برگزاری اولین جلسه‌ی ستاد هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه و اعلام شعار منتخب هفته‌ی پژوهش:

پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده

۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۸۰۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۸۴
پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده

برگزاری اولین جلسه‌ی ستاد هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه و اعلام شعار منتخب هفته‌ی پژوهش:
پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده


اولین جلسه‌ی ستاد هفته‌ی پژوهش با حضور اعضای این ستاد روز دوشنبه مورخ 21/7/99 در سالن حکمت پژوهشگاه برگزار شد. در ابتدای جلسه، دکتر ملایی توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه و رئیس ستاد هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه با اعلام شعار منتخب هفته‌ی پژوهش سال 99 پژوهشگاه با عنوان «پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده»، به تشریح برنامه‌های متنوع در نظر گرفته شده برای هفته‌ی پژوهش سال جاری پرداخت و به مواردی همچون مشارکت معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی در مراسم هفته‌ی پژوهش، برنامه‌ریزی برای بزرگداشت استادان بازنشسته با مشارکت پژوهشکده‌ها و مراکز، معرفی مرکز نوآوری پژوهشگاه، معرفی پژوهشگران برتر در حوزه‌های مختلف، برگزاری پنل ارزیابی مقایسه‌ای برنامه‌ی راهبردی اول و دوم پژوهشگاه از سوی دفتر نظارت و ارزیابی و نیز سایر برنامه‌ها اشاره کرد.
 رئیس ستاد هفته‌ی پژوهش محورهای اصلی و فرعی برگزاری پنل‌ها توسط پژوهشکده‌ها و مراکز را که ذیل دو محور اصلی و چند محور فرعی سامان داده شده‌اند، چنین برشمرد:
الف) چشم‌انداز علوم انسانی ایران در قرن 15 خورشیدی: 1. نقد راه رفته؛ 2. آینده‌پژوهی: طرح‌هایی برای آینده؛ 3. نگاه مقایسه‌ای به تحول قرن در ایران و جهان
ب) مسئولیت اجتماعی پژوهش‌های علوم انسانی با تمرکز بر بحران کرونا و واقعیت‌های کلان کشور: 1. نقش پژوهش‌های علوم انسانی در راه‌گشایی مسائل اجتماعی کرونا (کرونا و فقر، کرونا و عدالت اجتماعی، کرونا و مسئولیت مدنی، کرونا و واقعیت‌های کلان کشور، و...)؛ 2. نقش پژوهش‌های علوم انسانی در راه‌گشایی مسائل فرهنگی کرونا (کرونا و دین‌داری، کرونا و سوگواری، کرونا و آموزش، و...)؛ 3. نقش پژوهش‌های علوم انسانی در راه‌گشایی مسائل اقتصادی کرونا (کرونا و بحران‌های اقتصادی، فرصت‌ها و محدودیت‌های اقتصادی کرونا، و...) 4. نقش پژوهش‌های علوم انسانی در راه‌گشایی مسائل اداری کرونا (کرونا و دورکاری، کرونا و تحول ساختار اداری، و...)؛
دکتر ملایی توانی رونمایی از فعالیت چند حلقه‌ی‌ پژوهشی را از برنامه‌های مهم مراسم هفته‌ی پژوهش عنوان کرد. همچنین معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه هدف از تشکیل حلقه‌های پژوهشی را سامان‌دهی فعالیت‌های علمی و پژوهشی اعضایی دانست که در حوزه‌ها و موضوعات مشابه در پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف پژوهشگاه فعالیت دارند تا با تکمیل و تجمیع حاصل دستاوردهای آنان، منجر به هم‌افزایی در مسیر پژوهش‌های علوم انسانی در ایران و پژوهشگاه شود.
در ادامه نشست دکتر مریم عاملی رضایی، مدیر امور پژوهشی و مدیر ستاد هفته‌ی پژوهش، با تشریح بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته به منظور اجرای هرچه شایسته‌تر مراسم ازجمله: معرفی نماینده‌ی پژوهشگاه به وزارت علوم جهت مشارکت فعالانه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار وزارت علوم، تحیقات و فناوری؛ صدور احکام اعضای ستاد هفته‌ی پژوهش؛ ارسال فراخوان‌ شرکت در رقابت پژوهشگر برتر به اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان پژوهشگاه؛ مکاتبه با رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز درخصوص مشارکت در برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این هفته با اعلام محورهای پنل‌ها و برنامه‌ها؛ درخواست معرفی نماینده از پژوهشکده‌ها و مراکز برای مشارکت فعال‌تر در اجرای برنامه‌ها و سایر فعالیت‌های صورت گرفته، اظهار کرد مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته و مشابه سال‌های گذشته، در چارچوب و هماهنگی با برنامه‌های مراسم هفته‌ی پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه در هفته آخر آذرماه برگزار خواهد شد.
سپس اعضای حاضر نیز دربارۀ مباحث مطرح شده، دیدگاه‌های خود را مطرح و درخصوص موضوع‌های مقرر برای جلسه ازجمله: تعیین مسئول برگزاری نمایشگاه داخلی پژوهشگاه، تعیین مسئول تهیه ویژه‌نامه‌ و نماهنگ، مشارکت فعالانه‌ و گسترده‌تر پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشگاه در مراسم هفته‌ی پژوهش، انعکاس فعالیت‌های مدیریت تحصیلات تکمیلی و مدیریت نشر و ویرایش در هفته‌ی پژوهش و ویژه‌نامه به بحث و گفت‌وگو پرداختند و مقرر شد جلسه آتی ستاد روز دوشنبه مورخ 5 آبان برگزار شود.

 

کلید واژه ها: هفته پژوهش شعار هفته پژوهش 99 ستاد هفته پژوهش


نظر شما :