گزارش نقد و بررسی کتاب «ایران در نخستین سده‌های اسلامی»

۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۷ کد : ۱۶۵۰۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۵۶

 

پژوهشکدۀ زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سلسله نشست‌هایی با عنوان زبان فارسی و جهان ایرانی، شکل‌گیری هویت ایرانی در طول تاریخ به نقد و بررسی کتاب «ایران در نخستین سده‌های اسلامی» پرداخت.
در این نشست که با حضور دکتر روزبه زرین‌کوب (استاد تاریخ دانشگاه تهران)، دکتر حمیدرضا دالوند (استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر سیروس نصراله‌زاده (استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) روز دوشنبه 16 بهمن‌ماه 1396 برگزار شد، سخنرانان به‌طور جداگانه مقاله‌هایی از این کتاب را که به کوشش ادموند هرتسیگ و سارا استوارت تدوین و با ترجمۀ کاظم فیروزمند منتشر شده بررسی کردند.
این کتاب به رشته موضوعاتی در تاریخ سیاسی، فرهنگی و دینی ایران در نخستین سده‌های اسلامی می‌پردازد و بعضی ابهامات این دوره را روشن می‌سازد و امکان آن را می‌دهد که درکی متنوع‌تر از تحولات سیاسی، هنری، دینی و ادبی این عصر مهم کسب کنیم.
این کتاب شامل فصل‌هایی براساس مقاله‌های عرضه‌شده در دو همایش است که در سال‌های 2009 و 2010 در مجموعه‌ «مفهوم ایران» در لندن برگزار شد و هر دو به دوره‌ اولیه‌ اسلامی در تاریخ ایران می‌پردازد. پرسش‌های زیادی درباره‌ این دوره همچنان مطرح و در برخی موارد محل مناقشه است؛ مردمان شاهنشاهی ایران چه واکنشی در برابر فتح مسلمانان داشتند؟ نخبگان موجود با چه سرعتی با وضع جدید ساختند و در آن جذب شدند؟ روند تغییر دین از مزداپرستی آیین زرتشتی به اسلام چه خصلت و آهنگی داشت و مزداپرستان باقی‌مانده در برابر اسلام چه کردند؟ و سر آخر چرا زبان فارسی جدید در زمانی و در جایی و به نحوی ظهور کرد، در‌حالی‌که در اکثر نقاط امپراتوری اسلامی زبان‌های رایج پیش از اسلام جا به زبان عربی به‌عنوان زبان مکتوب مسلمانان دادند؟

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :