دکتر قبادی در همایش ملی «نام‌آوران فرهنگی و ادبی ایران، کارنامه‌ی علمی استاد ایرج افشار» مطرح کرد:

پژوهشگری، زنده نگه‌داشتن یک تمدن است

۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۹۷۷۹ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۴۹

دکتر قبادی همایش ملی «نام‌آوران فرهنگی و ادبی ایران، کارنامه‌ی علمی استاد ایرج افشار» مطرح کرد:
پژوهشگری، زنده نگه‌داشتن یک تمدن است
نخستین همایش ملی «نام‌آوران فرهنگی و ادبی ایران، کارنامه‌ی علمی استاد ایرج افشار» 16 مهر 1399، به صورت مجازی (وبینار) برگزار شد. دکتر قبادی که از طریق وبینار در این همایش سخنان خود را ارائه می‌کرد، گفت: در آستانه‌ی اربعین حسینی، سلام می‌کنیم به سالار شهیدان و به‌ویژه در این ایام درود می‌فرستیم به مظهر آزادگی، حضرت زینب کبری (س). خیرمقدم عرض می‌کنم به محضر همه میهمانان گرامی، استادان ارجمند و از حضور جناب آقای دکتر حداد عادل، رئیس محترم فرهنگستان زبان وادبیات فارسی و جناب آقای دکتر محقق داماد، عضو برجسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی و ریاست محترم شورای تولیت ستاد موقوفات افشار که دعوت ما را پذیرفتند کمال تشکر و قدردانی را دارم. سپاسگزاری می‌کنم از همه شما محققان ارجمند و گرامی که با مشارکت علمی خود بر غنای این مجلس افزودید. از پژوهشکده ادبیات پژوهشگاه که فرصت طراحی و پیش‌برد مجموعه همایش‌های بزرگداشت نام‌آوران معاصر را فراهم آوردند که یکی از آنها هم بازشناسی خدمات علمی استاد ایرج افشار است. از جناب آقای دکتر محمدنژاد و سرکار خانم دکتر شریف‌نسب و همع همکاران تشکر می‌کنم و ...
دکتر قبادی ادامه داد: نکوداشت نام‌آوران معاصر و اهتمام برای پاسداشت خدمات پژوهشی و کوشش‌های علمی آنان و بازشناسی ارج همت آنان گرامی داشتن یک شخص نیست، بلکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر مبنای برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی خود، این قبیل فعالیت‌های تخصصی را یک کنش تمدنی برشمرده است. از آن‌روی که این اقدامات، به جوانان امروز لذت رنج بردن برای علم و برگزیدن شیوه، منش و شغل پرزحمت، پژوهش‌گری را می‌چشاند و به آنان می‌فهماند که پژوهشگری، زنده نگه‌داشتن یک تمدن است.
این فعالیت‌های علمی روش‌مند در بازشناساندن مفاخر و سرمایه‌های معنوی کشور به تقویت تعلق خاطر جوانان و بالابردن سطح اعتماد آنان نسبت به این سرزمین کمک می‌رساند و در نتیجه سرمایه‌ی اجتماعی امروز را ارتقاء می‌بخشد.
دکتر قبادی تأکید کرد: کسی که مفاخر امروز را خوب بشناسد، فردا را بهتر خواهد ساخت. تردیدی نیست که رسیدن به پیشرفت، حرکت در مرزهای دانش جهانی را می‌طلبد، اما مردمی که به‌خوبی خود را نشناسند و از وجوه تمدنی و لایه‌های فرهنگ‌شان کم اطلاع بوده و به آن بی‌علاقه باشند، توانایی فکری کافی برای رسیدن به قله‌ی پیشرفت و توسعه را نخواهند داشت.
وی گفت: به تعبیر استاد جلال‌الدین همایی، «ملتی که بنیان‌های فرهنگی و تمدنی خود و پدیدآوردندگان آن را دقیق نشناسد، هرچند کهن‌سال و دیرین باشد، مانند پیرمردی است که کودک باقیمانده و عقل‌اش همراه جسم‌اش رشد نکرده است». بنابراین شناخت دقیق و شناساندن ستون‌های ساختمان فرهنگ و تمدن ایران، هم امروز و هم فردای ما را بهتر خواهد ساخت. نکته‌ای دیگر که جای یادآوری دارد، ملازمت و پیوند بازشناسی مفاخر امروز با لایه‌های تمدنی و وجوه فرهنگی بنیادین ما و تاریخ دیرین و کهن‌سال ایران زمین و معارف اسلامی است، زیرا اوراقِ دفترِ تاریخِ این مرز و بوم را شیرازه‌ای در یک روابط عمیق بینامتنی به‌هم پیوند زده است و آن، فرهنگ و ادبیات این سرزمین است.
دکتر قبادی تصریح کرد: شاید هیچ کشوری به اندازه‌ی ایران زمین از طریق فرهنگ، معارف و ادبیات، عاطفه‌ی جمعی برای خود نساخته است. نمود جامع و کامل این ادعا حافظ است که ایران، اسلام، معارف، فرهنگ، تمدن آداب و رسوم، دانش خردورزی، عشق و محبت در آن یک‌جا جمع شده‌اند و تقریباً هیچ دانشمند بزرگی در ایران معاصر و ادوار قبل را نمی‌توان یافت که قلبش مملو از مهر حافظ نباشد.
نبود نقش دو عالم که رنگ الفت بود        زمانه طرح محبت نه این زمان انداخت

آری، واقعیت این است که ظرفیت و توانایی ملت‌ها را می‌توان با قدرت و علاقه و انس‌شان با میراث‌های افتخار آفرین تمدن و فرهنگی گذشته آنان سنجید و گذشته را هم از طریق مفاخر امروز می‌توان شناخت و فردای بهتر نیز بر دوش این مفاخر به مقصد خواهد رسید و آینده از امروز جدا نیست و امروز هم در گذشته ریشه دارد.
به تعبیر استاد زنده یاد دکتر آئینه‌وند (ره) «انطباق با زمان هم بدون اتصال به ریشه ممکن نخواد بود».
بار دیگر از مشارکت همه‌ی شما بزرگان و دانشمندان سپاسگزارم.

 

کلید واژه ها: ایرج افشار حسینعلی قبادی همایش ملی نام‌آوران فرهنگی و ادبی ایران کارنامه‌ی علمی استاد ایرج افشار ihcs research center وبینار


نظر شما :