گزارش کوتاه از همایش ملی «تأملی بر زندگی، آثار و اندیشه‌ی عبدالله قطب بن محیی»

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۷۱۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۴۷

گزارش کوتاه از همایش ملی «تأملی بر زندگی، آثار و اندیشه‌ی عبدالله قطب بن محیی»

نخستین همایش ملی «تأملی بر زندگی، آثار و اندیشه‌ی عبدالله قطب بن محیی» روز 24 شهریور ماه 1399، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز به کار کرد.
گزارش افتتاحیه‌ی همایش:
این همایش سه روزه به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و همکاری و حمایت برخی مؤسسات آموزشی و پژوهشی به صورت مجازی برگزار شد.
مراسم افتتاحیه‌ی این همایش با سخنان دکتر مهدی بنایی، دبیر علمی همایش همراه با گزارشی از روند شناسایی شخصیت ناشناخته عبدالله قطب در مسیر برگزاری این همایش آغاز شد. همچنین وی در ادامه گزارشی از وضعیت مقالات، چیکده مقالات و نحوه همکاری استادان مبرز حوزه عرفان، فلسفه، ادبیات و تاریخ در این همایش ارائه کرد.

بعد از گزارش دبیر علمی همایش، دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اهمیت پاسداشت مقام علما و عرفای شناخته شده و ناشناخته ایران به مثابه‌ی گنجینه‌ای فرهنگی، ابراز خرسندی کرد که پژوهشگاه علوم انسانی در معرفی یکی از این گوهرهای فرهنگ ایرانی را گامی به پیش نهاده است. وی صحبت‌های خود را با عنوان «ادبیات عرفانی، زیبا دیدن دین است» ادامه داد گزارشی جداگانه از صحبت‌های دکتر قبادی و دکتر بنائی در سایت پژوهشگاه منتشر شده است.

در ادامه، سخنان دکترحداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مورد اهمیت فرهنگی قطب با عنوان «درس وحدت از قطب محیی و فیض کاشانی» به سمع مخاطبان رسید. وی در موضوع تقریب مذاهب و اینکه نامه‌های قطب که تحت عنوان مکاتیب شناخته می‌شود نشان دهنده‌ی انس الفت این عارف با سیرۀ ائمه معصومین (ع) است، سخنان خود را ادامه داد و اشاره کرد که چگونه در عصر صفوی علیرغم فضای مخصوص آن دوره، مکاتیب قطب توسط علمای شیعه مورد توجه قرار گرفته و اولین درس وحدت شیعه و سنی را از این تبادل فکری می‌توان گرفت و امروزه برای عالمان شیعه و سنّی و پیروان این دو مذهب درس‌آموز و عبرت انگیز است.
دکتر دانشگر، عضو هیأت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مصحح کتاب مکاتیب قطب و از محققان برجسته حوزه ادبیات عرفانی، سخنران دیگر همایش بود. وی بحثی تخصصی در مورد برخی نامه‌های نویافته از قطب ارائه کرد و تحقیقی مستقل در مورد اصالت و انتساب نامه‌ها به قطب انجام داده بود، دست نوشته‌هایی که نوری جدید بر زندگی کمتر شناخته شده قطب می‌اندازد.
وی در ادامه تأکید کرد: برای شناخت آرا و احوال قطب محیی لازم است نخست تمامی نسخ خطی مکاتیب به نحو فنی و محققانه بازخوانی شود و سپس مجموعه‌ای انتقادای و علمی از این نسخ فراهم شود تا مرجعی باشد برای محققانی که به تحقیق دربار‌ی آرا و احوال این عارف زاهد می‌پردازند.
در انتهای مراسم روز نخست این همایش ملی نیز، دکتر امیر صادقی، دبیر اجرائی همایش گزارشی از نحوه‌ی همکاری مؤسسات آموزشی پژوهشی با همایش ارائه و از استادان خبره‌ای که در برگزاری همایش همراه شورای علمی و دست‌اندرکاران بودند، تشکر و قدردانی کرد.

گزارش کامل این همایش ملی مجازی متعاقباً منتشر خواهد شد.
 

 

 

کلید واژه ها: همایش ملی عبدالله قطب بن محیی ihcs research center پژوهشگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :