اولین جلسه از دیدار ماهانه اعضای هیأت علمی در سال جدید برگزار شد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۸۰۸۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۵۲۴
اولین جلسه از دیدار ماهانه اعضای هیأت علمی در سال جدید برگزار شد

اولین جلسه از دیدار ماهانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور دکتر قبادی و اعضای هیأت رئیسه پژوهشگاه در سال جدید، روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه 1398 برگزار شد.
در ابتدی جلسه، دکتر قبادی ضمن تبریک میلاد امام زمان (عج) و اعیاد شعبانیه با اشاره به وقوع بحران هایی چون سیل گفت: علوم انسانی این توانمندی را دارد که بحران های اینچنینی را با تحقیق و پژوهش های کاربردی و مؤثر کنترل و مهار کند که نیاز است پژوهشگران ما در این زمینه ها بیشتر تمرکز کنند. وی ادامه داد: تک تک پژوهشگران ما باید از تخصص و توانمندی های همدیگر آگاهی داشته باشند و در فعالیت های پژوهشی خود بدان توجه کنند.
دکتر قبادی  اعلام سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری را یک فرصت برای همه علوم انسانی کشور، به ویژه پژوهشگاه دانست و اعلام کرد: در همین یک ماه اول سال جدید پژوهشگاه فعالیت های خوبی در این زمینه داشته که از جمله یک ملاقات با وزیر محترم علوم با این موضوع برگزار شد. همچنین چهار جلسه درون سازمانی با موضوع «رونق تولید» و کارگروه ویژه و استخراج ویراست  اولیه طرح تحقیق در این حوزه تشکیل شد.
در ادامه دکتر شکوه السادات حسینی، مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه، گزارشی از فعالیت های این دفتر در سال گذشته ارائه و به جزئیات برگزاری همایش ها و نشست های بین المللی اشاره کرد.
همچنین دکتر مسعود قیومی، معاون دفتر همکاری های علمی و بین المللی گزارش خود را با موضوع «معرفی دانشگاه ساپینزا در رم ایتالیا برای یافتن ظرفیت مشترک بین پژوهشگاه و این دانشگاه و اجرای فعالیت های دوسویه در چارچوب تفاهم نامه منعقد شده بین دو مؤسسه» برای حاضرین ارائه کرد.


در ادامه دکتر سلمان صادقی زاده، عضو هیأت علمی گروه پژوهشی امنیت و جامعه درباره بایسته های نهادی و ساختاری رشد اقتصادی گفت: تولید یکی از مؤلفه های اقتصادی است و نمی توان آنرا منتزع از سایر مولفه های اقتصادی درک و تبیین کرد. به همین سان و با منطقی مشابه تبیین مؤلفه های اقتصادی بدون در نظر گرفتن مؤلفه های غیراقتصادی ناممکن است. این امر ضرورت مد نظر قرار دادن یک «چهارچوب تألیفی» که بتوان ذیل آن ارتباط میان مؤلفه های مختلف را ترسیم کرد، دو چندان می کند. موضوع تولید فی نفسه یک موضوع «اقتصادی» است اما دارای پیش شرط هایی «غیر اقتصادی» است. از جمله پیش شرط های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که ترکیبی از آنها می تواند شکل دهنده پیش شرط های نهادی و ساختاری است. مهمترین پیش شرط ساختاری رشد اقتصادی که رشد تولید را نیز شامل می شود، تعادل ساختاری است؛ به این معنا که میان چهار خرده نظام جامعه (خرده نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) تعادل برقرار شده و عملکرد هیچ یک از آنها مخلّ عملکرد خرده نظام های دیگر نباشد.
صادقی زاده تصریح کرد: در ایران امروز یکی از مهمترین وجوه آسیب شناختی در رابطه با رشد اقتصادی و رونق تولید استیلای منطق خرده نظام سیاسی بر سایر خرده نظام های چهارگانه است. امری که منطق اقتصادی را منقاد منطق سیاسی کرده و به برهم خوردن تعادل نظام اجتماعی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی انجامیده است. بنابر آنچه رفت، هر گونه تلاش برای رشد و شکوفایی اقتصادی و در نتیجه شکوفایی تولید بدون ایجاد تعادل سیستمی و گذار از اقتصاد رانتی، متمرکز و انحصارگرا به یک اقتصاد باز، شفاف و رقابتی میسر نخواهد بود.

در پایان جلسه اعضاء به تبادل نظر درباره مسائل گوناگون پژوهشی، اداری و سازمانی با هیأت رئیسه پرداختند.

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :