نشست مشترک مجازی پژوهشگاه علوم انسانی و پایگاه isc برگزار شد

۰۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۶۲۱ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۱۸۰

روز سه شنبه 31 تیرماه 1399 نشست مشترکی پیرامون بررسی همکاری‌های مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در سطح هیأت رئیسه‌ی دو طرف به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. 
دکتر محمدجواد دهقانی، ریاست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دکتر حقیقت، معاون پژوهش و فناوری ISC، دکتر هاجر صفاهیه، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مدیر اداره‌ی روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی پایگاه از سوی پایگاه و دکتر قبادی، دکتر ملایی توانی، دکتر پارساپور، دکتر ابراهیمی و دکتر حسینی از پژوهشگاه در این نشست حضور داشتند.

در ابتدا دکتر دهقانی رئیس پایگاه، ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین پژوهشگاه برای حضور در این نشست، به معرفی تاریخچه‌ی تأسیس این پایگاه پرداخت. وی اظهار داشت: تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در اکتبر 2008 در باکو پایتخت آذربایجان به تأیید رسید و بر این اساس دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی موظف به همکاری با این پایگاه هستند. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌عنوان یک مرکز معتبر بین‌المللی، برای پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های کلان پژوهشی و آموزشی کشورهای اسلامی از طریق تهیه، پردازش و روزآمدسازی اطلاعات پژوهشی با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد و به‌‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و منطبق با استانداردهای جهانی برای سنجش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشورهای جهان اسلام برای کمک به ارتقاء سطح علمی این کشورها فعالیت می‌کند. این پایگاه، به عنوان اولین پایگاه استنادی در جهان اسلام، به نمایه‌سازی جامع نشریات علمی معتبر پرداخته و با گستره‌ای از ابزار علم سنجی، عملکرد علمی دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، محققان و نشریات کشورهای اسلامی را رتبه‌بندی می‌کند. هر یک از این سامانه‌ها مأموریت ویژه‌ای را دنبال می‌کنند و ابزار قدرتمند و معتبر جستجو و تحلیل مدارک علمی محسوب می‌شوند.
در ادامه دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه شرح مختصری از تاریخچه‌ی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه داد و به برخی معضلات در حوزه‌ی علوم انسانی پرداخت و تأکید کرد: این حوزه با حوزه‌های فنی و مهندسی مقایسه می‌شود و شاخص‌های کمی به‌جای شاخص‌های کیفی مبنای ارزیابی قرار می‌گیرد در صورتی‌که علوم انسانی و اجتماعی با تفاوت‌های بنیادینی که با رشته‌های فنی و مهندسی دارد حتماً باید با شاخص‌های مربوط به خود اندازه‏‌گیری شود. وی در این‌راستا پیشنهادی به مسئولان پایگاه ارائه داد که پژوهشگاه به عنوان بزرگ‌ترین نهاد علوم انسانی در آسیا و همین‌طور جامعیت اکثر رشته‌های علوم انسانی، می‌تواند در شاخص‌گذاری در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی و  رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به پایگاه کمک کند. 
دکتر قبادی سپس به این موضوع اشاره داشت که بسیاری از چهره‌های سرشناس در رشته‌های مختلف علوم انسانی از جمله ادبیات فارسی، بازنشسته شده یا در شرف بازنشستگی هستند و با وجود شناخته‌شدن در جهان هنوز با معیارهای رشته‌های غیرعلوم انسانی و اجتماعی مورد سنجش قرار می گیرند در حالی‌که پایگاه می‌تواند این استادان را که برخی از آنها تاکنون ریشه‌های کهن زبان فارسی و یا زبان‌های منسوخ شده‌ای را که به فراموشی سپرده شده، زنده نگاه‌داشته‌اند را به همه معرفی کند تا از این طریق بتوان این سرمایه‌های فرهنگی را فعال و زمینه‌ی تربیت شاگردان این استادان را فراهم ساخت.
همچنین دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی پژوهش‌های علوم انسانی و فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های پُرتال جامع علوم انسانی اظهار امیدواری کرد که پژوهشگاه و پایگاه بتوانند از جامعیت این پرتال، در راستای هم‌افزایی دوجانبه استفاده کنند.
 دکتر شکوه‌السادات حسینی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه، در ارتباط با نشست‌ها و فعالیت‌های مشترکی که پژوهشگاه در سطح بین‌المللی انجام داده است نظیر همکاری‌های مشترک ایران و هند و ایران و روسیه توضیحات جامعی ارائه داد.
در ادامه دکتر الهام ابراهیمی، مدیر نوآوری و کاربردی‌سازی پژوهش‌های علوم انسانی آماری از طرح‌های پژوهشی تقاضامحور، کاربردی و کارفرمایی که توسط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه انجام شده، ارائه داد و به ظرفیت‌های پژوهشگاه در ترویج پژوهش‌ها در قالب آموزش‌های آزاد اشاره و اظهار امیدواری کرد که این حوزه بتواند زمینه‌های همکاری با پایگاه را فراهم سازد.
در پایان، هر دوطرف انعقاد تفاهمنامه همکاری‌های علمی پژوهشی بین دو مجموعه را برای ارتقای سطح کیفی پژوهش‌ها لازم دانستند و مقرر شد، تفاهم‌نامه همکاری بین دو مجموعه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین امضا شود.

کلید واژه ها: نشست مشترک مجازی isc پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ihcs research center پژوهشگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :