گزارش پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی

۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۹۱۰۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۵۹


پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی روز شنبه، 28 دی‌ماه 1398، با حضور اعضای شورا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این جلسه دکتر حسینعلی قبادی، دکتر سیدسجاد علم‌الهدی، دکتر زهرا پارساپور، دکتر ناصر الهی، دکتر مصطفی دلشاد‌تهرانی، دکتر سیدمحمدمهدی جعفری، دکتر حسن برزگر، دکتر مهدی رمضانی‌چابک ، دکتر علی‌الله اکبری، رمضانعلی شیرزاد و محمدعلی معتضدیان حضور داشتند .
در ابتدای جلسه دکتر علم الهدی، رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع) به ارائه گزارشی از برگزاری سومین کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی که در آبان ماه سال‌جاری برگزار شد، پرداخت و گفت: در کنگره‌ای که برگزار شد، حدوداً 180 مقاله که شرایط لازم برای پذیرش را داشتند به داوری ارسال شدند که در نهایت هشت مقاله داخلی و خارجی از سوی کمیته داوری کنگره به عنوان برگزیده برتر و نوزده مقاله داخلی و خارجی نیز به عنوان شایسته قدردانی انتخاب و معرفی شدند . این کنگره واقعاً در سطح بین‌المللی بود چون مقالات زیادی از کشورهای متعددی از جمله کشورهای هند، پاکستان، عمان، عراق، بنگلادش، الجزایر، تونس، افغانستان دریافت شد.
دبیر علمی کنگره همچنین اضافه کرد: استقبال بین‌المللی خوبی از این کنگره به‌خاطر بانک اطلاعاتی امام علی(ع) پژوهان به عمل آمد که این بانک حدود 4000 عضو داخلی و خارجی دارد. یکی از ظرفیت‌های عمده برای فراخوان کنگره از طریق این بانک اطلاعاتی بوده است.
دکتر علم‌الهدی در ادامه به ارائه آماری از فراوانی ارسال‌کنندگان مقاله پرداخت و گفت : بخش عمده‌ای از مقالات ارسال شده داخلی و خارجی مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های ایرانی و خارجی بوده است. 40% مقالات از سوی اشخاصی با مدرک دکتری، 45% با مدرک کارشناسی ارشدو 15% با مدرک حوزوی بوده است.
سه نفر برگزیده برتر خارجی از اهل سنت بودند (از کشورهای الجزایر ، پاکستان و تونس) و پنج نفر دیگر برگزیده داخلی و 14 نفر هم به‌عنوان شایستگان قدردانی خارجی و داخلی انتخاب شدند.
دبیر علمی کنگره در خصوص انتشار مقالات برگزیده اظهار داشت: مقالات برگزیده قرار است در قالب ویژه‌نامه پژوهشنامه علوی منتشر شود و مقالات شایسته قدردانی نیز در قالب مجموعه مقالات کنگره انتشار یابد.
یکی از دستورهای این جلسه مربوط به تعیین موضوع کنگره آتی بود که اعضا به ارائه نظرات خود پرداختند. موضوع پیشنهادی مرکز : «فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در اندیشه و سیره امام علی(ع) بود». دکتر علم‌الهدی به علت انتخاب این موضوع پرداخت که امام علی (ع) در دوران زندگی خویش نسبت به مسئولیت پذیری اجتماعی اهتمام و توجه ویژه ای داشته است و ارتباط با شرایط فعلی دوران حاضر نیز دارد. مسئولیت پذیری هم نیاز اجتماعی است و هم ضرورت.
در ادامه دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص موضوع کنگره آینده گفت:
درکشور مراکز زیادی وجود دارد که در مورد امام علی(ع) فعالیت‌های دینی، علمی، فرهنگی و ترویجی دارند. چرا پژوهشگاه با وجود چنین مراکز متعددی باید به این مقوله بپردازد؟ ما باید دلیل ویژه‌ای برای این کار داشته باشیم. با توجه به اینکه این مرکزتحقیقات امام علی (ع) یک مرکز تخصصی است باید تحقیق کنیم چه کاری آنها نمی‌توانند انجام بدهند ولی ما می توانیم. ما ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانیم کار ویژه‌ای انجام بدهیم در این زمینه باید در مرزهای بین‌المللی حرکت کنیم. دکتر قبادی پیشنهاد خود راجع به موضوع کنگره آتی را این‌چنین عنوان کرد: «روابط بین‌الادیانی در آثار و سیره امام علی(ع) »
همچنین دکتر زهرا پارساپور، معاون علوم انسانی کاربردی و فرهنگی پژوهشگاه نیز موضوع «دیگری در اندیشه و سیره امام علی(ع) "را پیشنهاد داد.
دیگر اعضای شورا شامل دکتر مصطفی دلشاد‌تهرانی، ناصرالهی، علی‌الله اکبری، سیدمحمدمهدی جعفری، مهدی رمضانی‌چابک، محمدعلی معتضدیان و رمضانعلی شیرزاد با موضوع پیشنهادی مرکز تحقیقات امام علی (ع) موافق بودند. دو مصوبه اصلی این جلسه عبارت بود از: دوسالانه برگزار شدن کنگره و تأیید عنوان «چهارمین دو سالانه کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی»
در پایان مقرر شد، تصویب موضوع چهارمین کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی برای بحث و بررسی بیشتر به جلسه بعدی شورا ارجاع شود.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :