گزارش هفدهمین نشست کمیته‌ی طرح جامع اعتلای علوم انسانی

۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵ کد : ۲۰۵۵۲ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۳۳۸
بر اساس برآورد آماری صورت‌گرفته در حال حاضر ۱۴ اثر نیز در مراحل گوناگون انتشارات قرار دارند، و چنانچه حمایت‌های لازم همچنان تداوم داشته باشد، در نیمه‌ی نخست سال ۱۴۰۰ می‌توانیم شاهد انتشار این آثار باشیم. در همین‌راستا بیش از ۹ طرح دیگر نیز از سوی مجریان طرح‌ها تحویل دبیرخانه شد که مراحل داوری خود را می‌گذارنند و به‌زودی برای چاپ به انتشارات ارسال خواهند شد.
گزارش هفدهمین نشست کمیته‌ی طرح جامع اعتلای علوم انسانی


گزارش هفدهمین نشست کمیته‌ی طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور

هفدهمین نشست کمیته‌ی «طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» در تاریخ دوم اسفند‌ماه ۱۳۹۹، خورشیدی به‌صورت مجازی و حضوری با مشارکت جمعی از استادان حوزه‌ی علوم انسانی، اعضای کمیته‌ی علمی طرح جامع اعتلاء برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن تبریک مناسبت‌های مبارک ماه رجب، میلاد حضرت امام علی(ع) و مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، از تلاش‌های دست‌اندرکاران دبیرخانه‌ی طرح جامع اعتلاء قدردانی کرد و در ادامه موضوع کتاب‌های منتشرشده در طرح اعتلاء را مورد اشاره قرار داد و درباره‌ی اهمیت و جایگاه برخی از این آثار نکاتی را بیان کرد. رئیس طرح جامع اعتلاء در ادامه بر موضوع ضرورت توجه به‌سایر خروجی‌های طرح جامع اعتلاء و اتخاذ راه‌های گوناگون ترویجی‌سازی یافته‌ها و خروجی‌های مجموعه‌ی طرح‌ها تأکید  کرد و افزود: برگزاری جلسات علمی و نشست‌های نخبگانی ازجمله اقداماتی است که باید در راستای انتشار آثار صورت گیرد. از دیگر اقدامات مهم در این راستا توزیع گزارش‌های راهبردی و توصیه‌های سیاستی به نحو مقتضی در جامعه‌ی علمی و مهمتر از آن رساندن این دست خروجی‌ها به ذی‌نفعان در سراسر کشور است.
وی در پایان سخنانش بر ضرورت استمرار فرآیند انتشار طرح‌ها در قالب کتاب تأکید  کرد و گفت: به فضل پروردگار و با تداوم همکاری معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع و ‌هم‌چنین معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، خصوصاً انتشارات پژوهشگاه رشد خروجی‌های طرح‌ها در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.
در ادامه، مدیر نشست و دبیر کمیته علمی، دکتر فرهاد زیویار، برنامه‌ی رونمایی از 8 اثر منتشر شده در طرح جامع اعتلاء را اعلام کرد. هشت کتاب رونمایی‌شده به این شرح هستند:
1-    کتاب علوم انسانی و مسئله‌ی تأثیر اجتماعی؛ اثر دکتر مقصود فراستخواه، استاد مؤسسه‌ی پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
2- اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی؛ اثر دکتر رضا داوری‌اردکانی، استاد دانشگاه تهران و رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
3- تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه فرونسیس؛ اثر دکتر مهدی معین‌زاده، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
4- تعامل حوزه‌ی علمیه با رشته‌های علوم انسانی؛ اثر دکتر عبدالمجید مبلغی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
5- پیش‌درآمدی بر مسئله‌شناسی علوم اجتماعی در ایران؛ اثر دکتر سیدمحمدرضا امیری طهرانی‌زاده، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
6- نگاه‌ی انتقادی به علوم اجتماعی در ایران (آموزش، مهارت و اشتغال) نویسندگان: دکتر محمدسالار کسرایی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر آتنا غلام‌نیارمی؛ پژوهشگر مطالعات اجتماعی.
7- علم تربیت در ایران (بازخوانی نود سال آموزش علوم تربیتی در ایران)؛ اثر دکتر سیدروح‌الله شهابی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
8- بازخوانی هشتادودو سال آموزش رشته‌ی باستان‌شناسی درایران (تأسیس، توسعه،اشتغال) اثر دکتر مهسا ویسی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
گفتنی‌است سه طرح پایانی در ذیل مسئله‌ی مهم برنامه‌ریزی آموزش عالی و نسبت آن با مهارت و اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی طراحی و منتشر شدند.
در ادامه‌ی مراسم رونمایی، دکتر یحیی فوزی، جانشین رئیس در طرح جامع اعتلاء و رئیس دبیرخانه‌ی طرح، درباره‌ی هر یک از آثار رونمایی شده توضیحاتی بیان کرد و مهمترین ویژگی‌های هریک از طرح‌ها را برشمرد. وی در بخش دوم صحبت‌های خود به ارائه‌ی توضیحاتی اجمالی از دیگر خروجی‌های طرح‌ها و موضوع اثربخشی طرح جامع اعتلاء پرداخت. فوزی ضمن اشاره به موضوع اثربخشی برون‌نهادی یا برون‌دانشگاهی، به انتشار مقالات علمی-پژوهشی و ‌هم‌چنین گزارش‌های راهبردی مستخرج از طرح‌ها، تأکید کرد: برای رفع خلاء‌ها و کاستی‌های موجود در حوزه‌ی اثربخشی، دبیرخانه‌ی طرح اعتلاء نیازمند همراه‌ی و همکاری کل پژوهشگاه و به‌عبارتی عزم راسخ پژوهشگاه برای حرکت در این مسیر است. حرکت مجموعه‌معاونت‌های پژوهشگاه، خصوصاً معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی، ‌هم‌چنین روابط عمومی پژوهشگاه و دیگر بخش‌ها برای موضوع ترویجی‌سازی دستاوردها و تلاش برای اثربخشی طرح‌ها بسیار مؤثر است. برقراری ارتباط با حوزه‌های مختلف سیاستگذارانه و نهادها و مؤسسات ذی‌ربط از یک‌سو و ارتقای آگاه‌ی جامعه و ‌هم‌چنین ارتباط با حوزه‌ی آموزش اعم از آموزش عالی و آموزش‌و پرورش از سوی دیگر، همه نیازمند برقراری ارتباط در سطوح گوناگون با بخش‌های مختلف جامعه و همکاری متمرکز همه‌ی اعضای پژوهشگاه در این زمینه است.
دکتر فوزی در پایان سخنانش از اعضای کمیته علمی تقاضا کرد تا پیشنهادهای سازنده و مؤثر خود را در زمینه‌ی موضوع «راهکارهای ارتقای اثربخشی طرح‌ها» به دبیرخانه ارائه کنند
.
بخش بعدی نشست به گزارش آماری وضعیت طرح‌ها در سال جاری و مقایسه آن با سال‌های گذشته و ‌هم‌چنین ارائه چشم انداز انتشار طرح‌ها در سال آینده اختصاص داشت که بوسیله آقای دکتر زیویار ارائه شد. ایشان ضمن اشاره به اینکه تا پیش از سال 1399 تنها 3 طرح از مجموعه طرح‌های طرح جامع اعتلاء، امکان انتشار در قالب کتاب را داشتند، افزودند انتشار 8 عنوان کتاب تا نیمه زمستان 1399 که احتمالاً تا پایان سال این تعداد افزایش هم خواهد داشت، نشان از رشد بالای خروجی‌های طرح جامع اعتلاء دارد. بر اساس برآورد آماری صورت‌گرفته در حال حاضر 14 اثر نیز در مراحل گوناگون انتشارات قرار دارند، و چنانچه حمایت‌های لازم همچنان تداوم داشته باشد، در نیمه‌ی نخست سال 1400 می‌توانیم شاهد انتشار این آثار باشیم. در همین‌راستا بیش از 9 طرح دیگر نیز از سوی مجریان طرح‌ها تحویل دبیرخانه شد که مراحل داوری خود را می‌گذارنند و به‌زودی برای چاپ به انتشارات ارسال خواهند شد.
بخش دوم نشست کمیته‌ی علمی بر اساس روال معمول به بررسی طرح‌نامه‌ی پیشنهادی از سوی مجریان اختصاص داشت. این طرح‌نامه‌ها پیشتر مراحل بررسی و داوری‌های لازم را در «کارگروه‌های تخصصی طرح جامع اعتلاء» طی کرده و ‌هم‌چنین «کمیسیون تخصصی کمیته علمی» نیز نظرات خود درباره‌ی آنها را ارائه کردند. در زمان ارائه‌ی طرح‌نامه در کمیته‌ی علمی، رئیس کارگروه مربوطه درباره‌ی طرح‌نامه پیشنهادی و فرآیندهای طی شده درباره‌ی آن و ‌هم‌چنین امتیازات طرح، توضیحات لازم را برای اعضای کمیته ارائه می‌کنند.
چهار طرح‌نامه‌ای که در این نشست کمیته‌ی علمی بررسی شدند، همه به کارگروه تخصصی کاربست مسائل علوم انسانی اختصاص داشت و دکتر عبدالرحمن حسنی‌فر به‌عنوان رئیس کارگروه مربوطه درباره‌ی هریک از این طرح‌ها توضیحات لازم را بیان کرد.

 

 

کلید واژه ها: طرح اعتلاء طرح جامع اعتلای علوم انسانی


نظر شما :