گزارش نشست مشترک مسئولان پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری با مسئولان و دست‌اندرکاران پژوهشگاه دفاع مقدس

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۹۵۴۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۱۹۶

روز دوشنبه 26 خرداد 1399، نشست مشترک مسئولان پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری با مسئولان و دست‌اندرکاران پژوهشگاه دفاع مقدس در محل ساختمان این پژوهشکده برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اصغر اسمعیلی، معاون پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری با ارائه‌ی گزارشی به معرفی پژوهشکده و فعالیت‌های مختلف آن و همچنین آثار تولید‌شده و زمینه‌های همکاری با سایر سازمان‌ها از جمله پژوهشگاه دفاع مقدس پرداخت و بر لزوم همکاری دو مجموعه در تولید دانشنامه‌ی دفاع مقدس تأکید کرد.
 پس از آن دکتر الهام ابراهیمی، مدیر مرکز کاربردی‌سازی و پژوهش‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی به تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت و از نحوه‌ی همکاری‌ها و قراردادهای کارفرمایی و مشترک توضیحاتی ارائه کرد.
 سپس دکتر احمد پاکتچی، به اصول مختلف و فنون دانشنامه‌نگاری و چینش و سازمان‌دهی مقالات دانشنامه‌ای اشاره کرد. وی همچنین به چگونگی گنجایش مطالب فراوان در هر مقاله دانشنامه‌ای پرداخت و در مورد وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی دانشنامه، به ارزش ارتباطی و اقنایی مقالات دانشنامه‌ای تأکید کرد.
رئیس پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری با اشاره به ساختار منسجم مقالات دانشنامه‌ها ادامه داد: 80 سال دانشنامه‌نگاری در ایران تجارب ارزشمندی را در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار داده است و توجه به این مسئله عامل رشد و توفیق و عدم توجه به آن شکست در دانشنامه‌نگاری را موجب می‌شود. امروز بیش از 300 دانشنامه در کشور در حال نگارش است که بی‌توجهی به مسائل فنی، برخی از آنها را با عدم توفیق مواجه کرده است. با توجه به سیاست‌گذاری در دانشنامه‌ی دفاع مقدس؛ جامعیت، دقت و به‌روز بودن سه‌جنبه‌ اصلی در رسیدن به موفقیت هستند که می‌توانند دانشنامه را به هدف برسانند یا ناکام جلوه دهند. جمعی‌بودن کار دایره‌المعارف، سازماندهی و مدیریت پژوهش را پیش می‌آورد که باید به این مسائل توجه کرد.

 در ادامه دکتر فتح‌الهی رئیس پژوهشکده‌ی نظریه‌پردازی سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه به مباحثی در مورد دانشنامه‌ی دفاع مقدس پرداخت و گفت: در مباحث دفاع مقدس، باید جای تحلیل‌ها باز باشد و خود را مستغنی از تحلیل دفاع مقدس ندانیم.
 دکتر نهادی نیز ضمن درخواست تشریح ساختار و سازمان پژوهشکده به این نکات تأکید کرد:
1-    انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین پژوهشگاه ( علوم انسانی و دفاع مقدس)
2-بانک اطلاعات دانشنامه‌نویسان در اختیار پژوهشگاه دفاع مقدس قرار گیرد
3- نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برای مؤلفان و مسئولان دانشنامه‌‌ی دفاع مقدس برگزار شود
در خاتمه نشست نیز دیگر حاضران جلسه؛ سردار صبوری، سردار رودکی، سردار کاظمینی، دکتر هاشمی و دکتر نهادی  به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

 

کلید واژه ها: پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه دفاع مقدس پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :