتنی بر نظم کانتی است. باید توجه داشت که اعتبار علم به منشأیت اثر آن است. علمی را مقبول می دانیم که مفیدتر و دارای منشأ اثر باشد. ما با فهم کنونی جهانی، زمانه را می فهمیم و نه با فهم دوران گذشته متعلق به زمان ابن سینا.

داوری با اشاره به اینکه علوم انسانی تاریخی است گفت: علت این است که علوم به تاریخ خودش تعلق دارد. این علوم انسانی به جهان تجدد تعلق دارند و از قرون 18 و 19 پا به عرصه گذاشته اند. این علوم به جهان تجدد تعلق دارند و ما از اینرو این علوم را داریم که نسبتی با جهان تجدد داریم.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :