دکتر مهرابی: اینترنت بستر مناسبی برای ترویجی‌سازی ایجاد کرده است

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۳ کد : ۲۰۰۵۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۴۷
دکتر مهرابی: اینترنت بستر مناسبی برای ترویجی‌سازی ایجاد کرده است

ترویج علم همواره با چالش هایی مواجه بوده است 

دکتر مهرابی: اینترنت بستر مناسبی برای ترویجی‌سازی ایجاد کرده است


دکتر داود مهرابی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش با بیان اینکه ترویج علم همواره با مشکلاتی مواجه بوده است، بیان کرد اینترنت فرصتی فراهم کرده که می توان با استفاده از آن در حوزه ترویج یافته های پژوهشی گامهای مؤثری به منظور اثرگذاری علم بر جامعه برداشت.
مهرابی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش که از ساعت 9 تا 11 شبنه 22 آذرماه در پژوهشگاه علوم انسانی به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد نگاهی به استفاده رسانه ها نیز نشان می دهد که آنچه امروز به عنوان رسانه های جمعی شناخته می شوند، در ابتدا تنها توسط افراد معدودی مورد استفاده قرار می گرفتند.
در مراسم هفته پژوهش دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علیرضا ملائی توانی معاون پژوهشی پژوهشگاه، و دکتر زهرا پارساپور معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی سخنرانی کردند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه افزود: از چاپ نخستین کتاب تا استفاده جمعی از آن حدود یک قرن طول کشید و روزنامه ها نیز روند مشابهی را طی کردند، به گونه ای که از انتشار نخستین روزنامه ها تا جمعی شدن آنها حدود دو قرن طول کشید.
وی با این عنوان که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث تسریع پذیرش رسانه های جدید توسط مخاطبان در سطح جهانی شده است بیان کرد رسانه های جدیدی که در شکل های مختلف به وجود می آیند در فرصت بسیار کوتاهی توسط بخش قابل توجهی از جمعیت کشورها و حتی جهان مورد استفاده قرار می گیرند.  
به گفته وی، عوامل متعددی از جمله بالا بودن هزینه نخستین تولیدات رسانه ای در ابتدا، عدم وجود زیرساخت ها به منظور تولید انبوه، و همچنین مشکل توزیع در بین افراد جامعه از جمله موانعی بوده است که استفاده همگانی از تولیدات رسانه ای را با تأخیر مواجه می ساخت.
مهرابی با اشاره به اینکه پیدایش اینترنت این قبیل موانع را تا حدود زیادی از پیش روی برداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود چهار میلیارد و 800 میلیون کاربر اینرنت، بیش از یک میلیارد و 800 وبسایت و انجام بیش از چهار میلیارد و 500 جستجو تنها در موتور جستجوی گوگل باعث شده که اندیشمندان به ترویج علم بیش از گذشته توجه نشان دهند.
وی که در رونمایی از طرح ترویج یافته های پژوهشی با نام اختصاری "تیپ" سخنرانی می کرد، افزود: از سال 2008 به بعد این موضوع در محافل علمی مطرح شد که اثرگذاری پژوهش های منتشر شده تنها با تکیه بر استنادهی سنتی چندان قابل پذیرش نیست. به همین دلیل نیز اکنون مجلات معتبر علمی در سطح بین المللی از شاخص آلتمتریکز برای اثرگذاری آثار منتشر شده استفاده می کنند.


استقبال عمومی از نتایج تحقیقات ضرورت ترویج یافته های پژوهشی را نشان می دهد
مهرابی با این عنوان که در معیارهای مختلفی که در آلتمتریکز مورد سنجش قرار می گیرند، استفاده عموم مردم از یافته های پژوهشی به مراتب بیش از استفاده محققان و دانشمندان، ارتباطات گران علم، و فعالان مرتبط با هر حوزه است بیان کرد همین پذیرش توسط مردم ضرورت اقدام به ترویج یافته های پژوهشی را مورد تأکید قرار می دهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی خاطر نشان کرد البته از آنجایی که ترویج یافته های پژوهشی نیازمند استفاده از زبان قابل فهم برای مخاطبان عمومی است و نیاز است تا از واژه ها و اصطلاحات فنی و پیچیده پرهیز شود ضرورت بکارگیری افرادی که حلقه اتصال بین پژوهشگران و مخاطبان عمومی باشند، اهمیت شایانی دارد.  
مهرابی در ادامه بیان کرد که طرح ترویج یافته های پژوهشی با نام اختصاری تیپ که از سوی معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی مطرح شده با در نظر داشتن امتیازاتی برای اعضاء هیأت علمی که در این طرح شرکت می کنند، فرصت مناسبی است که به تحقق ایده پژوهشگاه بدون دیوار کمک می کند.

 

کلید واژه ها: داود مهرابی هفته پژوهش


نظر شما :