دکتر قبادی: باید اهلیّت و ظرفیت پیدا کنیم تا امام علی (ع) با ما حرف بزند

۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۸۵۱۱ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۸۸۱
دکتر قبادی: باید اهلیّت و ظرفیت پیدا کنیم تا امام علی (ع) با ما حرف بزند

دکتر قبادی: باید اهلیّت، آمادگی، صلاحیت و ظرفیت پیدا کنیم تا امام علی (ع) با ما حرف بزند

 

جلسه هماهنگی بخش های مختلف  علمی و اجرایی سومین کنگره بین الملی امام علی پژوهی(ع ) روز شنبه 16/6/1398 در دفتر ریاست پژوهشگاه برگزار شد.

دکتر حسینعلی قبادی، رئیس کنگره در ابتدای جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین و قدردانی از همکاری اعضای مرکز تحقیقات امام علی (ع) گفت: تبدیل چنین همایش‌هایی به یک «رخداد»، بسیار مهم است و راه‌های انجام این اقدام فراهم شده است و ما باید بیش از این روی جنبه‌های انسانی و جهانی امام‌علی (ع) تمرکز کنیم. اگر قرار است یک آکادمی در خور شأن پژوهشگاه علوم انسانی وارد این موضوع شود، باید فلسفه ورود آن بیان شود و به جنبه‌های انسانی و جهانی آن در مرکز توجه قرار گیرد.

 

دکتر قبادی با اشاره به اینکه  جشنواره امام علی پژوهی به یک رخداد علمی و عینی در قالب کنگره تبدیل شده است، خواستار توجه به ابعاد انسانی و جهانی امام علی (ع) در روند سیاستگذاری خروجی این کنگره شد و گفت: امسال هم بحث پدیده صلح در اندیشه و سیره امام علی (ع) «بازخوانی گفتمان با رویکردی جهانی ناظر بر چالش های امروز و طرحی برای فردا» عظمت آینده نگرانه انسانی به امام علی (ع) و آثار جاودانه آن امام همام است. امام علی (ع) در نهج البلاغه دعوت کرده است که قرآن را به نطق در بیاوریم. یعنی قرآن چطور با ما حرف بزند؟ باید اهلیّت، آمادگی، صلاحیت و ظرفیت پیدا کنیم تا امام علی (ع) با ما حرف بزند اما چگونه؟

به نظر می رسد کلام امام علی (ع) را می توان به عنوان یک متن به شمار آورد؛ متنی که ساختار دارد، وجه معرفتی دارد، وجه اجتماعی دارد، وجه فرهنگی و ... دارد. پس حتما مخاطب ویژه هم دارد. همانگونه که امام علی (ع) تصریح کردند در خطبه 125 نهج البلاغه که می فرماید:

هَذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْطُورٌ بَیْنَ الدَّفَّتَیْنِ لَا یَنْطِقُ بلِسَانٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ وَ إِنَّمَا یَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجَالُ.

قرآن خطّی است نوشته شده که میان دو جلد قرار گرفته، با زبان سخن نمی گوید و ناگزیر به مفسری نیازمند است، و این اشخاصند که از جانب آن سخن می گویند.

در بخشی از خطبه 147 تصریح می کنند که مخاطب بودن قرآن اهلیّت می خواهد:

فَإِنَّهُمْ عَیْشُ الْعِلْمِ،وَ مَوْتُ الْجَهْلِ،هُمُ الَّذینَ یُخْبرُکُمْ حُکْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ، وَصَمْتُهُمْ عَنْ مَنْطِقِهِمْ، وَ ظاهِرُهُمْ عَنْ باطِنِهِمْ،لایُخالِفُونَ الدِّینَ،وَلایَخْتَلِفُونَ فِیهِ،فَهُوَ بَیْنَهُمْ شاهِدٌ صادقٌ، وَ صامِتٌ ناطِقٌ.

و پیمان قرآن را محکم نخواهیم گرفت تا آنکه پیمان شکنان را بشناسید، و بدان چنگ نتوانید زد تا آنکه رها کنندگان آن را بشناسید. پس همه این حقایق را نزد اهلش بجویید، که آنان زنده دارندگان علم و میرانندگان جهل اند. آنانند که گفتار حکیمانه آنان از دانششان، و سکوت آن از گفتارشان، و برون آنان از درونشان شما را خبر می دهدف نه با دین مخالفت می ورزند و نه در آن اختلاف کنند. دین در میان آنان گواهی صادق و خامشی گویاست.

امام محمد باقر (ع) هم اهلیّت و صلاحیت مخاطب واقع شدن قرآن را گوشزد می فرمایند:

امام باقر (ع) خطاب به قتاده بن دعامه: فقال أبو جعفر (ع): ویحک یا قتاده إنمایعرف القرآن من خوطب به.

(کلینی، الکافی، ج8 ص 312)

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: با کشف و تحلیل روشمند و عالمانه مسائل و چالش های امروز و عرضه آن به نهج البلاغه و دیگر آثار و معارف امام علی (ع) می توانیم پاسخ هایمان را پیدا کنیم که امیدوارم در سومین کنگره بین الملی امام علی پژوهی(ع) تا حدود زیادی بر اساس این اهداف گام برداریم.

 

در ادامه دکتر سید سجاد علم الهدی، دبیر علمی کنگره و رئیس مرکز تحقیقات امام علی (ع)، به دو ویژگی مهم این دوره از کنگره پرداخت: یک، بالاتر از انتظار بودن سطح مشارکت علمی دانشمندان و پژوهشگران در تولید آثار علمی و جدید است. در دو شاخص با توجه به مشارکت گسترده پژوهشگران خارجی از حدود بیست کشور جهان می توان به این واقعیت اشاره کرد که یک کنگره بین المللی به معنای واقعی آن درحال برگزاری است .

سپس محمدعلی معتضدیان، دبیر اجرایی کنگره به ارائه گزارش از روند امور کنگره پرداخت که شامل اشاره به تشکیل سه جلسه شورای سیاستگذاری ، پنج جلسه کمیته علمی و آغاز فرایند فراخوان آثار با طراحی پوستر سه زبانه کنگره می شد . وی همچنین به توضیح فرایند ثبت نام، دریافت آثار، ارسال آثار برای داوری و تلاش ها برای ارسال پوسترها بر اساس ظرفیت های خوب روابط عمومی، بانک اطلاعاتی امام علی (ع) پژوهان ، جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد.بهره جویی از امکانات و همکاری موثر بخش اداری و پشتیبانی و دبیرخانه پژوهشگاه برای ارسال فیزیکی پوستر فراخوان به 150 نهاد، مرکز، دانشگاه و سازمان های داخلی و بین المللی  از دیگر موضوعاتی بود که وی به آن اشار کرد.

وی همچنین همکاری خوب بخش های مختلف علمی و اجرایی کنگره را موجب مشارکت فراگیر اندیشمندان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی 25  دانشگا ه داخلی و 12 دانشگاه خارجی برشمرد.

 

یادآوری می شود: این نشست با حضور جناب آقایان دکتر حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه و رییس کنگره ، دکتر سید سجاد علم الهدی رییس مر کز تحقیقات امام علی و دبیر علمی کنگره ، محمد علی معتضدیان معاون اجرایی مرکز و دبیر اجرایی کنگره ، جواد صالحی مدیر مرکز فناوری پژوهشگاه و کنگره ، شاهپور نیکبخت شیبانی مدیر اداری و پشتیبانی پژوهشگاه و کنگره ،دکتر حسین صالحی مدیر کمیته مالی کنگره ،علی دلشاد رییس امور دیتای کنگره  ، محسن آقامحمد معاون حفاظت فیزیکی کنگره ، محمد افضلی رییس امور خدمات کنگره و خانم ها دکتر حوریه احدی رییس امور اطلاع رسانی و تبلیغات کنگره ، دکتر مریم هاشمی مدیر کمیته پالایش و دسته بندی آثار پژوهشی کنگره ، مژگان کوشا رییس امور هماهنگی کنگره ، بهناز عبادی رییس امور سامانه و ثبت نام کنگره ،  اعظم صدیق رییس امور دبیرخانه کنگره ، اعظم صادقیان مسئول امور هنری کنگره ، الهام سروندی مسئول امور بین الملل کنگره ، فاطمه آقاجانی مسئول امورنشریات کنگره تشکیل شد .

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :