تجلیل از دکتر مهدوی‌زادگان در سومین آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۵۸۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۶۵
از دکتر داود مهدوی‌زادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سومین آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از مسئولان دانشگاهی تجلیل به عمل آمد.
تجلیل از دکتر مهدوی‌زادگان در سومین آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی

تجلیل از دکتر مهدوی‌زادگان در سومین آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی

از استادان منتخب تراز انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های تهران، تجلیل به عمل آمد

سومین آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی یکم تیرماه 1399، با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از مسئولان دانشگاهی، با تقدیر از استادان منتخب تراز انقلاب اسلامی در سالن استاد مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد و از دکتر داود مهدوی‌زادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تجلیل به عمل آمد که در ادامه متن کامل این گزارش به نقل از پایگاه خبری دانشگاه تربیت مدرس از نظرتان می‌گذرد:

در آغاز این مراسم رییس دانشگاه با ایراد سخنانی گفت: باعث افتخار است که دانشگاه تربیت مدرس میزبان سومین آئین استاد تراز انقلاب اسلامی است و امیدواریم بتوانیم راه استاد بسیجی شهید چمران را ادامه دهیم.
وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس با رسالت انقلابی از سال ۶۱ تاسیس شد و در حوزه پیشبرد جبهه‌های قابل فتح برای انقلاب مانند حوزه علم و فناوری نقش‌آفرینی خوبی کرده و همیشه از اساتید بسیجی حمایت کرده است.
دکتر احمدی افزود: امروز پیشرفت دانشگاه تربیت مدرس در حوزه علم و فناوری را مرهون شجاعت اساتیدی هستیم که در تاسیس این دانشگاه نقش اساسی داشتند و سختی‌ها را به جان خرید و با ضد انقلاب مبارزه کردند. اولین فارغ‌التحصیلان مخابرات و برخی رشته‌های مهندسی از این دانشگاه بودند و همیشه تحصیلات تکمیلی این دانشگاه زبانزد بوده است‌.
رییس دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری زبانزد دوست و دشمن در همه جهان است و امیدواریم بتوانیم در تربیت اساتید در تراز انقلاب اسلامی به وظایف خود عمل کرده و فرهنگ بسیجی را در دانشگاه ترویج کنیم.
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی نیز در سخنانی اظهار داشت: شهید چمران عقل، عشق، جنگاوری و نظامی‌گری را با هم داشت و ما باید او را الگوی بی‌بدیلی برای اساتید بدانیم و حقاً او استاد در تراز انقلاب اسلامی بود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب امسال در سالگرد ارتحال امام(ره) فرمودند که امام خمینی(ره) امام تحول‌ها بود و باید اساتید بسیجی بتوانند این موضوع را در دانشگاه‌ها تبیین کنند، شهید چمران از جنس امام تحول‌هاست و تحول را در جامعه خود ایجاد کرد و بن‌بست در زندگی او وجود نداشت.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در سخت‌ترین شرایط، فرصت برای تحول ایجاد کردن وجود دارد و مصداق آن شهید چمران است. در واقع ظرافت روحی و قدرت فرماندهی در امیرالمومنین(ع) و شاگردان واقعی او مثل شهید چمران با هم ممزوج است.
رستمی افزود: اساتید بسیجی باید تحول‌آفرین باشند و رسالت بزرگی برعهده دارند، کار آسانی نیست و با تنبلی نمی‌توان به اهداف مورد نظر انقلاب رسید. برای تبیین تمدن نوین اسلامی و تولید محتوا در آن به اساتید بسیجی نیازمند هستیم و آنان نقش سنگینی در این عرصه بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: افول آمریکا اتفاق افتاده است و باید این مسئله توسط اساتید تبیین شود و استادان بسیجی می‌توانند در این زمینه خوش بدرخشند.
در بخش دیگری از این مراسم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ایران در حال مبارزه در دو جبهه "استقلال و امنیت" و "اقتصاد و معیشت" است و اساتید انقلابی باید در این دو جبهه نقش‌آفرینی کرده و به مردم کمک کنند.
دکتر محسن رضایی اظهار داشت: ملت‌ها با نمادها و اسطوره‌هایشان شناخته‌ می‌شوند و در واقع نمادها شناسنامه ملت‌ها هستند و از میان قهرمانان و شاعران و اندیشمندان افرادی انتخاب و به عنوان نماد ملت‌ها معرفی می‌شوند.
وی افزود: نمادها به جامعه نشاط و پویایی می‌دهند و ملت‌ها دوست دارند که دوباره این نمادها در کشورشان اتفاق بیفتد. اینکه شهید چمران به عنوان استادی در تراز انقلاب اسلامی انتخاب شده کاری درست و شایسته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شهید چمران از همه نظر برجستگی دارد و قله بلندی است که اساتید، او را الگوی خوبی برای خود می‌دانند و شهید چمران الگویی برجسته برای اساتید دانشگاه است.
رضایی ادامه داد: شهید چمران مرد مبارزه و جهاد بود و در اردوگاه‌های فلسطینی و لبنان کارهای بزرگی انجام داد و یک انقلابی برجسته بود، او از نظر علمی بسیار باهوش بود و در دانشگاه‌ مطرح آمریکا، مدرک فیزیک پلاسما گرفت و در محیط‌های برجسته علمی آن دیار کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام داد. او در لبنان کلاس‌های عقیدتی و قرآنی برگزار می‌کرد و همیشه در مسیر خدا گام برمی‌داشت.
وی عنوان کرد: شهید چمران با یک دست مبارزه و با دست دیگر دارای عِلم بود، او علم با عمل داشت، اساتید ما نیاز دارند که علم خود را به عمل نزدیک کنند. باید تفکر کنیم که اگر چمران‌ها امروز بودند چه کاری می‌کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ایران در حال مبارزه در دو جبهه "استقلال و امنیت" و "اقتصاد و معیشت" است و اساتید انقلابی باید در این دو جبهه نقش‌آفرینی کرده و به مردم کمک کنند.
رئیس بنیاد شهید چمران نیز در این مراسم گفت: شهید مصطفی چمران به‌عنوان یک استاد در تراز انقلاب اسلامی بود که در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ به شهادت رسید و به همین خاطر سالروز شهادت ایشان به نام روز بسیج اساتید نامگذاری شده است.
وی افزود: در یکی از دست‌نوشته‌های شهید مصطفی چمران آمده است که "خدایا به تو پناه می‌برم، خود را به تو می‌سپارم، تو مرا هدایت می‌کنی که دستخوش عصبانیت و انتقام نشوم تا بدی‌هایی که به من می‌کنند با خوبی جواب دهم، در مقابل دروغ‌ها و تهمت‌ها سکوت کنم و به دنبال کار خود باشم. در برابر دشمنی‌های ناجوانمردانه علیه خود بتوانم محبت خود را اضافه‌تر کنم و در مقابل حقد آنان بلندنظری خود را نشان دهم و در مقابل ظلم و بی‌انصافی روش آنان را در پیش نگیرم و یاس و ناامیدی به من راه ندهد"
چمران افزود: سخنان همه شهدا بر مبنای ایدئولوژی انقلاب اسلامی است و گویی برای این روزهای ما گفته‌اند و برای ما نو و جدید است و دقیقا دست‌‌نوشته‌ها و صحبت‌های شهید چمران این‌گونه است.
چمران خاطرنشان کرد: پایه‌گذاری مقاومت اسلامی در لبنان با امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران بوده‌ است و برای اولین بار در تاریخ در ارتفاعات تل مسعود بنت جبیل لبنان، تانک‌های اسرائیلی در سال ۱۳۵۳ توسط شهید چمران و نیروهای او به آتش کشیده شد و اسرائیلی‌ها را از جنوب لبنان بیرون کردند. امیدواریم راه آنان همیشه ادامه پیدا کند و خداوند سید حسن نصرالله دبیرکل حزب لبنان را همیشه در صحت و سلامتی نگه بدارد.
وی خاطرنشان کرد: شهید چمران در دست‌نوشته دیگر خود می‌گوید که "مبارزه ما، مبارزه ارزش‌هاست. ما مظهر ارزش‌های خدایی هستیم و در مقابل ارزش‌های شیطانی می‌ایستیم. ما مقیاس‌های خدایی را ارائه می‌دهیم تا کسی خود را فریب ندهد و از زیر بار مسئولیت فرار نکند. من آمده‌ا‌م مشعل نورانی اسلام در مقابل تاریکی باشم و ظلمت را فراری دهم. ای حسین(ع) جان در کربلا نبودم تا در رکاب تو به شهادت برسم و امروز به کربلای خوزستان آمده پ‌ام که خون من بر خاک داغ خوزستان بریزد و از قطرات خون من غنچه‌ها بروید".
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در سومین آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی گفت: تحول‌گرایی، پرورش افکار مردم و آزادسازی نیروی ملت توام با نظام‌سازی از ویژگی‌های رابطه امام خمینی (ره) و ایرانیان در دوران صدر انقلاب تا زمان رحلت ایشان بود.
دکتر مجتبی زارعی افزود: رهبر فرزانه انقلاب در دوران پس از امام(ره) علاوه بر پرورش افکار، اکتشاف و توسعه منابع مادی ایران را نیز در دستور کار ملی قرار داد. در این دوره، عقل با پشتوانه تئوریک امام خمینی(ره) متوقف نماند و ضمن اعتلاء در جامعه به عرصه‌های جدید در سیاست‌گذاری، تولید نظامات و توسعه و پرورش منابع مادی گسترش پیدا کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با به رسمیت شناختن شبکه بزرگ استادان بسیجی و متعهد دانشگاه‌ها، رسما زمینه‌ای فراهم کند تا شبکه نخبگی به‌عنوان ضابط رسمی اندازه‌گیری میزان تحقق سیاست‌های کلی ۴۶ گانه نظام در تعامل با قوای سه‌گانه در نمایندگی از مردم و جامعه دانشگاهی ایفای وظیفه کند؛ زیرا اگر این زمینه فراهم نشود سیاست‌های کلی به امور انتزاعی و اسنادی شبه مقدس و غیر موثر در افکار عمومی تبدیل و کفران نعمت خواهد شد، جنبش استادی در مقام ضابط رسمی اما مدنی و مردم‌پایه موجب اجتماعی شدن و ملموس شدن سیاست‌های کلی در سطوح محلی، استانی، ملی و بین‌المللی خواهد شد.
مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ نیز در بخش پایانی این مراسم گفت: شهید چمران در عرصه مبارزه و علم، فردی جهادگر و انقلابی بود و برای او فرقی نمی‌کرد که در کدام سنگر مبارزه می‌کند.
دکتر دارا افزود: از سه سال قبل قرار شد که در سالروز بسیج اساتید همایشی تحت عنوان استاد در تراز انقلاب اسلامی برگزار شود و خوشحالیم که امسال سومین آئین بزرگداشت استاد در تراز انقلاب اسلامی را توانستیم برگزار کنیم.
وی تاکید کرد: شهید چمران در عرصه مبارزه و علم فردی جهادگر و انقلابی بود و برای او فرقی نمی‌کرد که در کدام سنگر مبارزه می‌کند و در همه عرصه‌ها خوب درخشید و به وظایف خود عمل کرد.
مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ افزود: رویکرد بسیج اساتید این است که اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی را بیفزاید. اگر اقتدار نظامی داریم، مرهون اقتدار علمی شهید طهرانی‌مقدم‌هاست. اگر آمریکای سلطه‌گر جرأت نمی‌کند که با اعزام ۵ نفتکش ایرانی به ونزوئلا، پاسخ بدهد به این دلیل است که به اقتدار نظام اسلامی پی برده است.
وی خاطرنشان کرد: در بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران ۶۰ گروه حل مسئله برای برطرف کردن مشکلات و مسائل جامعه راه‌اندازی شده است که ۱۰ گروه در آخر تیرماه ۹۹ ماموریت‌محور می‌شود. همچنین ۲۶ اندیشکده راهبردی در بسیج اساتید وجود دارد که همگی به دنبال حل مسائل کشور و افزایش اقتدار جمهوری اسلامی است.
در پایان این مراسم از اساتید منتخب تراز انقلاب اسلامی تجلیل به‌عمل آمد.
اسامی برگزیدگان اساتید در تراز انقلاب اسلامی:
منصور انبیاء، استاد تمام دانشگاه علم و صنعت ایران
بهروز آرزو، استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر
فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)
حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
انسیه خزعلی، استاد تمام دانشگاه الزهرا(س)
مریم اسماعیلی، استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی
علیرضا فخاری زواره، استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی
سید محمد مرندی، دانشیار دانشگاه تهران
احمدرضا حقیقی، دانشیار دانشگاه فنی و حرفه‌ای
کانون‌های برتر بسیج اساتید دانشگا‌های تهران:
کانون بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران به ریاست میرسامان پیشوایی
کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به ریاست ابراهیم صادقی
همچنین از دکتر مسعود سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه و استاد آزاد شده از زندان آمریکا تقدیر ویژه به‌عمل آمد و او جایزه خود را به خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد.

منبع: پایگاه خبری دانشگاه تربیت مدرس

 

کلید واژه ها: داود مهدوی زادگان دانشگاه تربیت مدرس استادان منتخب تراز انقلاب اسلامی تجلیل از دکتر مهدوی زادگان ihcs research center پژوهشگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :