جلسه دیدار با آقای دکتر ابراهیم رومینا دبیر اجرایی قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس/۵-۲-۱۳۹۴

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۷۱۶۲ دفتر قطب های علمی
تعداد بازدید:۲۹۴۹

«جلسه دیدار با آقای دکتر ابراهیم رومینا دبیر اجرایی قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس»

حاضران: آقای دکتر رومینا، آقای دکتر ملایی، آقای دکتر رفیعی، آقای دکتر شعبانلو، خانم دکتر مؤید حکمت، خانم دکتر افراشی و خانم جواهری

زمان: دوشنبه ۵/۲/۱۳۹۴

مکان: دفتر معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی

زمان جلسه: ۱۰ الی ۱۲

 

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و جناب آقای دکتر شعبانلو، مدیر دفتر قطب های علمی پژوهشگاه، ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به جناب آقای دکتر رومینا، با بیان این که یکی از اهداف اصلی برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه، تأسیس قطب­های علمی در تراز آسیا و جهانی است، این نشست را فرصتی برای استفاده از تجربیات، راهبردها و راهکارهای ذی­قیمت ایشان، در زمینه اجرایی راه اندازی قطب های علمی در پژوهشگاه علوم انسانی در حوزه های زبان شناسی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و تاریخ دانستند.

اهم مطالب ارائه شده توسط آقای دکتر رومینا درباره کلیات فرایند تأسیس، تجربیات عملیاتی و پاسخ به سوالات اعضای محترم به شرح ذیل می باشد:

  1. همانگونه که اطلاع دارید در حوزه علوم انسانی ۲۸ قطب علمی و در حوزه پزشکی، فنی و مهندسی  حدود ۱۸۰ قطب علمی تأسیس شده است، البته حوزه علوم انسانی هم ترکیبی از علوم انسانی و هنر است.
  2. در حوزه علوم انسانی قطب ما ( قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس) جوان­ترین و فعال­ترین قطب شناخته شده است.
  3. در آئین نامه قطب های علمی سازکار، اهداف و فرایند تأسیس قطب ها تعریف شده است.
  4. تشکیل پرونده و کسب شرایط احراز یکی از پرچالش­ترین قسمت­های تشکیل قطب است، که ما یک سال و نیم درگیر این مرحله بودیم، انتخاب اساتید با تجربه و پربازده می­تواند کار را آسان­تر کند.
  5. عنوان قطب باید در یک حوزه ویژه و زمینه خاص از علم در رشته های مورد نظر شما انتخاب شود تا بتواند یک نیاز ملی را پوشش دهد.
  6. اعضای قطب ۷ نفر هستند که اکثریت آنها باید عضو هیات علمی همان موسسه باشند و ۸۰ امتیاز از فعالیت های پژوهشی ۵ سال منتهی به تشکیل پرونده را کسب نمایند.
  7. از اساتید بازنشسته­ای که فعالیت علمی دارند و می­توانند ۸۰ امتیاز را کسب کنند برای عضویت می­توان دعوت کرد.
  8. تصویب قطب­های علمی هر ۵ سال یکبار اتفاق می­افتد و نیمه دوم سال ۹۴ زمان ثبت و تصویب قطب هاست. خانم ورزمریار در وزارت علوم کارشناس قطب های علمی است و می­توان از ایشان کمک گرفت.

 

  1. اولین گام، تکمیل فرم های اعلام شده وزارت علوم توسط اعضای هیأت علمی است. ردیف های ۲ و ۵ و ۹ و ۱۰ آیین نامه قطبهای علمی مصوب سال ۱۳۸۸، در حوزه علوم انسانی امتیاز آور است و بعضی از آنها اگر چه امتیاز آور است ولی بیشتر مربوط به رشته های مهندسی و یا هنر است.
  2. پرونده­ای که مورد تأیید وزارت علوم قرار گیرد در مرحله اول تا دو سال موافقت اصولی دریافت خواهد کرد و بعد از آن مجدداً عملکرد قطب بررسی شده و در صورت رضایت موافقت قطعی تأسیس قطب به موسسه اعلام می­شود.
  3. پس از کسب موافقت اصولی مدیر یا دبیر قطب باید توسط رئیس موسسه به وزارت علوم معرفی شود. مدیر یا دبیر قطب از میان اعضای هسته انتخاب می شود.
  4.  عملکرد سالانه قطب به وزارت علوم ارسال خواهد شد و بر همان اساس قطب بودجه سالانه خود را دریافت خواهد کرد. بودجه هر ساله قطب منوط به انجام فعالیت و اعلام خروجی به وزارتخانه است.
  5. علت موفقیت قطب ما بالا بودن عملکرد، فعالیت در حوزه ارتباطات خارجی، قرار داد با دانشگاههای خارجی و انجام پروژه­های بین المللی است. ما در یک سال دو همایش بین المللی برگزار کردیم و از ده کشور سخنران خارجی داشتیم و در مرحله بعدی این همایش تبدیل به یک پروژه ملی شد. پروژه را کاربری کردیم وتمام فعالیت اعضا از مقالات و قرار داد و ... در حوزه عنوان قطب قرار گرفت.
  6. هر اثری که اعضای قطب با عنوان قطب تدوین می­کنند باید با نام قطب منتشر شود.
  7. ارکان اصلی قطب مدیر قوی و دبیر اجرایی است و بقیه اعضا تصمیم گیرنده هستند ولی مدیر و دبیر اجرایی نیروی حرکت دهنده قطب رو به جلو هستند. دبیر هسته معادل مدیر قطب است که توسط رئیس موسسه انتخاب می شود و دبیر اجرایی هم فعالیت اجرایی دارد. یکی از عوامل موفقیت قطب انتخاب افراد سرشناس و قدرتمند است، قدرتمند علمی و یا سیاسی است.
  8. وزارت علوم سالیانه بودجه ای را بر اساس فعالیت برای قطب در نظر می گیرد که بعد از تصویب طی چند قسط مستقیم به حساب قطب واریز می شود و در اختیار مدیر قطب قرار دارد. در سال اول یک حداقل بودجه در نظر گرفته می شود، هسته قطب تصمیم می گیرد این بودجه در چه زمینه هایی هزینه شود، برای اعضای قطب هیچ امتیاز مالی نمی تواند در نظر گرفته شود فقط امتیاز معنوی خواهند داشت ولی از در آمدهای  همایش ها و نشست ها و چاپ مقالات و... می توان پاداشی برای اعضا در نظر گرفت. این بودجه سال اول ۲۰ میلیون تومان خواهد بود  و سالهای بعد به ۴۰ میلیون تومان هم خواهد رسید و هزینه کرد آن در اختیار مدیر قطب خواهد بود.
  9. از نظر فعالیت، قطب­ها مستقل هستند ولی از نظر اداری زیر معاونت پژوهشی موسسه خواهند بود، معاونت پژوهشی موسسه نیز زیر مجموعه معاونت پژوهشی وزارت علوم خواهد بود. در آئین نامه وزارت علوم هنوز ارتباط، ساز و کار قطب با موسسه مشخص نشده است و خودتان می­توانید نحوه ارتباطان را  تعریف کنید.
  10. از نظر امتیاز پژوهشی، قطب یک اعتبار است و به جایی اختصاص می یابد که از وزن علمی در سطح کشور برخوردار باشد و عضویت در قطب هیچ امتیاز و ارتقاء علمی به حساب نمی­آید مگر اینکه اعضا، قطب را ارتقا داده و از وزارت خانه مجوز مجله علمی و پژوهشی دریافت کنند که چاپ مقاله در این مجلات دارای امتیاز بالایست. قطب ها فعالیت شما را کانالیزه می­کند به مسیر که توانایی شما چند برابر می شود.
  11. در خصوص پایان نامه ها شما می توانید مشوق هایی برای دانشجویان در نظر بگیرید که درراستای عنوان قطب پایان نامه و یا مقاله تهیه کنند یکی از تشویق ها فراهم سازی بستر ها و امکانات برای تحقیق آنان است.
  12. هر کس می تواند فقط عضو هسته یک قطب شود در غیر این صورت پرونده از وزارت علوم برگشت خواهد خورد.
  13. یکی دیگر از امتیازات قطب، کسب مجوز ایجاد دوره فرا دکتری است. قطب ها برای کسب مجوز این دوره ها اولویت دارند. (فرا دکتری مدرک دانشگاهی محسوب نمی شود)
  14.  پس از تعیین مدیر قطب و دبیر آن، هر کس مسئولیتی در گروه می پذیرد مانند: مسئول امور آموزش، امور پژوهش، امور مالی، امور تجهیزات و ..
  15. قطب ها در صورت درخواست خودشان و یا عملکرد ضعیف سالانه مجوز آنها لغو خواهد شد.
  16. ارزیابی عملکرد قطب ها بر اساس برنامه ۵ ساله و سند چشم انداز قطب ها هر ساله توسط وزارت علوم انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :