گزارش نشست مشترک پژوهشکده دانشنامه نگاری با اعضای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

۰۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۸۵۸۳ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۵۶۸

اولین نشست مشترک سرپرست پژوهشکده دانشنامه نگاری و همراهان با اعضای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ساختمان بین الملل این سازمان در روز شنبه 30 شهریورماه 98 برگزار شد. این دیدار به منظور گسترش روابط علمی و فرهنگی با کشورهای شرق آسیا، به ویژه چین و ژاپن در امر تدوین دانشنامه های مشترک و تبادل دانش و تجربه در این حوزه انجام شد.
دکتر احمد پاکتچی، سرپرست پژوهشکده دانشنامه نگاری، در شروع این نشست به معرفی پژوهشکده دانشنامه نگاری و سابقه آن در تدوین و تالیف دانشنامه پرداخت و گسترش فعالیت های ملی و  بین المللی را از رویکردهای جدید پژوهشکده دانشنامه نگاری معرفی کرد. وی گسترش فعالیت های علمی و فرهنگی با کشور چین را از دو جهت دارای اهمیت دانست: 1- وجود سابقه طولانی روابط فرهنگی میان ایران و چین 2- حضور چین به عنوان متحد استراتژیک ایران در دنیای امروز. دکتر پاکتچی در ادامه به نقش دیپلماسی عمومی در تحکیم روابط کشورها پرداخت و اطلاع از سوابق فرهنگی ملت ها را عاملی جهت گسترش همکاری ها در سطح دولت ها توصیف کرد.
همچنین دکتر اسمعیلی، سرپرست معاونت پژوهشکده دانشنامه نگاری، ضمن استقبال از گسترش روابط علمی با چین بر تمایل پژوهشکده دانشنامه نگاری برای برقراری ارتباط علمی با سایر کشورها از جمله ژاپن نیز تأکید کرد.
در ادامه نیز کامیار جولایی، کارشناس دفتر ارتباطات علمی پژوهشکده دانشنامه نگاری، به شرح اقدامات و رایزنی‌های انجام شده با مؤسسات و نهادهای علمی چین پرداخت و استفاده از تجربیات اعضای دفتر توسعه روابط فرهنگی شرق آسیا در این حوزه را حایز اهمیت دانست.
در این دیدار دکتر خانی، سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت ایران در پکن، به معرفی نهادهای علمی فعال در کشور چین پرداخت  و از این میان «آکادمی علوم اجتماعی چین» را گزینه مناسبی جهت برقرای روابط علمی، به ویژه در حوزه دانشنامه نگاری توصیف کرد. به زعم دکتر خانی، «آکادمی علوم اجتماعی چین» از نهادها علمی مطرح در چین و بازوی علمی دولت چین محسوب می شود. همچنین این آکادمی، ایرانشناسان برجسته ای دارد که می‌توانند زمینه‌های مشترک همکاری را افزایش دهند. ایشان در ادامه به سیاست دولت چین در گسترش همکاری با کشورها جهان، به ویژه کشورهای مسیر جاده ابریشم پرداخت و بیان کرد که در سال های اخیر، دولت چین برقرای ارتباط در سه سطح؛ دولت، مؤسسات و مردم را با این کشورها هدف خود قرار داده است.
دکتر رحیمی، رییس اداره توسعه روابط فرهنگی شرق آسیا، ضمن استقبال از همکاری با پژوهشکده دانشنامه نگاری در توسعه روابط علمی با دیگر کشورها، از علاقه سفارت چین در ایران به توسعه روابط فرهنگی خبر داد و این فرصت را زمینه مناسبی جهت انجام پروژه های علمی و فرهنگی دانست.
در پایان این نشست مقرر شد، پژوهشکده دانشنامه نگاری، طرحی مبنی بر همکاری علمی در حوزه دانشنامه نگاری ارایه دهد تا کارشناسان میز چین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این طرح را به سازمان ها و نهاد‌های علمی چین انتقال دهند.
در حاشیه این نشست، نمایندگان پژوهشکده دانشنامه نگاری با کارشناسان میز ژاپن نیز دیدار کردند. دکتر دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن با اشاره به سابقه روابط ایران و ژاپن، به شرح فعالیت های فرهنگی دفتر رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن پرداخت و روابط این کشور با ایران را طی دهه های اخیر، صمیمانه توصیف کرد. او همچنین از تالیف دانشنامه ای مشترک که به معرفی تاریخ و فرهنگ دو کشور بپردازد، استقبال کرد.
در پایان نیز به رسم یادبود، کتابی با موضوع هنرمندان ایرانی و ژاپنی به پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اهدا شد.
حاضرین: دکتر احمد پاکتچی، دکتر اسمعیلی، کامیار جولایی
 لازم به ذکر است دکتر رحیمی (رییس اداره توسعه روابط فرهنگی شرق و جنوب شرقی آسیا)، دکتر خانی (سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت ایران در پکن)، دکتر دیوسالار (رایزن فرهنگی ایران در ژاپن)، آقای مرندی (کارشناس میز ژاپن در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) آقای ابوالحسنی ( کارشناس فرهنگی چین) از حاضرین در این نشست بودند.

 

کلید واژه ها: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :